Hoor wie klopt daar.., w iU i I mJiïkJl HFN NL in aantocht I mJm\ HFN IN PRODUCTIE IN PRODUCTIE/NL IN AANTOCHT 'Bennie gaat meer voor de humor.' 'Het viel mij echt tegen hoe hard je wordt aan gevallen als je in een discus sie een mening verkondigt die niet populair is.' E3 E Op de set van Bennie Stout Met Bennie Stout maakt regisseur Johan Nijenhuis naar eigen zeggen de duurste en grootste Sinterklaasf ilm ooit. Het verhaal over een jonge tje dat in de vorige eeuw op zoek gaat naar zijn vader in Spanje, moet een kruising worden tussen Kruimeltje en Pietje Bell. 'We doen op de set de hele tijd alsof Sinterklaas gewoon bestaat.' Door Robbert Blokland Het pittoreske havendorpje Enkhuizen ligt er idyllisch bij op de eerste zichtbare lentedag in maart. Dorpelingen in korte broek genieten in stilte van de eerste warme zon nestralen, terwijl kinderen in T-shirt onbespied verstoppertje spelen langs de waterkant. De filmset van Bennie Stout aan het centraal gelegen Dijk, waar acteurs en figuranten allemaal gehuld zijn in sjaals, wanten en dikke mutsen, steekt heel eigenaardig af bij rest van de traditionele besognes. De nieuwe Nederlandse familiefilm is samen met de dansfilm Body Language een van de twee titels waarmee Johan Nijenhuis dit najaar zijn nieuwe productiehuis Nijenhuis Co. presenteert. Voor Bennie Stout valt hij terug op een harde kern van vaste mede werkers, zoals scenarist Wijo Koek (ZOOP), cameraman Maarten van Keiler (Foeksia de miniheks) en editor Yamal Stitou (SpangaS). Voor de regie tekende Nijenhuis zelf, nadat hij vorig jaar afscheid nam van NL Film dat hij samen met Alain de Levita runde. Vertrouwd gevoel 'Ik wil enerzijds iets serieuzere pro jecten ontwikkelen', vertelt hij tijdens de lunch. 'Zoals een film over mees- tervervalser Han van Meegeren, of de verfilming van Oorlog zonder vrienden van Evert Hartman. Maar dat zijn allebei titels met een flink budget. Het kost meer tijd om die te realiseren dan Bennie en Body Lan guage.' Bennie Stout verhaalt over een jongetje dat in de jaren dertig van de vorige eeuw op zoek gaat naar zijn vader, die noodgedwon gen in Spanje verblijft. Het budget van het project bedraagt zo'n tweeënhalf miljoen euro. Nijenhuis produceert de film samen met Klaas de Jong, de man achter films als De hel van 63 en De scheepsjongens van Bontekoe. werd gekozen uit honderden kinderen die auditie deden voor de hoofdrol. 'Het is altijd gezellig op de set', knikt de blonde jongen met zijn sprankelende grijsblauwe ogen. 'Je mag altijd zelf zeggen hoe je een bepaalde scène wilt spelen. En Johan wordt nooit boos, hoe vaak je het ook fout doet!' Stoerste stunt De talentvolle titelacteur heeft vanochtend net zijn 'stoerste stunt' achter de rug, toen het moment werd opgenomen dat hij aan de dakgoot van een hoog huis hangt. Dobbelaer weigerde de bloedstol lende scène te laten doen door zijn stuntman en bungelde dus zelf lange tijd meters boven de grond, vastgehouden door een spierbundel van het stuntteam van De Beukelaer. 'Er vlogen continu vliegtuigen over, waardoor we heel lang moesten wachten met draaien', grinnikt hij. 'In het begin was het nog wel een beetje eng. Maar je went er toch snel aan.' Ook zijn filmmoeder Hanna Verboom stond doodsangsten uit, vertelt ze lachend tijdens de lunch. 'Eerder dit seizoen speelde ik nog een studente in de BNN-serie Feuteri, lacht ze. 'En nu heb ik voor het eerst een moederrol toebedeeld gekregen. Dat is toch een nieuw ijkpunt in mijn carrière. Dan weet je toch dat je ouder aan het worden bent.' Ze vindt het leuk om een keer het doek met vooral kinderen te delen. 'Je speelt veel meer op je in tuïtie', merkt ze op. 'Met volwassen tegenspelers kun je een scène acht keer op dezelfde manier spelen. Maar met kinderen moet je meer spontaan het moment proberen te pakken.' De zevenentwintigjarige schone wisselt haar rollen in Nederland af met een veelbelovende loopbaan in Amerikaanse producties. Zo was de actrice onder meer te zien in de komedie Deuce Bigalow: European Gigoio van komiek Rob Scheider, draaide ze drie jaar geleden in Californië met Roel Reine de thriller Drifter en speelde zij in de Ame rikaanse serie The Interiour, over twee missionarissen die naar de jun- 'Het voelt heel vertrouwd om een familiefilm te maken', vertelt Nijenhuis. 'Bennie mikt een beetje op dezelfde doelgroep als Foeksia de miniheks. Bovendien is het altijd ontzettend leuk om met kinderen te werken. Dit is een genre waar van ik weet dat ik het goed kan.' Dat wordt beaamd door de jonge hoofdrolspeler Koen Dobbelaer. De inmiddels elfjarige knul uit Utrecht Zie gids komt... Boven: Koen Dobbelaer als Bennie. Rechts: Hanna Verboom met Sinferlc/aas en Zwarte Piet. gle verhuizen. 'Maar Nederlandse sets hebben altijd iets gezelligs, iets knus. Zeker wanneer het verhaal zich afspeelt in zo'n prachtig decor als dit.' Zuiderzeemuseum Veel van de opnamen vinden plaats in het historische Zuiderzeemuseum in Enkhuizen, dat van nature al de sfeer van de jaren dertig van de vorige eeuw ademt. Bennie Stout maakt onder meer gebruik van de grootste set met nepsneeuw die ooit voor een Nederlandse speelfilm is gebruikt. Maar liefst drie straten, een gracht, twee bruggen en twaalf panden aan de dijk worden van een dikke witte laag voorzien. 'De sneeuw en historische setting dringen al snel de vergelijking met Kruimeltje op', erkent regisseur Nijenhuis. 'Maar het wordt wel wat brutaler, denk ik. Kruimeltje speelde erg op de emotie, Ben nie gaat meer voor de humor. En natuurlijk is er het verhaal over de oorsprong van Sinterklaas.' Het vertrekpunt van de film is een vraag die de regisseur al vanaf zijn jeugd bezighield: wat gebeurde er toch met kinderen die de Goedheiligman vroeger meenam naar Spanje? Het is lastig om de namen Nijenhuis en Sinterklaas in een zin te noe men zonder terug te kijken op de publieke discussie die de filmer af gelopen winter voerde met collega Dick Maas over de poster van zijn komische horrorfilm Sint. Nijenhuis werd de woordvoerder van een groep bezorgde ouders die hun grieven over de poster met een demonische Nicolaas neerlegde bij de Reclame Code Commissie. Deze stelde de klagers tot twee keer toe in het ongelijk. Scheldkannonades 'Het viel mij echt tegen hoe hard je wordt aangevallen als je in een discussie een mening verkondigt die niet populair is', stelt de filmmaker. 'Zeker op het internet kreeg ik hele scheldkanonnades over me heen. Maar tegelijkertijd heb ik ook heel 15-09 De president, distributeur A-Film Distribution 22-09 Isabelle, distributeur A-Film Distribution 29-09 De bende van Oss, distributeur Entertainment One SJfrl^fwsjf^ 29-09 Code Blue, distributeur Wild Bunch 05-10 Bennie Stout, distributeur Independent Films 05-10 Sinterklaas en het raadsel van 5 december, distributeur Entertainment One 06-10 Body Language, distributeur A-Film Distribution 06-10 Times Like Deese (doe), distributeur Amstelfilm 12-10 Patatje oorlog, distributeur A-Film Distribution 12-10 Razend, distributeur Just Film Distribution 13-10 Lotus, distributeur Benelux Film Distributors 13-10 All Stars 2: Old Stars, distributeur Independent Films 21-10 Het gangstermeisje (r.L), distributeur EYE Film Instituut Nederland 27-10 De Heineken ontvoering, distributeur A-Film Distribution 27-10 Het monster van nix. distributeur EYE Film Instituut Nederland oktober Pianomania (doe), distributeur Cinema Delicatessen 10-11 Onder ons, distributeur Cinéart 24-11 Nova Zembla (3D), distributeur Benelux Film Distributors 30-11 Dolfje weerwolfje. distributeur Benelux Film Distributors 'Je moet mij niet in de maling nemen!' (Ruud Feltkamp als Kruimeltje in Kruimeltje) Ik harj. mij toch een hele andere Sinterklaasavond voorgesteld.' (Egbert Jan Weeber als Frank ir

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 18