Cinema Digitaal nu echt van start
ACHTER DE SCHERMEN
HFN
Ik vind
het mooi
dat de
NVD dit
initiatief
neemt,
dat vooral
van belang
is voor
kleinere
biosco
pen/
'We zijn er zó klaar voor!'
Toen er eind maart al bioscopen werden opgemeten
voor de benodigde digitale projectieapparatuur, ging bij
Cinema Digitaal eindelijk echt de vlag uit. De allerlaatste
financiële hobbels waren genomen. Het digitaliserings
project kon echt van start.
Door Frank de Neeve
Het verlossende woord kwam vlak nadat diezelfde
dag de NVB-nieuwsbrief de nieuwe financiële proble
men had geschetst. Projectmanager Eveline Ferwerda
kan een gelijktijdige zucht en een lach dan ook niet
onderdrukken. 'Het ging allemaal over punten en
komma's, door instanties die net wat minder haast
hadden dan wij. Want we zijn er zó klaar voor!'
Eerder tekende Cinema Digitaal namelijk al een
overeenkomst op hoofdlijnen met de Britse integrator
Arts Alliance Media, waarvan men onder meer de
financieringsovereenkomsten met de filmstudio's uit
Hollywood gaat gebruiken. Maar omdat de laatste
pufjes witte rook uitbleven, moest het reeds geschre
ven persbericht in de kast blijven.
De strakke planning van de uitrol staat al in de verf:
half april start de eerste fase van installeren. De volg
orde is financieel gedreven: bioscopen die de meeste
premières draaien, waarmee geld voor de afbetaling
wordt gegenereerd, komen als eerste aan bod. Vanaf
augustus zullen ook de grote filmtheaters worden ge
digitaliseerd en na de jaarwisseling de kleine zalen.
'Het is een mix match', aldus Ferwerda.
Bijbetalen
Alle bioscopen die aan het plan meedoen hebben
inmiddels de wensen ingeleverd bij het Cinema
Digitaal-team, dat het diverse gamma aan bioscoop
zalen heeft ingedeeld in drie categorieën. Op basis
van de geleverde gegevens komt Cinema Digitaal
tot een advies, dat tijdens een locatieonderzoek
wordt geverifieerd. Wil de bioscoop een zwaardere
projector, bijvoorbeeld voor 3D, dan zal men moeten
bijbetalen.
Bij analyse van wat bioscopen willen, valt op dat me
nig exploitant de gedachte aan 4K in het achterhoofd
houdt. Cinema Digitaal, dat zich wat betreft de keu
zes neutraal opstelt, hoopt dat de exploitanten de fi
nanciële consequenties overzien. 'Projectorfabrikanten
zeggen in juni met upgradekits te komen, die minstens
15.000 euro per stuk gaan kosten', aldus Ferwerda.
'Daarnaast moeten exploitanten niet vergeten dat ook
de server geschikt moet zijn voor 4K.'
Kleinere bioscopen
In de drie bioscopen van het concern Movie Unlimi-
ted, die tot de eerste groep te digitaliseren bioscopen
behoort, staat nog geen enkele digitale projector. 'Wij
hadden de intentieverklaring voor het plan getekend,
zijn daarom loyaal gebleven en hebben niet zelf
projectoren aangeschaft', aldus eigenaar Sipke Mole
naar. 'Ik vind het mooi dat de NVB dit initiatief neemt,
dat vooral van belang is voor kleinere bioscopen.'
Molenaar kan echter niet ontkennen dat hij ongedul
dig is. 'Het is jammer dat het niet sneller gaat, maar
dat vindt de NVB waarschijnlijk zelf ook.'
De bioscopen van het kleine concern draaien relatief
veel premièrekopieën. 'Wij zijn nettobetalers', aldus
Molenaar, die door het ontbreken van digitale appa
ratuur echter nog geen enkele 3D-film heeft kunnen
vertonen. Inmiddels heeft het locatieonderzoek van
zijn bioscopen plaatsgevonden, maar Molenaar
twijfelt nog over de apparatuur. 'Voor 3D hebben
we eigenlijk een projector nodig waarvoor je moet
bijbetalen,' aldus Molenaar, 'maar met een ander
type doek heb je ook meer licht.'
Specialistisch
Ondertussen hebben alle filmdistributeurs van Arts
Alliance Media een contract ontvangen. 'Goed dat
men daar een paar uur jurist bij heeft geleverd,' zegt
Amstelfilm-directeur Marieke Jonker, 'want het is best
specialistisch.' Vooralsnog ziet Jonker geen bezwaren
in het contract, maar voor deze kleine distributeur
zouden er best wat haken en ogen aan kunnen zitten.
'Wat definieert men bijvoorbeeld precies als alterna-
tive content? En als wij onze back catalogue zouden
digitaliseren, wat de filmtheaters graag willen, hoe
kijkt Cinema Digitaal daar dan tegenaan? Niet als
een nieuwe release, maar hoe wel?'
Amstelfilm is ook in de kleinere filmtheaters actief,
die als laatste worden gedigitaliseerd. 'Sommige van
onze klanten zijn erg laat aan de beurt', aldus Jonker.
'Als wij in die transitieperiode speciaal daarvoor dan
nog een 35mm-print moeten leveren, wil ik daar niet
op worden afgerekend. Dat soort zaken komt nu bij
de bestudering van het contract aan de orde.'
'Well, that's really notthe way it works, you probably just have to pay the difference, plus interest.' (Steve Carell in Dinner for Schmucks)