'Kom kijken!' IN THE PICTURE 'De majors bewegen amper en de inde pendents ook minder en min der/ In gesprek met Euroscoop-directrice Chantal Krakowski In Tilburg groeide het bioscoopbezoek de afgelopen vier jaar met maar liefst 316%. De stad bewees daarmee volgens de deskundigen dat aanbod van zalen echt vraag naar film teweegbrengt bij het publiek. Een van de partijen die zorgde voor een forse uitbreiding van het aantal zalen in de Brabant se gemeente was het Belgische bedrijf Euroscoop. HFN sprak met een van de directeuren, Chantal Krakowski. Door Jeroen Huijsdens Eigenaar Luc van de Casseye van Euroscoop wist in rap tempo een twaalf zalen tellend complex aan de rand van Tilburg neer te zetten dat op 28 juni 2008 open ging. Inmiddels komen er op jaarbasis zo'n 720.000 bezoekers door de deuren van het complex. 'Luc is zich nu aan het bezighouden met de bouw van nieuwe cinema's', zo vertelt administratief directeur Chantal Krakowski lachend. Zij is het die sinds september 2011 samen met collega Mohamed El Fahmi, leiding geeft aan de uit zeven theaters bestaande bioscoopgroep. Directeur en eigenaar Van de Casseye is ondertussen uit beeld verdwenen en voert in zowel België als Nederland gesprekken om nog meer bioscopen te bouwen. Waar dat moet gaan gebeuren, wil Krakowski, die hiervoor twintig jaar actief was in filmdistributie, nog niet delen. Fantastisch team Wat zij vooral wel kwijt wil is dat de goede resultaten van de bioscoop grotendeels te danken zijn aan het team van theatermanagers waar Euroscoop Tilburg over beschikt. Krakowski: 'Ik vind het team dat we hier hebben echt fantastisch. Ze zijn met z'n drieën (Ramon Heij, Viktor Okkerse en Rob de Brabander; redactie) en sturen constant promotievoorstellen naar ons door. Noem mij maar iemand op die er al dertien uur per dag mee bezig is en dan nog nadenkt wat hij allemaal kan doen. Je hebt ook mensen die wel een beetje peper kunnen gebruiken.' Hoewel de huidige bezoekcijfers anders doen ver moeden, stond het Tilburgse publiek niet vanaf dag een te popelen om de bioscoop aan de rand van de stad te bezoeken. Een jaar eerder was in het centrum de nieuwe bioscoop MUSTSEE (nu Pathé Tilburg) met zeven zalen opengegaan. De vraag was dan ook of het allemaal niet te veel van het goede was. Maar na een jaar kwam de loop erin. Krakowski: 'Mensen komen voor de kwaliteit en die hebben we in huis. We hebben grote zalen, met grote doeken en de zetels zijn mag nifiek. Daar komen mensen voor. Dat ondervinden we ook in België waar mensen uit Maastricht, Sittard en die buurt naar Lanaken en Maasmechelen komen omdat we dat comfort en gemak bieden. Als je het centrum in moet duurt dat lang en kost het je veel parkeergeld. Hier betaal je een euro, of je nu een uur of een hele dag parkeert.' Bovendien staat Euroscoop toch ook bekend om het voor het publiek aantrekkelijke prijsniveau? 'We staan er inderdaad ook om bekend dat we een goede prijsstructuur hebben. We merken wel dat Pathé een beetje aan het duwen is en naast onze prijs probeert te staan. We hebben het er over gehad, maar we hebben besloten om de prijs niet verder naar beneden te doen om concurrentieel te zijn.' Kom kijken! Een andere reden waarom het bezoek op gang kon komen, zo blijkt uit het verhaal van Krakowski, is dat de filmdistributeurs hun blijkbaar aanwezige twijfels overboord zetten. 'Vanaf 2009 kregen we eindelijk alle leveranciers mee. Daarmee bedoel ik de om en nabij zeventien distributeurs die Nederland telt. Eerst dacht men toch, wat is dat daar in Tilburg? Maar ik moet ook zeggen dat er nog steeds distributeurs zijn die hier nog nooit zijn geweest.' Neem je ze dat kwalijk? 'Ja,' zegt Krakowski stellig. 'Ik ben zelf twintig jaar distributeur geweest. Ik ben in bijna elke bioscoop geweest. Je moet ze ook kennen want hoe kun je anders jouw publiciteitscampagne opbouwen? Ik zeg vaak: kom kijken! Maar de majors bewegen Euroscoop-di- recfr/ce Chantal Krakowski (rechts) en de theatermanagers Viktor Okkerse (links) en Rob de Brabander. Op de foto ontbreekt Ramon Heij. 'When I saw you, I believed it was a sign that something new can come into this world.' (Willem Dafoe in John Carter

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 12