'Kom kijken!'
IN THE PICTURE
'De majors
bewegen
amper en
de inde
pendents
ook minder
en min
der/
In gesprek met Euroscoop-directrice Chantal Krakowski
In Tilburg groeide het bioscoopbezoek de afgelopen vier jaar met maar liefst 316%. De stad bewees
daarmee volgens de deskundigen dat aanbod van zalen echt vraag naar film teweegbrengt bij het
publiek. Een van de partijen die zorgde voor een forse uitbreiding van het aantal zalen in de Brabant
se gemeente was het Belgische bedrijf Euroscoop. HFN sprak met een van de directeuren, Chantal
Krakowski.
Door Jeroen Huijsdens
Eigenaar Luc van de Casseye van Euroscoop wist in rap
tempo een twaalf zalen tellend complex aan de rand
van Tilburg neer te zetten dat op 28 juni 2008 open
ging. Inmiddels komen er op jaarbasis zo'n 720.000
bezoekers door de deuren van het complex. 'Luc is
zich nu aan het bezighouden met de bouw van nieuwe
cinema's', zo vertelt administratief directeur Chantal
Krakowski lachend. Zij is het die sinds september 2011
samen met collega Mohamed El Fahmi, leiding geeft
aan de uit zeven theaters bestaande bioscoopgroep.
Directeur en eigenaar Van de Casseye is ondertussen uit
beeld verdwenen en voert in zowel België als Nederland
gesprekken om nog meer bioscopen te bouwen. Waar
dat moet gaan gebeuren, wil Krakowski, die hiervoor
twintig jaar actief was in filmdistributie, nog niet delen.
Fantastisch team
Wat zij vooral wel kwijt wil is dat de goede resultaten
van de bioscoop grotendeels te danken zijn aan het
team van theatermanagers waar Euroscoop Tilburg
over beschikt. Krakowski: 'Ik vind het team dat we hier
hebben echt fantastisch. Ze zijn met z'n drieën (Ramon
Heij, Viktor Okkerse en Rob de Brabander; redactie)
en sturen constant promotievoorstellen naar ons door.
Noem mij maar iemand op die er al dertien uur per dag
mee bezig is en dan nog nadenkt wat hij allemaal kan
doen. Je hebt ook mensen die wel een beetje peper
kunnen gebruiken.'
Hoewel de huidige bezoekcijfers anders doen ver
moeden, stond het Tilburgse publiek niet vanaf dag
een te popelen om de bioscoop aan de rand van de
stad te bezoeken. Een jaar eerder was in het centrum
de nieuwe bioscoop MUSTSEE (nu Pathé Tilburg) met
zeven zalen opengegaan. De vraag was dan ook of
het allemaal niet te veel van het goede was. Maar na
een jaar kwam de loop erin. Krakowski: 'Mensen komen
voor de kwaliteit en die hebben we in huis. We hebben
grote zalen, met grote doeken en de zetels zijn mag
nifiek. Daar komen mensen voor. Dat ondervinden we
ook in België waar mensen uit Maastricht, Sittard en die
buurt naar Lanaken en Maasmechelen komen omdat
we dat comfort en gemak bieden. Als je het centrum in
moet duurt dat lang en kost het je veel parkeergeld. Hier
betaal je een euro, of je nu een uur of een hele dag
parkeert.' Bovendien staat Euroscoop toch ook bekend
om het voor het publiek aantrekkelijke prijsniveau? 'We
staan er inderdaad ook om bekend dat we een goede
prijsstructuur hebben. We merken wel dat Pathé een
beetje aan het duwen is en naast onze prijs probeert te
staan. We hebben het er over gehad, maar we hebben
besloten om de prijs niet verder naar beneden te doen
om concurrentieel te zijn.'
Kom kijken!
Een andere reden waarom het bezoek op gang kon
komen, zo blijkt uit het verhaal van Krakowski, is dat
de filmdistributeurs hun blijkbaar aanwezige twijfels
overboord zetten. 'Vanaf 2009 kregen we eindelijk alle
leveranciers mee. Daarmee bedoel ik de om en nabij
zeventien distributeurs die Nederland telt. Eerst dacht
men toch, wat is dat daar in Tilburg? Maar ik moet ook
zeggen dat er nog steeds distributeurs zijn die hier nog
nooit zijn geweest.' Neem je ze dat kwalijk? 'Ja,' zegt
Krakowski stellig. 'Ik ben zelf twintig
jaar distributeur geweest. Ik ben
in bijna elke bioscoop geweest. Je
moet ze ook kennen want hoe kun
je anders jouw publiciteitscampagne
opbouwen? Ik zeg vaak: kom
kijken! Maar de majors bewegen
Euroscoop-di-
recfr/ce Chantal
Krakowski
(rechts) en de
theatermanagers
Viktor Okkerse
(links) en Rob
de Brabander.
Op de foto
ontbreekt Ramon
Heij.
'When I saw you, I believed it was a sign that something new can come into this world.' (Willem Dafoe in John Carter