'What's in it f or me or my f riends?' m HFN MARKETING MARKETING HFN Stap over je koudwa tervrees heen en wees niet bang om 'fouten' te maken. Met deze vormen zoekt een bioscoop geen klan ten meer bij zijn producten, maar de producten bij de klan ten. Deel II in een artikelenreeks over social media Social media bieden bioscopen en filmtheaters als nooit tevoren de kans om met hun (potentiële) klanten te communiceren. In een drietal artikelen gaat Holland Film Nieuws in op de mogelijkheden van social media voor filmvertoners. Door Joost Geurfsen In het eerste deel (HFN 99) hebben we, aan de hand van een beperkt doelgroeponderzoek, getoond wat de behoeften en voorkeuren van filmliefhebbers zijn. De conclusie van dat artikel was dat er voldoende draagvlak is om als filmvertoner activiteiten te ontplooi en op het sociale web. Daarnaast hebben we laten zien met welke doelstellingen bioscopen en filmthea ters social media kunnen inzetten. In dit tweede artikel gaan we dieper in op de manier waarop filmtheaters social media op een strategische manier kunnen vorm geven. Ook hier speelt het onderzoek onder 150 film- bezoekers een belangrijke rol in. Met het indicatieve onderzoek tonen we aan dat de inzet van social media in bestaande behoeften van de consument voorzien en, belangrijker nog, in welke behoeften. Alleen maar zenden Het opzetten en inrichten van een kanaal op Facebook, Hyves, YouTube of Twitter is niet de grootste uitdaging in dit verhaal. Met een beetje verstand van het (soci ale) web en vormgeving, is er snel een mooi 'sociaal' platform op te zetten waar filmliefhebbers elkaar kunnen ontmoeten. Het gaat echter vaak mis op het moment dat theaters voor hun bezoekers een constan te stroom aan unieke en waardevolle content moeten produceren. Veel bedrijven onderschatten het belang van continuïteit en toegevoegde waarde op dit soort platformen. Van tevoren denken ze niet goed na over de vragen wat, wanneer, waar en hoe? De content is dan meer van hetzelfde of bevat te veel marketing- boodschappen. Er wordt alleen maar gezonden en te weinig gecommuniceerd. Hierdoor haken de fans na verloop van tijd weer af en bloedt het initiatief dood. Dit kan een bioscoop of filmtheater voorkomen door vooraf een gedegen contentstrategie te bedenken en te formuleren. Contentstrategie Bij het bepalen van een contentstrategie is het van belang om (vooral) vanuit de doelgroep te denken. Dus niet alleen de vraag stellen: 'wat hebben wij onze doelgroep zoal te vertellen?', maar juist ook: 'wat zou de doelgroep graag van ons willen horen, zien en krijgen?' én 'waarom zouden mensen ons willen volgen?'. Het succes of falen van de inzet van social media hangt af van het antwoord op deze eenvou dige vragen. Gebruikers van social media vragen zich voortdurend af: 'What's in it for me or my friends?' Wanneer het antwoord hierop niet bevredigend of onduidelijk is, komen bezoekers na één keer niet meer terug. Met andere woorden: content is koning. Waardevolle content Uit ons kleinschalige onderzoek is gebleken dat veel mensen het sociale web gebruiken om nieuws over films te verkrijgen. Na review-websites als IMDB en MovieMeter (twintig procent van de ondervraagden) zijn de sociale platformen als Facebook en Hyves voor veel mensen (achttien procent) belangrijke bronnen om nieuws over films te vergaren. Ook de website van een bioscoop is voor een groot deel van de bezoekers een bron van nieuws (zeventien procent); meer dan bijvoor beeld de online kranten (dertien procent). Vergeet niet dat het aanbod van filmnieuws groot is. Dus alleen nieuws op de sociale platformen voegt wei nig waarde toe aan bestaande informatie. Toch is er, zeker op het gebied van cinema, genoeg waardevolle content te verzinnen, die bioscopen niet zo snel op hun website plaatsen. Denk hierbij aan behind-the-scenes, bloopers, interviews, deleted scènes en storyboards. Elementen die normaliter tussen de extra's op een dvd belanden. Bioscopen en filmtheaters hoeven deze content niet altijd zelf te produceren. Er is een hoop materiaal beschikbaar op het web, klaar om (herge bruikt te worden. Hiervoor kan men bijvoorbeeld ook een beroep doen op de filmdistributeur. De content kan in ieder geval uniek worden gemaakt door deze bijvoorbeeld te koppelen aan het actuele filmaanbod van een bioscoop of filmtheater. Daarnaast kunnen bioscopen écht unieke content met hun klanten delen, zoals bijvoorbeeld de data en tijden van bepaalde filmvertoningen. Interactie Het voorgaande gaat alleen over het zenden van informatie. Belangrijke informatie weliswaar, waar cinefielen veel aan hebben. Toch is het belangrijk om alle mogelijkheden van sociale platformen te benut ten. Een mooie eigenschap van social media is directe en actieve interactie. Gebruikers van social media kunnen altijd ergens met hun vragen terecht. Daar naast kan een bioscoop de interactie ook proactief zoeken. Uit ons onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat het filmaanbod de belangrijkste reden is voor mensen om naar een bepaalde bioscoop te gaan. Via social media kunnen filmvertoners hun aanbod nóg be ter op de vraag aan laten sluiten. Laat mensen op sociale platformen meedenken en/of -beslissen over films die een bioscoop opnieuw in roulatie brengt. Of laat mensen zelf hun film(avond) samenstellen (zoals bij Jukebox Nights; red.). Met deze vormen van 'crowdsourcing' en cocreatie zoekt een bioscoop geen klanten meer bij zijn producten, maar de pro ducten bij de klanten. Verbinden Klanten die zich gehoord voelen, zijn loyalere klanten. Bioscopen kunnen dit gevoel bovendien versterken door exclusiviteit te bieden aan mensen die zich met de bioscoop 'verbin den'. Denk hierbij aan voordelen voor leden en volgers op bijvoor beeld Hyves, Facebook of Twitter. Of aan vertoningen, speciaal georganiseerd voor loyale klan ten. Ook give-aways en winacties werken heel goed. Verloot, via social media, een keer in de zoveel tijd gratis kaartjes onder de leden. Daag mensen uit om bijvoorbeeld zelf reviews te schrijven, om vervol gens de beste te belonen met gratis consumpties. Of pak het groter aan met een meet-and-greet en kaartjes voor premières. Met dergelijke (win) acties geef je mensen iets om over te praten en op deze manier bereik je steeds meer mensen en weetje ze aan je te binden. Dingen delen met vrienden (still uit Sex and the City 2). Locatiegebaseerde diensten Ook locatiegebaseerde diensten zijn uitermate ge schikt voor loyaliteitsprogramma's. Zo zijn er verschillen de diensten (Foursquare, Gowalla, Facebook Places) waarmee bezoekers digitaal kunnen 'inchecken' op een bepaalde locatie, om dit vervolgens via sociale platformen wereldkundig te maken. Deze digitale vorm van mond-tot-mondreclame is uiteraard goed voor de naamsbekendheid, maar het biedt ook mogelijkheden voor betrokkenheid. Wanneer je dit effectief monitort, kun je hier vervolgens handig op inspelen. Bijvoorbeeld door dergelijke check-ins te belonen of degene die het meest incheckt in de spotlight te zetten. Verder geven veel van deze diensten de mogelijkheden om via deze weg de interactie op te zoeken, door bijvoorbeeld tips en to-do's te geven aan de bezoekers die inchecken met deze 'location based services'. Kijk vooral ook naar inspirerende voorbeelden uit andere sectoren en landen, bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Sommigen zijn verrassend en creatief. Goed jatten is nog altijd beter dan slecht verzonnen. Maar geef er een eigen persoonlijke of unieke draai aan. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van succesvolle strategieën voor filmvertoners op het sociale web. Trial and error Bovengenoemde voorbeelden zijn voor een groot deel bekende en bewezen principes uit andere sectoren. Deze voorbeelden kunnen bioscopen echter vrij gemakkelijk vertalen naar hun eigen sector. Toch zijn de écht succesvolle activiteiten vaak experimenten die (onverwachts) goed blijken te werken. Juist omdat ze relatief uniek zijn. Zoek daarom (ook) naar acti viteiten waarmee je mensen positief kunt verrassen. In ons onderzoek onder 150 filmliefhebbers hebben we enkele van dit soort ideeën verzameld. Zo kwam bijvoorbeeld een chatsessie via Facebook met een regisseur of acteur naar voren, werd er een digitale balie of 'explicateur' op Twitter voorgesteld en werd het idee geopperd een ontmoeting van fans van een bepaalde film te organiseren. Stap daarbij over je koudwatervrees heen en wees niet bang om 'fouten' te maken. Het sociale medialandschap is voor een groot deel nog onontgonnen terrein en er is nog voldoende ruimte voor trial and error. In het derde en laatste deel van dit drieluik zullen we enkele voorbeeldcases uit binnen- en buitenland bespreken. Ook laat ik zien welke tools er zoal beschikbaar zijn en wat ze kunnen bijdragen aan de contentstrategie. Joost Geurfsen is als digital media consultant werk zaam bij Lammers van Toorenburg Benelux PR BV. 'This is going on Facebook!' (Kat Dennings als Darcy in Thor) 'I can't wait to twitter this to all my friends.' (Brooklyn Decker als Palmer in Just Go With It)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 60