CineEurope Revisited tn o HFN BEURZEN FESTIVALS BEURZEN FESTIVALS DH jaar waren de seminars inhoudelijk beduidend interessan ter dan de afgelopen jaren, om dat ze ein delijk ook eens over innovatie gingen. 20th Cen tury Fox stalde show met de projectie van beel den op witte doeken die boven de hoofden van het publiek golfden. Tien zaken die opvielen tijdens CineEurope 2011 Europa's enige echte vakbeurs voor bioscoopexploitanten is qua opzet feitelijk nog gelijk aan die van de eerste editie die inmiddels alweer twintig jaar geleden plaatsvond. Oké, de naam is anders. Het evene ment gaat nu, als gevolg van de UNIC-samenwerking, door het leven als CineEurope. Hoewel veel zaken inmiddels erg bekend en vertrouwd zijn, was het evenement ook dit jaar verre van saai. We zetten de tien zaken die ons het meest zijn opgevallen op een rij. Door Frank de Neeve en Jeroen Huijsdens Het was eind juni twintig jaar geleden dat de Europese bioscoop gemeenschap zich voor de eerste keer verzamelde om zich tijdens een vakbeurs te laten informeren over nieuwe films uit Hollywood en bioscoopproducten die de omzet ten goede zouden moet komen. Behalve een korte vermelding hier en daar en de compilatie van filmische hoog tepunten vond de viering van deze verjaardag van CineEurope - dat we toch vooral kennen als Cinema Expo - onder de radar plaats. Waarschijn lijk willen Bob Sunshine en zijn team niet al te veel in de spotlight staan en willen ze vooral dat andere aspec ten opvallen, en dan bij voorkeur positief. Laten we eens terugkijken op CineEurope 2011 aan de hand van tien zaken die ons deze editie zijn opgevallen. 1Films productpresentaties Terecht of niet, het algehele oordeel over de kwaliteit van Europa's enige bioscoopconventie lijkt elk jaar in grote mate te worden beïnvloed door de films en het vertrouwen dat de productpresentaties de bezoe kers geven. Hoewel die presentaties er wederom heel gelikt uitzagen - 20th Century Fox stal de show met de projectie van beelden op witte doeken die boven de hoofden van het publiek golfden - en de previews er in sommige gevallen veelbelovend uitzagen, was het merendeel van de films niet van het niveau datje hoopt te krijgen tijdens CineEurope. Al moet worden gezegd dat Disney's The Help verraste en de exclusieve vertoning van Harry Poffer and the Deathly Hallows - Part 2 (en dat van de bijbehorende behind the scènes) zelfs de meest starre bezoeker niet onberoerd kan hebben gelaten. 2. Sterren Filmsterren mogen doorgaans dol zijn op de stad waar alles mag, Am sterdam ligt toch echt te ver weg van Hollywood om de sterren eventjes over te laten vliegen voor een be zoek. Maar er zijn gelukkig altijd die fijne uitzonderingen. DreamWorks Animation-baas Jeffrey Katzenberg was samen met Antonio Banderas aanwezig om Puss in Boots flink onder de aandacht te brengen en regisseur Peter Berg betrad het po dium om de trailer van zijn Battleship met het publiek te delen. Maar het was opnieuw 20th Century Fox die de registers opentrok. James Cameron was weer aanwezig en wel om stukken te tonen van de 3D- versie van Titanic. Regisseur Ridley Scott kwam samen met de hoofdrol spelers Noomi Rapace en Michael Fassbender om het publiek warm te maken voor de 3D-sciencefictionfilm Prometheus. 3. Innovatie De seminars zijn echt het stiefkindje van de conventie, zo blijkt elk jaar. Ten onrechte, want seminars kunnen een uitstekende manier zijn om nieuwe ideeën of nieuwe informa tie met vakgenoten te delen. Dit jaar waren de seminars inhoudelijk The Help ver raste tijdens CineEurope. beduidend interessanter dan de afgelopen jaren, omdat ze eindelijk ook eens over innovatie gingen. Zo was Kirk Edwards van Village Cine- mas Australia overgekomen om een boeiend betoog te houden over zeer exclusieve vip-bioscopen, deelde Fernando Evole van het Spaanse bioscoopketen Yelmo Cines informa tie over het vod-platform Youzee en vertelde producent Tero Kaukomaa dat crowdfunding - in het geval van de film Iron Sky - iets is om niet te geringschattend over te doen. 4. Bob Morrison Ook dit jaar trad Bob Morrison letter lijk in de voetsporen van Coca-Cola's Barry Jones. Opnieuw had de baas van het marketingbureau Elephants Can't Jump tijdens het Coca-Cola-se- minar echt hele interessante dingen te melden. Morrison presenteerde resultaten van onderzoek naar Euro pese tieners. Daar zaten opvallende zaken tussen, zoals de vaststelling dat 55% van de tieners zich niet meer zo welkom voelt in bioscopen als voorheen en het feit dat ze hun bezoek steeds minder lang van te voren plannen. Ja, die Bob Morrison mag wel terug blijven komen. 5. Millennium CineEurope mag dan een Europese bioscoopbeurs zijn, Europese films lijken maar geen serieus plekje te kunnen veroveren. Natuurlijk weten wij ook wel dat het vooral een feestje is van de Hollywood studio's maar meer aandacht voor Europese films zou geen slecht idee zijn. Daarom was het wel zo leuk dat er in het programma ruimte was vrijgemaakt om de makers van het Scandinavische succesverhaal The Millenniun>tri\og\e in de spotlight te zetten. Producent Soren Staermose kreeg The European Box Office Achievement Award uitgereikt en maakte de toehoorders echt op dol enthousiaste wijze duidelijk dat het 'vuurwerk voor de ogen en de ziel was om overal in Europa Millennium- evenementen georganiseerd te zien worden.' 6. 3D-geluid Op de tradeshow kon men zich om het kwartier in een concertzaal wa nen. Fabrikant Barco demonstreerde in zijn stand het Auro 3D-geluidssy- steem, een 13.1 of 11.1 audiosy- steem dat een 3D-ervaring simuleert door onder meer speakers hoog én laag achter het scherm te plaatsen. Barco is niet de enige fabrikant die met multika- naals audio bezig is, iets dat door di gitale cinema beter mogelijk wordt. Dolby doet momen- Vlak voor de presentatie van 20th Century Fox teel, voor sommigen onverwacht, goede zaken met 7.1 audio, maar ook andere fabrikanten zoals loso- no zijn er mee bezig. Meerkanaals audio zou wel eens de nieuwe manier kunnen worden waarmee bioscopen zich van home cinema onderscheiden. Dit staat of valt echter bij steun van de studio's en het uitblijven van een oorlog om formaten. 7. Technische innovaties Technische innovaties waren vooral bij de serverfabrikanten te vinden. Na de spectaculaire demonstratie dit voorjaar van hogere beeldsnel- heden door James Cameron op CinemaCon (zie ook HFN 100), hebben de serverfabrikanten deze razendsnel in hun raad maps opgenomen. Deskundigen verwachten hier meer beeldverbe teringen van dan van 4K, omdat deze op alle formaten schermen optreden en niet alleen op de grote. Een andere innovatie was te vinden op de stands van Qube en Cinemeccanica, die Integrated Media Blocks (IMB) introduceerden die worden gevoed door LAN-kabels in plaats van videokabels. Door de grote lengte die deze kabels kunnen overbrug gen, behoren bioscopen zonder projectiecabine nu tot de mogelijkheden. 8. De beursvloer De beursvloer was dit jaar weer iets kleiner, maar het goede nieuws was dat de openingstijden iets wa ren verruimd. Door digitale cinema zie je er geleidelijk aan andere fabrikanten verschijnen. Zo kon de eerste satellietschotel op de beurs worden gespot en had filmverzen der Smartjog een standje op de beurs. Het was vreemd om fabri kanten als Cru Dataport en MikroM met een stand te zien, daar die vooral aan fabrikanten leveren. Het beste, nieuwe product van de beurs was ongetwijfeld de IMB met LAN-kabels, zoals eerder genoemd. Ook FTT gooide hoge ogen met hun gemotoriseerde apparaat dat de RealD 3D-unit opzijschuift voor 2D-voorstellingen. Want waarom veel bioscopen 2D-voorstellingen door de unit heen projecteren en licht- en scherpteverlies op de koop toe nemen is een raadsel en ook een schande. 9. Studio Executives Elk jaar doen de executives van de studios hun best om zo aardig mogelijk te zijn tegen hun partners in business, de bioscoopexploitanten. Gelijk hebben ze, want zonder ex ploitanten geen bioscoopschermen. En zonder bioscoopschermen geen omzet en geen marketingetalage voor hun films. Door de jaren heen hebben we wel wat executives zien komen en gaan, maar mannen als Andrew Cripps en Roger Pollock (Paramount) en Paul Hanneman en Thomas Jegeus (Fox) hebben bewezen een redelijk stabiele factor te zijn. Dus betraden ze ook dit jaar zelfverzekerd het podium. Maar de executive die het meeste wist te schit teren was Veronika Kwan-Rubinek. De studio executive van Warner Bros. was opnieuw innemend, welbe spraakt en uitermate professioneel. Dit jaar maakte ze nog meer indruk dan de voorgaande jaren. Of zou er dit jaar wellicht sprake zijn geweest van een Potter-finale-effect? 10. Netwerken Niet zichtbaar, maar wel uiterst waardevol is de netwerkfunctie die CineEurope vervult. Nergens in Europa krijg je alle mensen die er op dit vakgebied toe doen zo bij elkaar als op CineEurope. Dus is het bij uitstek het moment om nieuwe contacten aan te boren en de bestaande relaties op een prettige manier te onderhouden. Wij zijn toch heel benieuwd hoe dat voor ons Nederlanders gaat uitpakken als het evenement gaat verhuizen. Want het lijkt erop dat dat in 2012 toch echt staat te gebeuren... 'What is wrong with you!?' (Liam Neeson als admiraal Shane in Battleship) 'Have you lost your mind? 'No Ma am, but you are about to! (Bryce Dallas Howard en Octavia Spencer in The Help)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 10