Het einde van een tijdperk F m HFN HFN Biosbon breekt door in 3e dimensie ACHTER DE SCHERMEN Mare Canisius: 'Wij den ken veel van de operateurs binnen het bedrijf te kunnen houden.' ACHTER DE SCHERMEN/MARKETING De hand met bon komt door het doek. De rol van operateur lijkt uitgespeeld Rond het beroep van operateur hing heel lang een sfeer van romantiek. De cabine was het heiligdom van de bioscoop waar de magie van de film tot leven kwam. De tijd van de koolspitsen was heroïsch, maar de 35mm-prqjector maakte ook altijd veel indruk op bezoekers. Aan dat era lijkt min of meer abrupt een einde gekomen te zijn. De uitrol van digitale projectie die al jarenlang werd aangekon digd, krijgt nu in heel rap tempo eindelijk haar beslag. Door Lucia Alleman De eerste ervaringen met digitale projectie gaven geen hallelujaverhalen. Er waren berichten over servers die maar een beperkt aantal films aankonden, films die in andere zalen werden vertoond dan stond aangegeven, en publiek dat en masse naar een andere zaal werd gestuurd. Oscar Poppe, operateur bij Euroscoop in Tilburg, maakte ook de nodige hick-ups mee met digitale projectie, maar volgens hem waren dat kinderziektes. Maar zelfs nu die grotendeels achter de rug lijken te zijn, valt er in het digitale tijdvak nog veel te wennen, niet in de laatste plaats voor de operateurs. Voor hen verandert er veel, zo niet alles: ze lijken namelijk nauwelijks nog nodig. Navigatieknop Oscar Poppe is al 34 jaar werkzaam in het bioscoopbe drijf. Hij begon in 1977 in Rialto in Amsterdam. Hoe ziet hij zijn toekomst? 'Ik heb net in maart een vaste aanstel ling gekregen. We zaten midden in de voorbereidingen voor de digitalisering toen ik de Barco-cursus mocht doen. Toen was het ijzer heet om een vaste aanstelling te regelen. Natuurlijk is het jammer dat film verdwijnt. Het wordt een kille bedoening als je met een navigatieknop het hele theater op afstand kan bedienen. Toch blijft er aan de digitale projectoren ook onderhoud te doen, je moet bijvoorbeeld maandelijks de filters reinigen, lampen verwisselen enzovoort. Ik doe nu ook al veel technisch on derhoud in het theater, stoelen repareren, de luchtbehan delingsinstallatie onderhouden enzovoorts. Wij verhuren ons theater geregeld en dan assisteer ik met het geluid en de projectie van presentaties. Bovendien heb ik aan gegeven dat ik wel kaartjes wil controleren, maar ik ga niet achter het buffet.' Centrale afspraken In de cao-afspraken van 2011 hebben de werkgevers en FNV Kiem als vertegenwoordiger van de werknemers af gesproken dat 'partijen er zich toe inspannen om zoveel mogelijk mensen "van werk naar werk" te begeleiden'. Gebeurt dat ook? Tanja Magnée van FNV KIEM: 'Bij de werkgevers zie ik zeker de bereidheid om zich voor de operateurs in te spannen. De inzet van FNV KIEM is dat de operateurs zoveel mogelijk in het eigen bedrijf aan Het einde van een tijdperk, het einde van een beroepsgroep (still van Cinema Paradiso). het werk blijven. Dat zal niet in alle gevallen mogelijk zijn. Daarom willen we goede afspraken maken over begeleiding en opleiding naar ander werk bij een andere werkgever. We hebben daarvoor al voorstellen gedaan, maar er zijn nog geen afspraken gemaakt.' Facilitair medewerker Pathé heeft als een van de weinige werkgevers een sociaal plan voor de operateurs. Deputy managing director Mare Canisius: 'Wij zijn al sinds 2007 bezig met de voorbereidingen van deze reorganisatie. In 2008 hebben we een sociaal plan opgesteld waarvoor wij instemming hebben gekregen van de OR. Ook zijn wij al in een vroeg stadium bij de theaters langsgegaan om met de operateurs te praten over deze kwestie. Ik denk dat dat wel gewaardeerd werd.' Het was volgens Canisius snel duidelijk dat er bij digitalisering in de cabine weinig te doen overblijft. Canisius: 'Bij ons zal de projectie automatiseringsgedreven zijn. Voor het onderhoud van het systeem heb je specialisten nodig. We hebben uitge zocht wat onze operateurs precies doen. Het bleek dat ze veel onderhoudswerk doen in het theater. We hebben de functie van facilitair medewerker ingesteld, waarmee wij denken veel van de operateurs binnen het bedrijf te kunnen houden, met behoud van hun oude salaris.' Is er voor iedereen plaats in deze functie? 'Al onze theaters krijgen een eigen facilitair medewerker. In de regio's waar meerdere theaters zijn zetten we bovendien een regionale pool van facilitair medewerkers op. Een aantal operateurs zal niet voor deze functie voelen. Voor hen bieden we twee trajecten: afscheid van Pathé met een som geld overeenkomstig de kantonrechtersformule of een outplacementtraject waarbij, met een gespeciali seerd bureau, gekeken wordt naar de mogelijkheden van de operateur en daarop aangepast een opleiding die wordt aangeboden plus een vergoeding. Ik schat dat we met ongeveer tien mensen een van deze trajecten zullen ingaan.' Filmtheaters De situatie bij de filmtheaters lijkt vooralsnog een andere te zijn. De meeste filmtheaters gaan mee in Cinema Digitaal, maar er zullen daar nog regelmatig films te zien zijn die alleen op 35mm beschikbaar zijn. Dus verdwij nen de traditionele projectoren en de operateurs daar nog niet uit beeld. Krijn Meerburg van LantarenVenster: 'Wij houden in twee zalen van ons theater nog een 35mm-projector. In de speciale programma's en festivals zullen we nog heel veel analoge films blijven draaien. Het is een beetje koffiedik kijken, maar ik verwacht dat het aantal cabinetechnische uren wel met zo'n 30 d 40 procent zal teruglopen de komende jaren. Voor onze vaste operateurs hebben we voldoende werk, ook in combinatie met onze muziekprogrammering. De losse contracten zullen waarschijnlijk niet worden verlengd.' Acuut In het geval van JT Bioscopen gaat het om twee personen die mogelijk in aanmerking komen voor een outplacementtraject, vertelt Berend Jan de Wilde. De kwestie is hier acuut omdat JT op hele korte termijn vrijwel volledig digitaal is. 'We hebben nu nog vijf zalen te gaan. De boel is daarmee in circa dertien maanden volledig omgebouwd', meldt De Wilde. 'We zagen dit natuurlijk al lang aankomen en we zijn er dan ook tijdig mee begonnen. We wilden geen gedwongen ontslagen, dus is er gekeken of we mensen deels ook ander werk kunnen laten doen. Er zijn uiteindelijk twee a drie opera teurs geweest die dat niet wilden. Die zijn zelf elders gaan solliciteren en weggegaan. Ik begrijp best wel dat het een hele omslag is, opera teurs komen vanuit het betrekkelijke isolement van de cabine opeens in de volle drukte.' En over de twee werknemers van JT die wellicht voor het outplacementtraject in aanmer king komen, vult De Wilde nog aan: 'Ik wacht wat dat betreft op de uitkomst van het NVB-plan.' V Een beginnend acteur, die meer hoopte op een figuurlijke doorbraak in de filmwereld, presenteert de Nationale Bioscoopbon in de nieuwe commercial in 3D. HFN nam een kijkje achter het scherm... Door Ro/o/f de Jeu 'Hier?', 'Nee, iets naar achteren... iets naar links!' 'Dit?' 'Ja, dat is het! Maar wat is dat?' Het blijkt een statiefpoot. Even draaien en hij is uit beeld. Brenda Weisz Blanchetta, marketingmanager van de Na tionale Bioscoopbon, geeft aanwijzingen vanachter een flinke 3D-tv aan iemand op de set die de laatste 'rommeltjes' uit het <midden> Brenda Weisz- Blanchetta, regis seur Herman Poppelaars en camerman Mick van Rossum bekijken de set in het juiste perspectief. J*cor haalt. En dat blijkt lastig aangeven 3D. Het podium van het Zaantheater in Zaandam is vrijdag 3 juni de set van de nieuwe commercial van de Nationale iscoopbon. Die speelt zich af achter het >scoopdoek. Op de vloer staat de hand die bekend is geworden door de campag nes van de biosbon. Er omheen zit een strakgespannen elastiek die elk moment losgelaten kan worden, en daarmee de in de hand verstopte man - acteur Thijs van Z Aken in 40 kilo foam - elk moment door het doek kan lanceren. Ondertussen controleert stereographer "immer Kleijn, specialist en veteraan in t begeleiden van 3D filmopnamen, op monitor of het beoogde diepte-effect ook in -jop zal werken. De aanwezige 3D-tv is daar geen betrouwbare bron voor. Kleijn legt uit dat diepte een belangrijke rol speelt in het verhaal. De opstelling achter het doek zal de kijker in de bioscoopzaal ook werkelijk als achter het filmdoek ervaren. De hand met bon komt door het doek naar de kijker toe. Niet alles wordt in het Zaantheater gefilmd: de kata- pultstunt speelt zich buiten beeld af en het scheuren van het doek door de hand wordt in de postproductie geanimeerd. De commercial draait sinds 7 juli in de theaters, in zo wel 3D als 2D. Op het YouTube-kanaal van de Nati onale Bioscoopbon zijn zowel de commercial als een making of te zien: www.youtube.com/bioscoopbon. 'It's the apocalypse. End of days. The Judgment Day, the end of the world, my friend.' (Woody Harrelson als Charlie Frost in 2012) 'That is where the depth comes in.' (Joyce Van Patten als Gloria in Crown Ups)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 14