Cinema Digitaal nu echt van start ACHTER DE SCHERMEN HFN Ik vind het mooi dat de NVD dit initiatief neemt, dat vooral van belang is voor kleinere biosco pen/ 'We zijn er zó klaar voor!' Toen er eind maart al bioscopen werden opgemeten voor de benodigde digitale projectieapparatuur, ging bij Cinema Digitaal eindelijk echt de vlag uit. De allerlaatste financiële hobbels waren genomen. Het digitaliserings project kon echt van start. Door Frank de Neeve Het verlossende woord kwam vlak nadat diezelfde dag de NVB-nieuwsbrief de nieuwe financiële proble men had geschetst. Projectmanager Eveline Ferwerda kan een gelijktijdige zucht en een lach dan ook niet onderdrukken. 'Het ging allemaal over punten en komma's, door instanties die net wat minder haast hadden dan wij. Want we zijn er zó klaar voor!' Eerder tekende Cinema Digitaal namelijk al een overeenkomst op hoofdlijnen met de Britse integrator Arts Alliance Media, waarvan men onder meer de financieringsovereenkomsten met de filmstudio's uit Hollywood gaat gebruiken. Maar omdat de laatste pufjes witte rook uitbleven, moest het reeds geschre ven persbericht in de kast blijven. De strakke planning van de uitrol staat al in de verf: half april start de eerste fase van installeren. De volg orde is financieel gedreven: bioscopen die de meeste premières draaien, waarmee geld voor de afbetaling wordt gegenereerd, komen als eerste aan bod. Vanaf augustus zullen ook de grote filmtheaters worden ge digitaliseerd en na de jaarwisseling de kleine zalen. 'Het is een mix match', aldus Ferwerda. Bijbetalen Alle bioscopen die aan het plan meedoen hebben inmiddels de wensen ingeleverd bij het Cinema Digitaal-team, dat het diverse gamma aan bioscoop zalen heeft ingedeeld in drie categorieën. Op basis van de geleverde gegevens komt Cinema Digitaal tot een advies, dat tijdens een locatieonderzoek wordt geverifieerd. Wil de bioscoop een zwaardere projector, bijvoorbeeld voor 3D, dan zal men moeten bijbetalen. Bij analyse van wat bioscopen willen, valt op dat me nig exploitant de gedachte aan 4K in het achterhoofd houdt. Cinema Digitaal, dat zich wat betreft de keu zes neutraal opstelt, hoopt dat de exploitanten de fi nanciële consequenties overzien. 'Projectorfabrikanten zeggen in juni met upgradekits te komen, die minstens 15.000 euro per stuk gaan kosten', aldus Ferwerda. 'Daarnaast moeten exploitanten niet vergeten dat ook de server geschikt moet zijn voor 4K.' Kleinere bioscopen In de drie bioscopen van het concern Movie Unlimi- ted, die tot de eerste groep te digitaliseren bioscopen behoort, staat nog geen enkele digitale projector. 'Wij hadden de intentieverklaring voor het plan getekend, zijn daarom loyaal gebleven en hebben niet zelf projectoren aangeschaft', aldus eigenaar Sipke Mole naar. 'Ik vind het mooi dat de NVB dit initiatief neemt, dat vooral van belang is voor kleinere bioscopen.' Molenaar kan echter niet ontkennen dat hij ongedul dig is. 'Het is jammer dat het niet sneller gaat, maar dat vindt de NVB waarschijnlijk zelf ook.' De bioscopen van het kleine concern draaien relatief veel premièrekopieën. 'Wij zijn nettobetalers', aldus Molenaar, die door het ontbreken van digitale appa ratuur echter nog geen enkele 3D-film heeft kunnen vertonen. Inmiddels heeft het locatieonderzoek van zijn bioscopen plaatsgevonden, maar Molenaar twijfelt nog over de apparatuur. 'Voor 3D hebben we eigenlijk een projector nodig waarvoor je moet bijbetalen,' aldus Molenaar, 'maar met een ander type doek heb je ook meer licht.' Specialistisch Ondertussen hebben alle filmdistributeurs van Arts Alliance Media een contract ontvangen. 'Goed dat men daar een paar uur jurist bij heeft geleverd,' zegt Amstelfilm-directeur Marieke Jonker, 'want het is best specialistisch.' Vooralsnog ziet Jonker geen bezwaren in het contract, maar voor deze kleine distributeur zouden er best wat haken en ogen aan kunnen zitten. 'Wat definieert men bijvoorbeeld precies als alterna- tive content? En als wij onze back catalogue zouden digitaliseren, wat de filmtheaters graag willen, hoe kijkt Cinema Digitaal daar dan tegenaan? Niet als een nieuwe release, maar hoe wel?' Amstelfilm is ook in de kleinere filmtheaters actief, die als laatste worden gedigitaliseerd. 'Sommige van onze klanten zijn erg laat aan de beurt', aldus Jonker. 'Als wij in die transitieperiode speciaal daarvoor dan nog een 35mm-print moeten leveren, wil ik daar niet op worden afgerekend. Dat soort zaken komt nu bij de bestudering van het contract aan de orde.' 'Well, that's really notthe way it works, you probably just have to pay the difference, plus interest.' (Steve Carell in Dinner for Schmucks)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 13