Mijlpaal is bereikt, maar niet zonder groeipijn m theaterpaspoort Cinema Oostereiland HFN TECHNIEK TECHNIEK/THEATERPASPOORT De start van Cinema Digitaals vpf- betalingen op 28 juli was dan ook met recht een mijlpaal. HFN Rollout Cinema Digitaal is gaande, maar er blijft werk aan de winkel Cinema Digitaal timmert hard aan de weg. Terwijl de eerste projectoren al zijn geïnstalleerd, wordt er nog ge sleuteld om het contract voor de deelnemers zo gunstig mogelijk te maken. Inmiddels hebben al meer dan 175 zalen getekend, maar niet iedereen doet mee. Door Frank de Neeve 'Ik vind het te gek dat we nu al ruim 175 doeken hebben gecontracteerd'. Eveline Ferwerda, projectmanager bij Cinema Digitaal, is eind juli meer dan enthousiast over het slagen van het nationale digitaliseringsplan. Het enthousiasme, en misschien ook wel de opluchting, is be grijpelijk, gezien de bewogen geschiedenis van het plan. Na periodes van onduidelijkheid over politieke steun, de financiering en andere kwesties is men nu voortva rend bezig met de snelle digitalisering. Het plan geldt in Europa zelfs als voorbeeld van een publiek-private partnership voor digitalisering. Onder andere Figi, Luxor, Movie Unlimited en CineCity hebben zich aan het plan gecommitteerd. De doorbraak kwam deze zomer, toen JT en Wolff tekenden. Doordat zij veel premières draaien, heeft het project de kritieke massa bereikt. Middels de virtual print fee (vpf) die distri buteurs betalen, stroomt er geld terug naar Cinema Digi taal, waarmee de projectieapparatuur wordt afbetaald. De start van Cinema Digitaals vpf-betalingen op 28 juli was dan ook met recht een mijlpaal. Verbeteringen Hoewel de rollout is gestart, werkt Cinema Digitaal nog steeds aan verbetering van het plan. Neem het voorstel voor een 'per exhibition fee' die distributeurs zouden kunnen betalen in plaats van een volwaardige vpf. 'Dat zou het systeem flexibeler maken', aldus Ferwerda. Maar bioscopen en distributeurs hebben op hun beurt ook veranderingen aangedragen. 'De nieuwe eigenaren van JT hebben onze aanlooppe riode gemist', vertelt Ferwerda. 'Hun inhaalslag vergde een hoop uitleg. Zij kwamen met terechte op- en aan merkingen. Met de aanpassingen is het contract voor iedereen verbeterd.' Ook andere exploitanten kwamen met voorstellen voor wijzigingen, soms wel zeven pagina's lang. Inmiddels zijn er allerlei veranderingen aangebracht in het contract, dat de facto grotendeels een doorzetting is van de overeenkomst tussen de studio's en Arts Alliance Media, de partij die de uitrol en vpf faciliteert. Zo is er een opt out-optie in het contract gekomen, waardoor bioscopen eventueel uit kunnen stappen. Andere punten zijn niet veranderd, maar verduidelijkt. De sfarf van een nieuw begin. A/bert Jon Vos (Luxor) - links - sluit overeen komst met Cinema Digitaal (Michael Lam- brechtsen, mid den, Ron Sterk, rechts). Met de tweede fase van de rollout die in november z'n beslag krijgt, bezinnen ook de filmtheaters zich over het contract. Een aantal heeft zich verenigd en via een gespecialiseerd advocatenkantoor een lijvig commentaar met meer dan 70 punten opgesteld. Eind juli stuurde dit kantoor een e-mail naar de filmtheaters met de vraag of die zich willen aansluiten bij collectieve onderhandelingen. Pina 3D Een van de bioscoopgroepen die als eerste bij Cinema Digitaal tekende was de Luxor-groep. 'Wij hadden al ervaring met vpf-deals, er lag een voorstel van XDC', vertelt facility manager Gerrit Doorn. 'Het lastige van een vpf-deal is datje geen baas meer bent in eigen cabine; voor elke aanpassing heb je toestemming van de integrator en/of filmverhuurder nodig. Daar staat te genover dat een behoorlijk deel van de apparatuur voor je wordt betaald. Het is Cinema Digitaal gelukt hierin een redelijke balans te vinden die werkbaar is.' Volgens Doorn moeten de partijen in deze nieuwe situatie goed in gesprek blijven. 'Meer dan ooit is het belangrijk om de dialoog tussen filmverhuurders en exploitanten levendig te houden, zodat de partijen hun verwachtingen op elkaar kunnen afstemmen.' Hoewel het slagen van Cinema Digitaal goed is voor de bioscopen, is het vooral van belang voor de filmthe aters, die zonder dit plan wellicht niet zouden kunnen digitaliseren. Enkele filmtheaters in steden als Eindhoven, Den Haag en Maastricht hebben de release van Pina (3D) aangegrepen om de film middels voorfinanciering al vóór de eigenlijke digitalisering te kunnen draaien. De apparatuur zal dan later worden ingebracht in het plan. Nico Haenen, zakelijk directeur van Lumière in 'One life ends, another begins.' (Sam Worthington als Jake Sully in Avatar) Maastricht, heeft Pina (3D) al drie keer gezien. 'Ik was helemaal flabbergasted toen ik 'm voor het eerst zag. Voor m'n gevoel kijk je niet naar een film, maar naar iets moois in een museum, waar je zo nog een paar keer naartoe kunt.' Haenen is niet alleen blij met de film, maar ook met de keuze om de apparatuur nu al aan te schaffen. 'Wij hebben het gevoel dat we een goede gok hebben genomen. 50.000 euro is een grote hap uit onze liqui diteit, maar de afgelopen twee maanden waren qua bezoekcijfers de beste juni en juli ooit. Met dank aan Pina... en het slechte weer natuurlijk.' Andere partijen Hoewel het aanbod aan de hele markt is gedaan, hebben drie exploitanten met buitenlandse eigenaren, Utopia, Euroscoop en Pathé, ervoor gekozen om niet mee te doen. Nico Simon, CEO van Utopia: 'Uit onze berekeningen bleek dat wij bij Cinema Digitaal meer zouden moeten betalen dan bij het voorstel van Ymagis. Het lijkt erop dat vooral de distributeurs, met hun lage vpf hier voordeel van hebben. Maar waarom zouden distributeurs in Nederland minder moeten bijdragen dan elders in Europa? Dat vind ik onacceptabel.' Volgens Ferwerda klopt dat niet: 'De vpf is lager, maar hij wordt wel langer doorbetaald.' Volgens Simon is het niet zo dat Utopia niet wil bijdragen aan de digitalisering van de filmtheaters. 'Wij doen dat ook in sommige andere landen waar wij actief zijn. Film theaters kunnen ook worden ingebed in een regulier vpf- model, daar is geen apart systeem voor nodig.' Simon is er niet van overtuigd dat er in de nieuwe situatie geen concurrentie-issues spelen. 'Zo gauw een distributeur niet aan ons levert omdat hij onze vpf niet wil betalen, maar wel die van Cinema Digitaal is er een probleem. Wij zul len ons dan bezinnen op wat we gaan doen.' Ferwerda in een reactie: 'Cinema Digitaal is getoetst door de NMa; volgens hen handelen we binnen de regels van de wet.' Enkele bioscopen hebben in het verleden al bij XDC getekend. Doordat zij nog onvoldoende bioscopen hebben kunnen interes seren, is hun situatie nog onduidelijk, aldus XDC CEO Serge Plasch. 'Voor het berekenen van vpf heb je 50 zalen nodig. Er zijn steeds minder bioscopen beschikbaar en als er niet meer bijtekenen, denk ik dat we eind augustus een beslissing moeten nemen wat we gaan doen. Als wij achterblijven met de 38 zalen die we nu hebben, dan werkt het niet en zullen wij de bestaande zalen moeten verkopen aan Cinema Digi taal of aan een andere partij.' 'Welcome to the real world.' (Laurence Fishburne als Morpheus in The Matrix) Naam filmtheater: Cinema Oostereiland (voorheen Filmhuis Hoorn) Plaats: Hoorn Aantal zalen: drie zalen met 110, 60 en 40 stoelen Exploitatie: Stichting Filmhuis Hoorn Theatermanager: Margret Wagenaar Open: september 2011 Verwachte aantal bezoekers op jaarbasis: 35.000 Projectoren: drie digitale projectoren (NEC), waar van een 3D Kassasoftware: Ticketlab Horecaexploitant: Lokale horecaondernemer Het filmtheater is onderscheidend omdat: 'het is gevestigd in een voormalige gevangenis gelegen bij de historische haven van Hoorn. De binnenplaats vormt de unieke basis voor zomerse buitenfilmvoorstellingen. Wilt u een paar dagen film met alles erop en eraan? Het kan in Hoorn. Laat u per watertaxi naar Cinema Oostereiland vervoeren, geniet van het actuele film- aanbod in de sfeervolle filmzalen, neem plaats in de horeca met uitzicht op de in- en uitvarende schepen en slaap in een van de voormalige cellen van de gevange nis. Hoezo onderscheidend?' Website: www.cinemaoostereiland.nl en www.oostereiland.nl

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 15