Hollywood Hills COLUMN Dirk van de cinema Bij het ochtend gloren sta ik verweesd aan het hek te wachten op de taxi. Naast mij op de stoep: Charlie Sheen. Als ik in Los Angeles ben houd ik een oude traditie in ere. Dan breng ik een bezoek aan het Westwood Memorial Cemetery en maak een tocht langs de gra ven van Billy Wilder, Jack Lemmon, Walter Matthau en Marilyn Monroe. Het is een soort ritueel omdat ik daardoor weer besef dat de basis van deze busi ness is gelegd door chaoten, onverlaten, creatieven, dromers en visionairs. Toen ik er alweer enige tijd geleden weer was, stokte mijn adem. Daar, gebeiteld in zwart graniet, las ik on miskenbaar: Eric Douglas 1957-2004. Mijn gedach ten dwaalden af naar de tijd dat Eric en ik een paar jaar gezworen kameraden waren. Hij, jongste broer van Michael en zoon van Kirk, en ik, zoon van Roger en Mariette. Middenjaren 80: Ik sta aan de ingang van het Beverly Willshire Hotel. Een roestige Toyota Starlet verschijnt. Er in een grijnzende Eric. Wat volgt is een lange, kronkelende rit door de Hollywood Hills. Eric heeft me uitgenodigd voor een Angry Young Men- avond, een maandelijkse bijeenkomst van gelijkge stemden die zichzelf de Rat Pack II noemen. Een zooitje ongeregeld dat schijt heeft aan de regels van de maatschappij en ongebreideld wil leven, feesten en genieten met als grote voorbeeld de iconen van de originele Rat Pack: Frank Sinatra, Sammy Davis Jr., Peter Lawford, Joey Bishop en Dean Martin. Kortom, een bende dus! Dirk van de ci nema. Foto Tanja van Rooc/en Net voorbij het Hollywood Sign gaan we naar links. Het lijkt hier wel een jungle. Ik zie een platte bunga low. Ik hoor luide muziek. Een deur zwaait open en ik ontwaar door dikke joint-dampen zo'n twintig mensen die duidelijk al goed in de olie zijn. Ik herken Lou Diamond Phillips, Rob Lowe, Emilio Estevez, Christian Slater, Patrick Swayze én Charlie Sheen. En daar naast nog een paar gezichten waar ik niet meteen een naam op kan plakken. Deep Purple weerklinkt luid - Woman hom Tokyo - en het gezelschap verwelkomt Eric met groot kabaal. Zeker als hij uit zijn jaszak enkele wikkels haalt en die pontificaal op tafel gooit. Plots begint het me te dagen. Deze 'hotte' acteurs tolereren de mislukte acteur Eric Douglas alleen maar omdat hij als een soort huisdealer fungeert. Hij levert de roesmiddelen en in ruil aanvaarden ze zijn gezelschap. Zij zijn op dat moment de Young Generation in Hollywood en hij is de zoon van een monument, krampachtig op zoek naar erkenning. Later die avond fungeert de 'Benelux distributor', ik dus, als een soort biechtvader voor het totaal dronken en stoned gezelschap dat bijna automatisch audiëntie aanvraagt: 'Do they know me in Holland?', 'Is he more famous than me in Holland?', 'Do you think I am the hottest in Holland?' en 'Is my new film a hit in Holland?' Gezien hun state of mind is het Benelux-concept te hoog gegrepen. Ik beperk het daarom maar tot Holland. Ik verzeker iedereen dat zij stuk voor stuk ongehoorde helden zijn in Holland en dat al hun films megablockbusters zullen worden. De heren schijnen gelukkig te zijn met het antwoord. Midden in de nacht gaat de bel en verschijnen de strippers op bestelling. De sfeer zit er duidelijk in. Ie dereen betaalt braaf 100 dollar na de vertoning op de robuuste salontafel die wordt opgevoerd onder het motto 'you can watch, but don't touch!' Behalve Eric. Die vraagt mij beschaamd of ik het 'even kan voorschieten...' Tien minuten later ligt hij luid snurkend op de vloer. Bij het ochtendgloren sta ik verweesd aan het hek te wachten op de taxi. Naast mij op de stoep: Charlie Sheen. Hij huivert. Hij zucht. Hij ziet er ongelooflijk slecht uit. Hij wacht op zijn 'driver'. Medelijdend vraag ik hem of hij morgen, eigenlijk vandaag, moet werken. Hij kijkt me aan en zegt: 'In this fuckin' town you have to play a part 24 on 24. This shit never stops.' Nog geen twee minuten later vraagt mijn taxichauf feur: 'Are you a producer? I have written a script and...' Some things never change! 'It's not what l'd hoped for!' (Charlie Shéen als Topper Harley in Hot Shots! Part Deux)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 22