De observateurs van het Asterix- en Obelixdorp m a IN THE PICTURE IN THE PICTURE 'Het is om wie we zijn dat we er nog zijn.' 'Het bioscoop bedrijf is toch een soort van Asterix- en Obelix dorp...' 100 edities HFN: Terugblikken en vooruitkijken HFN zit al jaren aan de Van Eeghenstraat in Amsterdam. Dat klinkt chique, maar het oude redactielo kaal is, vriendelijk uitgedrukt, zeer bescheiden en kan wel een renovatie gebruiken. Met drie bureaus en een paar kasten, waar drukwerk uitpuilt, is het vol, heel vol. Ter gelegenheid van de 100e uitgave van HFN spreek ik met uitgever Riet Zegers en hoofdredacteur Jeroen Huijsdens. Jeroen is de wat serieuze denker, Riet gooit er geregeld een relativerende en komische opmerking in. Door Erik Lanshof Er is enige consternatie: het net afgeleverde drukwerk ziet er anders uit dan verwacht. Wat te doen? Hebben jullie dat ook wel eens met Holland Film Nieuws? Riet: 'Sinds Tanja (van Rooden; red.) de steun en toeverlaat is qua vormgeving en drukwerkbegeleiding, gelukkig niet meer. We zijn er de laatste jaren sowieso echt enorm op vooruit gegaan. Qua vorm, maar ook in on derwerpbenadering. Dat is te danken aan Tanja, maar ook aan bepaalde redacteuren. Dat besefte ik mij weer eens toen ik pas terugkeek in de stapel oude nummers. Hoe hebben we het ooit zo durven maken!' NFC Marketing Dat Holland Film Nieuws na zeventien jaar nog steeds bestaat mag best een wondertje worden genoemd. Het magazine heeft wel wat woeste wateren doorstaan. Maar het meest opvallende is wellicht wel dat de kern van het team van het eerste uur, Riet Zegers en Jeroen Huijsdens, nog steeds samenwerken. Hoe zijn jullie bij elkaar gekomen? Jeroen: 'In '94 was ik betrokken bij NFC Marketing, een club van enthousiaste distributeurs en exploitanten die samen activiteiten bedachten om het bioscoopbezoek te stimuleren. Er werden activiteiten bedacht zoals de 2-voor-l -actie, filmeducatie en de BelBios. We hadden, naast de contactdagen, ook iets nodig voor de interne branchecommunicatie. Ad West- strate (bioscoopexploitant uit Vlissingen; red.) kwam met het idee voor een nieuw blad. Ze keken mij aan voor de eindredactie.' Riet vult aan: 'Jeroen en ik kenden elkaar helemaal niet! Ad had met Annemarie (van Vollenho- ven; red.) en mij afgesproken dat wij de advertenties zouden doen. Wij hadden jarenlang de filmboeking van de grote steden gedaan en net de vakbeurs in Dronten georganiseerd. Wij kenden het wereldje dus wel. Maar Jeroen en ik hadden allebei nog nooit een tijdschrift gemaakt. En dat hebben we geweten, haha!' Gunnen Het eerste nummer van HFN, dat dateert uit december 1994, is duidelijk uit een ander tijdperk: grotendeels zwart/wit, met Daniella Bouhuisen (nu Koot) die de Mic- key Award van Buena Vista International presenteert en voormalig salesmanager van Concorde Film Marleen Riet Zegers en Jeroen Huijs dens. Foto's Marjolijn Heij. Pagrach en - toen nog filmdistributeur - San Fu Maltha in de rubriek personalia (nu cast). 'Je had ons in die periode eens moeten zien', vertelt Riet terwijl ze oude nummers door zit te bladeren. 'We werkten samen met een studio en drukker in Zeeland. Die afstand nekte ons af en toe echt. In de beginperiode werkten we nog met floppies, foto's en dia's. Dan bracht je op vrijdag een doos met materiaal naar het postkantoor en werd ik op maandag gebeld dat de doos niet was aangekomen. Stond die vormgever voor niks te wachten! Dat kun je je nu toch niet meer voorstellen?' De indrukwekkende stapel van oude nummers van Holland Film Nieuws verraadt dat er in de afgelopen zeventien jaar, ondanks het min of meer gelijkblijvende kernteam, toch wel het een en ander is veranderd aan het maken van het blad. Riet: 'Jeroen heeft zijn kennis in de loop der jaren flink uitgebreid door verschillende op leidingen te volgen.' Jeroen onderbreekt haar lachend: 'Ja, en Riet is op haar eigen, onnavolgbare wijze adver teerders al zeventien jaar aan het bestoken. Nee, alle gekheid op een stokje, Riet is niet de gladde verkoper die op een nare manier advertenties probeert los te peuteren. Ze is eerlijk en weet het leven fantastisch te relativeren, al dan niet met een harde lach waarbij de tranen haar regelmatig in de ogen schieten.' 'Ja, zo is het wel weer genoeg', merkt Riet op. 'Nee,' zegt Jeroen, 'het is denk ik echt om wie we zijn dat we er nog steeds zijn. Mensen die ons kennen, weten wat ze aan ons hebben. We zijn eerlijk en waanzinnig gek van film. En dat is belangrijk in een sector waar de gunfac- tor zo'n grote rol speelt.' Onafhankelijk Uit het verdere gesprek met de makers van Holland Film Nieuws blijkt dat de goede verstandhouding met mensen als Claire Vogelenzang, Max van Praag (voormalige general manager van UIP; red.) en Karel de Vries van Universal en het welwillende team van Warner Bros., maar ook de steun van loyale adverteer ders als stoelenfabrikant Huizenga er onder meer voor heeft gezorgd, dat het blad overeind is gebleven. Maar hoe zit dat nou precies met dat geld dat jullie krijgen van de brancheverenigingen? 'Dat gaatje niks aan!', lacht Riet. Ze vervolgt: 'Nee, nadat we het de eerste jaren echt alleen van de advertentieverkoop moesten hebben, besloot NFC Marketing het blad uiteindelijk toch financieel te ondersteunen. Toen kon er een eerste verbeterslag worden gemaakt en konden we het gratis gaan aanbieden aan echt alle bioscoopmedewerkers.' Jeroen vult aan: 'Omdat het blad sindsdien altijd met een financiële bijdrage van de brancheverenigin gen tot stand is gekomen, waar we overigens heel dankbaar voor zijn, is HFN nooit een voor journalistieke begrippen, onafhankelijk vakblad geworden. Toch zijn we er, zeker de laatste jaren, wel in geslaagd, dank zij de hulp van bepaalde redacteu ren in het bijzonder, op een goede manier te berichten over de sector, zonder de belangrijkste lezer - de bioscoop- en filmtheatermedewerker - uit het oog te verliezen.' Schutting Terwijl Riet de persoon is die, ook tijdens ons gesprek, regelmatig de behoefte heeft aan een stevige lach, is Jeroen duidelijk de man die het interview wil aangrijpen om de bioscoopsector op een beeldende manier te analyseren. 'Het bioscoopbedrijf is toch een soort van Asterix- en Obelix-dorp, een in zichzelf gekeerd we reldje dat het wel naar zijn zin heeft zo rond het kamp vuur, maar eigenlijk te weinig over de schutting kijkt. De bioscoop staat midden in de wereld van vrijetijdsbeste ding. Er gebeurt van alles om ons heen! Ondertussen zie je bijvoorbeeld de grens tussen bioscoop en filmhuis vervagen, vergrijst Nederland en moet iedereen enorm wennen aan de manier waarop de social media ons leven binnendringen. Dat zijn allemaal trends waar de bioscoopbranche mee om moet leren gaan. Vandaar onze serie over social media, maar vandaar ook dat we zo blij zijn met interviews met mensen als Erwin van Lambaart (van Stage Entertainment; red.). Mensen die op een andere manier naar ons filmbedrijf kijken en dat met ons willen delen.' Dat er veel verandert, is duidelijk, maar de basis blijft toch weer hetzelfde, constateert Riet, wederom relativerend: 'Samen in het donker naar een film kijken is gewoon een steengoede formule. Mensen zoeken elkaar toch op. Je wilt een siddering door de rijen voelen gaan, "oh" en "ah" horen, of zien hoe je buurvrouw of -man snikt bij een goed verhaal. Dat zal niet veranderen.' Jeroen: 'Dat klopt, maar de sector moet openstaan voor de veranderingen die onvermijdelijk zijn. Digitale cinema maakt het binnen afzienbare tijd mogelijk om met een hele kleine groep naar een kleine documentaire te gaan, maar ook om straks met 5.500 man in de Heineken Music Hall naar Fast and Furious 6 te kijken. Hoe ga je daar als bioscoopbedrijf mee om? Dat vind ik zo waanzinnig interessant!' Nummer 200 En, hoe ziet HFN 200 er straks uit? Riet: 'Over zeven tien jaar? Nou, zullen we maar wat minder ver vooruit kijken?' Jeroen: 'Dat we zes keer per jaar uitkomen is natuurlijk een handicap. Het echte nieuws kunnen we daardoor niet direct brengen. Maar welk printmedium kan dat nu nog wel? We zitten middenin de digitale revolutie. Er is al vaak gezegd: ga digitaal, dan kan dat "dure" blad weg. Maar ons argument was altijd dat mensen die in bioscopen en de filmtheaters werken niet achter de computer gaan zitten om de laatste vak- en f ilminformatie te lezen. Een magazine kun je tussen de bedrijven door prima doorbladeren en lezen. Maar de informatieverstrekking is met de komst van de smart- phones, de iPad en de social media zo wezenlijk aan het veranderen, dat het ook gevolgen zal hebben voor Holland Film Nieuws. Dat kan haast niet anders...' Met speciale dank aan Lucia Alleman. 'Come out to the coast, we'll get together, have a few laughs...' (Bruce Willis als John McClane in Die Hard) 'Oh, is dat wat jij een fantastisch grote vooruitgang noemt?' (Vincent Grass als Abraracourcix in Asterix et les Vikings)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 33