ACHTER DE SCHERMEN de NVF in 1994 nog negen onaf- hankelijken, nu zijn dat er veertien. En dat zijn dan ook bijna allemaal 'nieuwe' kantoren. Zeventien jaar geleden had je Argus Film, Concorde Film, Cor Koppies Film- distribution, Hungry Eye Pictures, The Movies Filmdistribution, Meteor Film/PolyGram Filmed Entertain ment en Three Lines. Kantoren die allemaal ter ziele gingen of om andere redenen stopten met filmdistributie. Wat in al die ja ren in ieder geval niet is veranderd zijn alle perso neelswijzigingen die er eens in de zoveel tijd plaatsvinden als een directeur of manager van het ene distributiekantoor weer eens overstapt naar een ander kantoor. Maar dat is feitelijk bijzaak. Waar het in die zeventien jaar filmdistri butie vooral om is gegaan is dat film echt een fast moving consumer good is geworden. De doorloop snelheid van film is enorm ver hoogd. Dat is bijvoorbeeld alleen al terug te zien in de forse toename van het gemiddeld aantal prints waarmee films worden uitgebracht (in 1994 gemiddeld 16,8, in 2010 gemiddeld 34,9) en de voortdu rende discussie over de windows. Brancheorganisaties Een ver-, of noem het té, kort overzicht van zeventien jaar film- en bioscoopbedrijf is niet compleet als de rol van de brancheverenigingen niet ter sprake komt. Holland Film Nieuws ontstond in de boezem van de toenmalige Nederlandse Federatie voor de Cinematografie (NFC). Aan de vergadertafel van NFC Marketing om precies te zijn, de kraamkamer waar ook ooit de BelBios, filmeducatie, de 2-voor-l- actie, de Nationale Bioscoopdag en de extra steun voor Bio-Kinderre- validatie het levenslicht zagen. Het was ook binnen de collectiviteit dat bestuurders als Wil Ruyters, Will van Dommelen en Abel Abeln samen met marketingmana ger Frank Smit en secretaris Frank van der Putte de Nationale Bios coopbon tot grote hoogte wisten te stuwen. Maar de sector heeft het ook aan de volhardendheid van bestuur ders als Jan van Dommelen [02], Robbert Wijsmuller, Joachim Wolff en (algemeen secretaris) Hans Tijssen te danken dat er waardevolle successen werden geboekt op het terrein van de buma-afdracht, de afschaffing van de Filmkeuring en niet in de laatste plaats het binnenhalen van de btw-verlaging. Successen die later vervolg kregen via de NVB en de NVF en inzet van bestuurders als Wilco Wolfers, Philipp Wolff, Mare Canisius en de directeuren Ron Sterk en Michael Lambrechtsen [04] in het verlen gen van het btw-convenant en heel recentelijk het rond krijgen van Cinema Digitaal. Hoewel er in zeventien jaar film- en bioscoopbedrijf veel is gebeurd, lijkt de sector de laatste jaren pas echt in een enorme stroomversnel ling terecht te zijn gekomen. Het fenomenale succes van met name Avatar heeft digitale cinema (wie herinnert zich nog de introductie van het digitale geluid?) zo'n boost gegeven dat we in een tijd leven die net zo revolutionair lijkt te zijn als de tijd waarin de geluidsfilm voor het eerst van zich deed spreken. Maar de impact van de technische vernieuwing reikt deze keer echter veel verder. Digitale cinema is onderdeel van de totale digitale revolutie waarin we ons momenteel bevinden. Die uit zich bijvoorbeeld niet alleen in het ge bruik van social media, waar door het contact met de filmkijker definitief aan het veranderen is, maar ook in andere vor men van (film) programmering en marketing die feitelijk zichtbaar maken dat het vak van zowel filmdistributeur als bioscoopexploitant nu pas echt radicaal aan het veranderen is. D'rt is naar alle waarschijnlijkheid exclusief de films uitgebracht door niet-leden van de NVF Dit waren alleen de zogeheten A- en B-theaters van de toenmalige ANF 'Individually, we are vulnerable. Together, we are unstoppable!' (Mark Strong als Sinestro in Green Lanterri)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 31