Kritieke massa voor de luwe uren MARKETING HFN 'Hef is heel leuk om te bakkeleien over wat je wilt zien/ We Want Cinema Zelf bepalen welke film in jouw favoriete bioscoop wordt vertoond en vervolgens jouw vrienden uitnodi gen om een kaartje te kopen. Dat is de essentie van We Want Cinema, een on demand-dienst van Amstelf ilm die begin mei van start gaat. 'Wie weet zit er wel een Franse enclave in Groningen.' Door Jan van Houten Video on demand, waarbij je thuis - hetzij alleen of met vrienden - heel gemakkelijk een filmpje kunt kijken, is bezig gemeengoed te worden. Uniek in de wereld is het nieuwe initiatief van Amstelfilm waarbij je zelf kunt bepalen welke film je in de bioscoop kunt beleven. Vorig jaar werd er geoefend met de Jukebox Nights, het concept waarbij het publiek kon kiezen uit vijf vooraf geselecteerde films. Algemeen directeur Marieke Jonker van Amstelfilm vroeg zich toen in HFN af of het Nederlandse publiek wel zit te wachten op meer invloed op wat je in een bioscoop zaal kunt zien. 'Volmondig ja', zegt ze nu. 'Het is heel leuk om te bakkeleien over wat je wilt zien.' Op de site van We Want Cinema kun je vanaf mei on- line bepalen welke film je waar en wanneer wilt zien. Je koopt meteen jouw eerste kaartje en daarna ga je via de social media actief op zoek naar gelijkgestem den die ook een kaartje willen kopen. Vrienden, maar ook onbekenden met dezelfde filmsmaak. 'Er moet een kritieke massa worden gehaald om een voorstel ling rendabel te maken', aldus Marieke Jonker. 'Mocht je de grens niet halen, dan krijg je het geld van jouw kaartje teruggestort op jouw bankrekening.' Een derde De kritieke massa is afhankelijk van de grootte van de zaal, maar ook van het tijdstip. 'We Want Cinema is vooral bedoeld voor de luwe uren', aldus Marieke Jonker. 'Op maandagochtend hoeven minder mensen in een zaal te zitten om toch een rendabele voorstel ling te hebben.' Het minimum aantal verkochte kaart jes wordt berekend met een ingewikkelde formule waarbij de vergoedingen voor de distributeur en de exploitant worden meegenomen. Volgens Jonker ligt de grens nooit boven een derde van de zaalca paciteit. 'Voor een zaal van 80 stoelen heb je zo'n drieentwintig mensen nodig.' Voor de programmeur van het filmtheater, inmiddels doen er zo'n twintig mee, zijn de risico's gering, le dere maandagochtend is het duidelijk of de We Want Cinema-voorstellingen doorgaan voor de daaropvol gende speelweek. Zo niet, dan zijn de slots zelf in te Marieke Jonker geeft uitleg. vullen. In de middag een filmpje regelen om die 's avonds in de plaatselijke bioscoop te bekijken, dat zit er dus niet in. Je moet als initiator op tijd werven om jouw voorstelling door te laten gaan. Zo'n deadline is volgens Marieke Jonker geen probleem. 'Wij Nederlanders willen toch altijd plannen. Niet alleen individuen kunnen een film initiëren, ik ben vooral benieuwd hoe clubs en organisaties van deze dienst gebruik gaan maken.' Hitchcock-liefhebbers De industrie zal volgens Marieke Jonker veel baat hebben bij We Want Cinema. 'Je weet waar de horrorfans zitten, je krijgt inzicht waar de Hitchcock- liefhebbers wonen. Wie weet is er wel een Franse enclave in Groningen die gek is op de Franse cinema. Die kennis is voor distributeurs en exploitanten handig bij het inplannen van nieuwe titels.' Begin mei gaat Amstelfilm beginnen met de beta versie van We Want Cinema. Dan is er een catalogus beschikbaar van honderden titels, met titels varië rend van Pantserkruiser Potemkin tot De gelukkige huisvrouw. In de lijst staan uiteraard alle Amstelfilm- films, maar ook A-Film, Dutch FilmWorks en Benelux Film Distributors doen mee. EYE heeft driehonderd titels beschikbaar gesteld en Cinema Delicatessen biedt documentaires aan. 'Ook kun je het Polygoon Journaal aanvragen', vertelt Jonker trots. 'Leuk om jouw verjaardag te vieren met het journaal van jouw geboortedag.' De komende maanden komen er flink wat titels bij, zelfs de grote studio's hebben interesse getoond. In september wordt We Want Cinema groots gelanceerd. 'We'll all grow up one day, Meg. We might as well knów whdt we want.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 17