Een nieuwe parel voor Pathé F HFN op locatie m HFN IN THE PICTURE IN THE PICTURE/OP LOCATIE 'Net als bij een ijsberg bevindt 80% van het com plex zich onder de grond.' 'Het is heel goed om te merken water gebeurt in een zaal bij bepaal de films.' In gesprek met theatermanager Richard van Velzen Bij de inwoners van Haarlem kan de vlag uit. Jarenlang beschikte hun historische stad niet over de moderne bioscopen die elders in Nederland wel verschenen. Nu is de stad in een klap acht state-of-the-art bioscoopzalen rijker. We gingen een gesprek aan met de man op wiens schouders de dagelijkse leiding van Pathé Haarlem rust: Richard van Velzen. Door llona van Genderen Stort Pathé Haarlem, dat deel uitmaakt van een groot com plex op het Zijlvest, ligt aan de rand van de oude bin nenstad. We vinden er een grote parkeergarage en enkele winkelpanden rondom een binnenplaats, waar ook een hip eetcafé in een oude kerk is gevestigd. In een enigszins onopvallende passage ontdekken we de kleurrijke ingangshal van de bioscoop met enkele kassa's en acht kaartautomaten. Maar waar zijn nou al die zalen? Puntjes op de i Twee dagen na de opening melden we ons bij de ingang van de nieuwe bioscoop. Theatermanager Richard van Velzen komt aangesneld en poseert meteen maar even voor de foto in de opvallende hal. Werklieden lopen achter hem langs met volle gereedschapskoffers. Toekomstige bezoekers turen regelmatig met hun hand boven de ogen door het glas naar binnen, maar helaas voor hen is de bioscoop vanmid dag nog gesloten. Van Velzen: 'Deze eerste week gaan we elke dag pas om zes uur open, want we hebben de tijd hard nodig om de laatste puntjes op de i te zetten. De afgelopen maanden is met man en macht gewerkt om alles op tijd af te krijgen. Zelfs 's avonds en in het weekend werd er doorgewerkt. Nu zijn er nog wat details die afgetimmerd en gelijmd moeten worden in enkele van de acht zalen.' Langdurig project Waarom het allemaal zo op het laatste moment moest? Van Velzen: 'Je moet weten dat dit project ze ven jaar geleden al werd gestart door Minerva. Ieder een was het er over eens, in deze stad en omgeving zit ongelofelijk veel potentie. Door de fusie met Minerva vorig jaar kreeg Pathé dit project feitelijk cadeau, maar toen al met de bouw gestart moest worden, stagneerde het doordat het Franse hoofdkantoor eerst grondig naar de tekeningen wilde kijken. Het gevolg was dat veel tekeningen moesten worden aangepast, met name op het gebied van zaalindeling om meer beenruimte te creëren, conform de hoge Pathé-standaarden. Er waren namelijk 400 stoelen meer gepland! Ook wilde Pathé Frankrijk voor het eerst in Nederland haar specifiek uitgewerkte theaterhuisstijl doorvoeren. Ijsberg Het moet gezegd, het is een heel apart gebouw. Net als bij een ijsberg bevindt 80% van het complex zich on der de grond. Met Richard daal ik twee roltrappen af, tot we zeker vijftien meter lager bij een helder verlicht Popcorn Plaza aankomen. 'Leuk gevonden,' lacht Ri chard, 'maar wij noemen het concessions. Zie je dat van boven nog daglicht binnenvalt? Het is best diep, maar het heeft een hele open opzet naar de hal toe. Dit soort ondergrondse theaters kennen we bijna niet in Neder land. Eigenlijk zie je ze meer in grote steden als Parijs en Berlijn. Het Haarlems Dagblad formuleerde het mooi in hun verhaal over de opening. Ze noemden het: "Een stad onder het Haarlemse maaiveld". Hier rondom zie je de deuren naar de acht zalen, de kleinere zalen lig gen op dit niveau, maar de grote zaal met 380 stoelen gaat nog een stuk verder de diepte in. Wees niet bang, we delen de nooddeuren met de Raaks parkeergarage hiernaast, alle nooduitgangen zijn dik in orde. Het enige minpuntje is dat er geen mobiel bereik is. Maar een groot voordeel daarvan is weer dat er niet gebeld of gewhatsapped kan worden in de zaal.' Regelmatig werken We vervolgen het gesprek in het zonnige kantoor van Van Velzen. Het nette jasje gaat uit. Hij vertelt over zijn verleden in de hotelwereld. 'Ik heb Hogere Hotel school gedaan in Maastricht, werkte bij Bilderberg en bij Bastion Hotels, om daarna naar de Randstad te ver huizen. Ik maakte de overstap naar Pathé Schevenin- gen in 2006 voornamelijk om een wat evenwichtigere werkweek te krijgen. En moetje nu zien, ik werk zeer regelmatig van negen tot negen! Maar dat is hele maal niet erg als je een beroep hebt dat je fascineert. Het team is ook erg leuk. De servicemanagers zijn afkomstig van Pathé Arena en Pathé de Munt en de verdere supervisors en servicemedewerkers komen uit deze regio. Die worden nu door ons opgeleid.' Programmering 'Voor Haarlem is de planning dat naast de gebruike lijke top tien films ook de grotere artfilms (PAC), de succesvolle opera- en balletvertoningen en de Ladies Nights gaan draaien. De mannelijke variant van de La- dies Night werkte uiteindelijk toch niet zo goed, want terwijl vrouwen samen naar de bioscoop gaan, gaan mannen liever met elkaar naar een voetbalwedstrijd of naar de kroeg.' Richard probeert bijna alle films die in zijn theater draaien te zien, in de sneak of in een regu liere voorstelling. 'Het is heel goed om te merken wat er gebeurt in een zaal bij bepaalde films. Soms zijn de aankondigingen lovend, maar valt het heel erg tegen, of blijkt het opeens ontzettend grappig. Dan is het fijn als je goed kunt inschatten wat je publiek ervan gaat vinden. Je hebt dan ook beter door wat de doelgroep zal zijn en welke tijden daar het beste bij passen. Zo kun je Gooische vrouwen of Sonny Boy beter op de vroege avond neerzetten, maar kan Bridesmaids prima op een later tijdstip. Vaak werken die tijden ook psychologisch. Toen ik net bij Pathé werkte, wilde ik zo veel mogelijk voorstellingen in een dag proppen. Maar ik heb geleerd dat één strategische voorstelling om half acht of tien voor negen - niet te vroeg, maar ook niet te laat - vaak veel meer bezoekers trekt. De passanten gaan nu nog dwin gender op de ruiten tikken. 'Ja ja, we gaan zo open, vijf minuutjes nog. Jongens, kan die laatste steekkar even in de opslagkost?' Van Velzen doet zijn jasje weer aan: 'Je ziet het, het publiek weet ons te vinden! <links>Richard van Velzen. <onder> Pathé Haarlem. Foto's llona van Genderen Stort Wolff gaat bouwen in Dordrecht Wolff Bioscopen realiseert een nieuw bioscoopcom plex in Dordrecht. De locatie van het gebouw is Stads- werven, tegenover het Energiehuis. Verdeeld over zes zalen zal de nieuwe bioscoop 1.200 plaatsen bieden. 'De stad moet gaan bruisen en daar willen we aan meewerken', zei directeur Jordi Wientjes van Wolff Bioscopen tegen de lokale pers. De gemeente Dordrecht heeft de afgelopen tijd ruim zeventig exploitanten aangeschreven, waarvan er uiteindelijk vier kwamen met een goed plan voor ver schillende locaties. Het college koos het voorstel van Wolff omdat er zo een interessant cultureel cluster op Stadswerven ontstaat, in aanvulling op de historische binnenstad. Onderdeel van het plan is een horecage legenheid met een terras aan het water. Welke exploi tanten er nog meer interesse hadden, wil het gemeen tebestuur niet bekend maken. Wolff Bioscopen wil graag verder over Nederland uit breiden en ziet hiervoor in Dordrecht een goede mo gelijkheid. Jordi Wientjes is enthousiast over de locatie aan het Wantij en de medewerking die hij krijgt van de gemeente. 'Met het plan zoals dat er nu ligt, met het voorlopige ontwerp van het gebouw, proberen we de eindstreep te halen. Maar er kan nog wat worden aan gepast. En of we nu nog dertig of veertig meter naar links of rechts moeten, maakt niet zoveel uit.' De gemeenteraad zal zich in november buigen over de plannen, maar de verantwoordelijke wethouder verwacht dat hij deze collegeperiode nog in Dordrecht een kaartje voor de film kan kopen. In 2014 moeten de plannen gerealiseerd zijn. Een belangrijke wens van het college voor de nieuwe bioscoop was dat de commerciële programmering niet zou wringen met de programmering van het nog te bouwen arthouse The Movies aan de Nieuwstraat. 'Am I the only one here whó doesn't know what we're talking about?' (Gabriel Basso als Martin in Super 8) 'l've seen it... Nobody believes me...' 'I believe you.' (Ron Eldard als Louis en Joel Courtney als Joe in Super 8)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 13