De observateurs van het Asterix- en Obelixdorp
m
a
IN THE PICTURE
IN THE PICTURE
'Het is om
wie we zijn
dat we er
nog zijn.'
'Het
bioscoop
bedrijf is
toch een
soort van
Asterix- en
Obelix
dorp...'
100 edities HFN: Terugblikken en vooruitkijken
HFN zit al jaren aan de Van Eeghenstraat in Amsterdam. Dat klinkt chique, maar het oude redactielo
kaal is, vriendelijk uitgedrukt, zeer bescheiden en kan wel een renovatie gebruiken. Met drie bureaus
en een paar kasten, waar drukwerk uitpuilt, is het vol, heel vol. Ter gelegenheid van de 100e uitgave
van HFN spreek ik met uitgever Riet Zegers en hoofdredacteur Jeroen Huijsdens. Jeroen is de wat
serieuze denker, Riet gooit er geregeld een relativerende en komische opmerking in.
Door Erik Lanshof
Er is enige consternatie: het net afgeleverde drukwerk
ziet er anders uit dan verwacht. Wat te doen? Hebben
jullie dat ook wel eens met Holland Film Nieuws? Riet:
'Sinds Tanja (van Rooden; red.) de steun en toeverlaat
is qua vormgeving en drukwerkbegeleiding, gelukkig
niet meer. We zijn er de laatste jaren sowieso echt
enorm op vooruit gegaan. Qua vorm, maar ook in on
derwerpbenadering. Dat is te danken aan Tanja, maar
ook aan bepaalde redacteuren. Dat besefte ik mij weer
eens toen ik pas terugkeek in de stapel oude nummers.
Hoe hebben we het ooit zo durven maken!'
NFC Marketing
Dat Holland Film Nieuws na zeventien jaar nog steeds
bestaat mag best een wondertje worden genoemd. Het
magazine heeft wel wat woeste wateren doorstaan.
Maar het meest opvallende is wellicht wel dat de kern
van het team van het eerste uur, Riet Zegers en Jeroen
Huijsdens, nog steeds samenwerken. Hoe zijn jullie bij
elkaar gekomen? Jeroen: 'In '94 was ik betrokken bij
NFC Marketing, een club van enthousiaste distributeurs
en exploitanten die samen activiteiten bedachten om
het bioscoopbezoek te stimuleren. Er werden activiteiten
bedacht zoals de 2-voor-l -actie, filmeducatie en de
BelBios. We hadden, naast de contactdagen, ook iets
nodig voor de interne branchecommunicatie. Ad West-
strate (bioscoopexploitant uit Vlissingen; red.) kwam met
het idee voor een nieuw blad. Ze keken mij aan voor de
eindredactie.' Riet vult aan: 'Jeroen en ik kenden elkaar
helemaal niet! Ad had met Annemarie (van Vollenho-
ven; red.) en mij afgesproken dat wij de advertenties
zouden doen. Wij hadden jarenlang de filmboeking
van de grote steden gedaan en net de vakbeurs in
Dronten georganiseerd. Wij kenden het wereldje dus
wel. Maar Jeroen en ik hadden allebei nog nooit een
tijdschrift gemaakt. En dat hebben we geweten, haha!'
Gunnen
Het eerste nummer van HFN, dat dateert uit december
1994, is duidelijk uit een ander tijdperk: grotendeels
zwart/wit, met Daniella Bouhuisen (nu Koot) die de Mic-
key Award van Buena Vista International presenteert en
voormalig salesmanager van Concorde Film Marleen
Riet Zegers en
Jeroen Huijs
dens. Foto's
Marjolijn Heij.
Pagrach en - toen nog filmdistributeur - San Fu Maltha
in de rubriek personalia (nu cast). 'Je had ons in die
periode eens moeten zien', vertelt Riet terwijl ze oude
nummers door zit te bladeren. 'We werkten samen met
een studio en drukker in Zeeland. Die afstand nekte ons
af en toe echt. In de beginperiode werkten we nog met
floppies, foto's en dia's. Dan bracht je op vrijdag een
doos met materiaal naar het postkantoor en werd ik op
maandag gebeld dat de doos niet was aangekomen.
Stond die vormgever voor niks te wachten! Dat kun je je
nu toch niet meer voorstellen?'
De indrukwekkende stapel van oude nummers van
Holland Film Nieuws verraadt dat er in de afgelopen
zeventien jaar, ondanks het min of meer gelijkblijvende
kernteam, toch wel het een en ander is veranderd aan
het maken van het blad. Riet: 'Jeroen heeft zijn kennis in
de loop der jaren flink uitgebreid door verschillende op
leidingen te volgen.' Jeroen onderbreekt haar lachend:
'Ja, en Riet is op haar eigen, onnavolgbare wijze adver
teerders al zeventien jaar aan het bestoken. Nee, alle
gekheid op een stokje, Riet is niet de gladde verkoper
die op een nare manier advertenties probeert los te
peuteren. Ze is eerlijk en weet het leven fantastisch
te relativeren, al dan niet met een harde lach waarbij
de tranen haar regelmatig in de ogen schieten.' 'Ja,
zo is het wel weer genoeg', merkt Riet op. 'Nee,' zegt
Jeroen, 'het is denk ik echt om wie we zijn dat we er
nog steeds zijn. Mensen die ons kennen, weten wat ze
aan ons hebben. We zijn eerlijk en waanzinnig gek van
film. En dat is belangrijk in een sector waar de gunfac-
tor zo'n grote rol speelt.'
Onafhankelijk
Uit het verdere gesprek met de makers van Holland
Film Nieuws blijkt dat de goede verstandhouding
met mensen als Claire Vogelenzang, Max van Praag
(voormalige general manager van UIP; red.) en Karel
de Vries van Universal en het welwillende team van
Warner Bros., maar ook de steun van loyale adverteer
ders als stoelenfabrikant Huizenga er onder meer voor
heeft gezorgd, dat het blad overeind is gebleven. Maar
hoe zit dat nou precies met dat geld dat jullie krijgen
van de brancheverenigingen? 'Dat gaatje niks aan!',
lacht Riet. Ze vervolgt: 'Nee, nadat we het de eerste
jaren echt alleen van de advertentieverkoop moesten
hebben, besloot NFC Marketing het blad uiteindelijk
toch financieel te ondersteunen. Toen kon er een eerste
verbeterslag worden gemaakt en konden we het gratis
gaan aanbieden aan echt alle bioscoopmedewerkers.'
Jeroen vult aan: 'Omdat het blad
sindsdien altijd met een financiële
bijdrage van de brancheverenigin
gen tot stand is gekomen, waar we
overigens heel dankbaar voor zijn,
is HFN nooit een voor journalistieke
begrippen, onafhankelijk vakblad
geworden. Toch zijn we er, zeker de
laatste jaren, wel in geslaagd, dank
zij de hulp van bepaalde redacteu
ren in het bijzonder, op een goede
manier te berichten over de sector,
zonder de belangrijkste lezer - de
bioscoop- en filmtheatermedewerker
- uit het oog te verliezen.'
Schutting
Terwijl Riet de persoon is die, ook tijdens ons gesprek,
regelmatig de behoefte heeft aan een stevige lach, is
Jeroen duidelijk de man die het interview wil aangrijpen
om de bioscoopsector op een beeldende manier te
analyseren. 'Het bioscoopbedrijf is toch een soort van
Asterix- en Obelix-dorp, een in zichzelf gekeerd we
reldje dat het wel naar zijn zin heeft zo rond het kamp
vuur, maar eigenlijk te weinig over de schutting kijkt. De
bioscoop staat midden in de wereld van vrijetijdsbeste
ding. Er gebeurt van alles om ons heen! Ondertussen
zie je bijvoorbeeld de grens tussen bioscoop en filmhuis
vervagen, vergrijst Nederland en moet iedereen enorm
wennen aan de manier waarop de social media ons
leven binnendringen. Dat zijn allemaal trends waar de
bioscoopbranche mee om moet leren gaan. Vandaar
onze serie over social media, maar vandaar ook dat
we zo blij zijn met interviews met mensen als Erwin van
Lambaart (van Stage Entertainment; red.). Mensen die
op een andere manier naar ons filmbedrijf kijken en dat
met ons willen delen.' Dat er veel verandert, is duidelijk,
maar de basis blijft toch weer hetzelfde, constateert
Riet, wederom relativerend: 'Samen in het donker naar
een film kijken is gewoon een steengoede formule.
Mensen zoeken elkaar toch op. Je wilt een siddering
door de rijen voelen gaan, "oh" en "ah" horen, of zien
hoe je buurvrouw of -man snikt bij een goed verhaal.
Dat zal niet veranderen.' Jeroen: 'Dat klopt, maar de
sector moet openstaan voor de veranderingen die
onvermijdelijk zijn. Digitale cinema maakt het binnen
afzienbare tijd mogelijk om met een hele kleine groep
naar een kleine documentaire te gaan, maar ook
om straks met 5.500 man in de Heineken Music Hall
naar Fast and Furious 6 te kijken. Hoe ga je daar als
bioscoopbedrijf mee om? Dat vind ik zo waanzinnig
interessant!'
Nummer 200
En, hoe ziet HFN 200 er straks uit? Riet: 'Over zeven
tien jaar? Nou, zullen we maar wat minder ver vooruit
kijken?' Jeroen: 'Dat we zes keer per jaar uitkomen is
natuurlijk een handicap. Het echte nieuws kunnen we
daardoor niet direct brengen. Maar welk printmedium
kan dat nu nog wel? We zitten middenin de digitale
revolutie. Er is al vaak gezegd: ga digitaal, dan kan dat
"dure" blad weg. Maar ons argument was altijd dat
mensen die in bioscopen en de filmtheaters werken niet
achter de computer gaan zitten om de laatste vak- en
f ilminformatie te lezen. Een magazine kun je tussen de
bedrijven door prima doorbladeren en lezen. Maar de
informatieverstrekking is met de komst van de smart-
phones, de iPad en de social media zo wezenlijk aan
het veranderen, dat het ook gevolgen zal hebben voor
Holland Film Nieuws. Dat kan haast niet anders...'
Met speciale dank aan Lucia Alleman.
'Come out to the coast, we'll get together, have a few laughs...' (Bruce Willis als John McClane in Die Hard)
'Oh, is dat wat jij een fantastisch grote vooruitgang noemt?' (Vincent Grass als Abraracourcix in Asterix et les Vikings)