Filmsector blijft strijdvaardig ACHTER DE SCHERMEN Zijlstra's bezuinigingen funest voor filmorganisaties De filmwereld verkeert in shock nadat staatssecretaris Zijlstra zijn omstreden cultuurnota presenteerde. Een groot deel van de bezuinigingen van 200 miljoen komt voor rekening van de filmindustrie, die ook al gebukt gaat onder flinke kortingen bij provincies, gemeen tes en de publieke omroep. Niemand snapt hoe dit te rijmen valt met de ambitie om de filmproductie op peil te houden. 'Onze enige hoop is dat we kunnen blijven wa tertrappe len tot de economie aantrekt Door Robbert Blokland Een korting van 22,5 procent op de rijksbijdrage: dat is waar de sector zich mee geconfronteerd ziet per 2013. Het budget van het Filmfonds, nu nog zo'n 37 miljoen euro, daalt naar 28,8 miljoen, terwijl de lasten stijgen. Niet alleen filmmakers kloppen bij het fonds aan, ook festivals als Cinekid worden er heen verwezen. Boven dien valt de financiële steun voor het Binger Instituut grotendeels weg. Het fonds en producenten zelf moe ten een grotere rol gaan vervullen in talentontwikkeling, innovatie en internationalisering. Daarnaast moet de publieke omroep, een belangrijke cofinancier, ook 200 miljoen euro bezuinigen. Dat gaat ook vrijwel zeker ten koste van het geldpotje. Minder films 'Het productievolume gaat met 40 procent teruglopen', voorspelt directeur Doreen Boonekamp van het Film fonds. 'Dat betekent een daling van dertig naar acht tien films per jaar. Financieel zitten we dan weer op het niveau van begin jaren negentig. Daarmee wordt het onmogelijk om een marktaandeel van zestien procent in de bioscopen te handhaven.' De strijdvaardigheid is er nog wel: de sector blijft pleiten voor aanvullende maatregelen om geld te genereren, zoals een tax shelter-regeling die in Euro pese landen lucratief is gebleken. 'De ambities van het kabinet om het marktaandeel van de Nederlandse film te behouden, is alleen haalbaar met aanvullende maatregelen om de bedrijvigheid te stimuleren', stelt Boonekamp. 'De sector heeft wel de middelen nodig om investeren in films door private partijen aantrekkelijk te maken.' Watertrappelen Ook grote festivals zitten met de handen in het haar. Het IFFR, het IDFA en het Nederlands Filmfestival blijven relatief gespaard, als onderdelen van de culturele basisinfrastructuur (BIS). Maar Cinekid dreigt met een verlies van negen ton op een begroting van 2,3 miljoen euro kopje onder te gaan. 'We begrijpen het gewoon Het water stijgt de filmsector tot aan de lippen (still van De storm). niet', verzucht directeur Sannette Naeyé. 'We voldoen aan alle eisen van het nieuwe cultuurbeleid. We zitten ruim boven de inkomstennorm, cultuur toegankelijk ma ken voor de jeugd is onze core business, we genieten een enorm internationaal aanzien. Een kamermotie haalde het niet omdat er volgens het CDA, de beslis sende stem, "geen politieke ruimte" was.' Naeyé wil en kan zich niet voorstellen dat dit het einde van Cinekid zou betekenen. 'Maar het wordt ons wel enorm lastig gemaakt. We hebben al een enorme inhaalslag gemaakt op het gebied van private fondsen: we hadden dit jaar 146 partners.' Voorwaarde is in veel gevallen wel een solide financiële basis. 'Die heeft- de overheid nu weggeslagen. Onze enige hoop is dat we kunnen blijven watertrappelen tot de economie aantrekt en het politieke tij wellicht keert.' Vitaal en brutaal Ook het Nederlands Film Festival moet de broekriem aan gaan halen. 'We hebben hetzelfde probleem: een derde van onze begroting, de basis, bestaat uit subsidies van rijk, provincie en gemeente', legt directeur Willemien van Aalst uit. 'Daarvan dreigen we een aan zienlijk deel kwijt te raken. Als alle plannen doorgaan, scheelt dat vanaf 2013 enkele tonnen.' Bovendien moet het festival in de toekomst mogelijk het program ma aanpassen als het aantal films wordt gehalveerd. Het NFF is wel opgelucht dat het advies van de Raad voor Cultuur niet is overgenomen om het festival buiten de BIS te plaatsen. Veel zal ook afhangen van de provincie Utrecht, die de ondersteuning van kunst en cultuur niet meer beschouwt als een kerntaak. Toch houdt Van Aalst de moed er in. 'De sector moet de krachten bundelen en bewijzen hoe vitaal, brutaal en inventief zij is', stelt ze. Het Filmfonds, filminstituut EYE en de drie fes tivals in de BIS moeten voor 1 februari 2012 hun beleidsplan presenteren. Voor Cine kid, het HAFF, Binger en Niaf, die buiten de BIS vallen, is de toekomst nog onduidelijk. 'Jij wou toch actie?' (Georgina Verbaan als Reneetje in Amazones)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 24