Pathé stapt in video on demand X MARKETING 'Wij heb ben de ambitie om een dienst te lanceren die beter is dan onze concurren tie.' Films overal te zien met Pathé Thuis De Pathé-haan kraait binnenkort niet alleen in de bios copen, maar is ook te vinden als widget op jouw tele visiescherm. En die haan geeft je toegang tot massa's films die je kunt kijken waar en wanneer je maar wilt. Pathé duikt onder de naam Pathé Thuis met volle over gave in video on demand. Door Jan van Houten 'Het is heel gevaarlijk wat ik nu ga zeggen, maar onze ambitie is om het grootste gedeelte van wat ooit in de bioscoop heeft gedraaid aan te bieden als video on demand.' Mare Canisius, deputy managing director van Pathé Nederland, is met een team druk aan het werk om de torenhoge ambities van de bioscoopexploitant waar te maken. 'Het is geen appeltje-eitje, maar ik kan je beloven, we zullen per 1 december al tussen de vijfhonderd en duizend titels kunnen aanbieden.' 'Pathé is meer dan film', wijst Mare Canisius op de pos ter met hetzelfde devies. 'In 2010 kwamen we na een intensieve inventarisatie en studie tot de conclusie dat we in vod moesten stappen. Wij hebben de ambitie om een dienst te lanceren die beter is dan onze concur rentie. Met meer sexappeal en met een catalogus die groter en uitgebreider is.' Widget Je hebt de nieuwste generatie smarttelevisie met internetverbinding aan jouw kamermuur hangen en je opent de gallery van widgets waar het Pathé-logo meteen op de eerste pagina tevoorschijn komt. Je drukt erop en kiest de film die jij wilt in de kwaliteit die jij wilt. Maar Canisius gelooft in multiple screen watching en wil zich niet exclusief aan één distributiekanaal binden. 'Je moet jouw film kunnen starten op jouw tablet in de trein, en thuis verder kunnen kijken op jouw televisie. De techniek moet dat ondersteunen en dat betekent datje geen exclusieve deals moet sluiten.' Pathé wil daarom uiteindelijk via zoveel mogelijk distributiekanalen aanwezig zijn in het multime diale leven van de potentiële vod-afnemer. Een palet aan apparaten staat Canisius voor ogen: televisies van diverse merken, blu-rayspelers, gameconsoles zoals de Wii of de Xbox, tablets zoals de iPad. Maar ook hybride settopboxen van UPC, Ziggo en KPN. Joint promotions Per 1 december begint Pathé nog klein, met maximaal drie distributiedeals, waaronder zeker de pc en één televisiemerk. 'ledere televisie is een apart distributie- kanaal,' aldus Canisius, 'waar aparte software voor gemaakt moet worden. HD op een Philips-televisie is net even anders dan HD op een Samsung.' Voor elektronicafabrikanten kan een partner als Pathé inte ressant zijn als er Pathé op de verpakking staat. 'Wij geloven dat we met het merk van Pathé in zulke joint promotions vod in de markt kunnen zetten. Wij weten wat film is, wij weten wat entertainment is. Vele malen beter dan andere partijen.' 'Het vervelende van het businessmodel van vod is dat het niet gemakkelijk is om er geld mee te verdienen.' Canisius meent dat dit ook een reden is waarom in Nederland het aantal aanbieders beperkt is gebleven. 'Maar als we dit goed doen, dan zijn we in staat om een aanzienlijk marktaandeel naar ons toe te trekken waarmee winstgevendheid aan de horizon gloort. Hordes 'Overigens: alles wat ik nu zeg is niet klaar in een dag', zegt Canisius met een grijns. 'We geven onszelf twee tot drie jaar om al die ambities die we hebben waar te maken. Er zijn nog heel wat hordes te nemen, vod staat nog echt in de kinderschoenen. Studio's we ten ook nog niet waar het thuis hoort. Is het televisie of is het home entertainment? Maar dit medium is heel belangrijk, het wordt in een gemiddeld huishouden net S"\ Een nieuw Pathé- idee is geboren. zo'n belangrijk entertainmentstuk als de dvd of de videotheek.' Naast video on demand (kosten rond de vijf euro) wil Pathé ook download to own aanbie den. Pathé verwacht binnen enkele jaren zo'n drie miljoen downloads te genereren. En als de haan van Pathé in de huiskamer een vaste plek heeft veroverd, dat volgt volgens Mare Canisius de rest vanzelf. l 'No please, keep going, this video is priceless!' (Aaron Yoo als Choi in 21)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 17