Tragikomedie start nieuw filmseizoen m IN PRODUQIE Lodewijk Crijns: 'Ik heb nog nooit met zoveel plezier een boek gele zen/ In gesprek met de makers van Alleen maar nette mensen Een van de belangrijke Nederlandse producties die komend najaar haar première beleeft, is de verfilming van het geruchtmakende boek Af/een maar nette mensen van schrijver Robert Vuijsje. De tragikomedie over een Joodse jongen die zich afzet tegen zijn vader moet 'de meest gebalan ceerde film worden' die regisseur Lodewijk Grijns naar eigen zeggen ooit maakte. Door Robbert Blokland Het is begin maart. Het beeld van Alleen maar nette mensen zit op slot. Regisseur Crijns is druk bezig met de nabewerking. Een van de weinigen die tot nu toe een voorlo pige ruwe montage heeft mogen zien, is schrijver Robert Vuijsje. 'Het was een van de meest surre alistische momenten uit mijn leven', bekent hij. 'Het boek had toch erg veel autobiografische elementen in zich. Dus het voelde net alsof ik naar een film over mijzelf zat te kijken. Ik probeerde steeds te bedenken hoe andere mensen de film zouden zien, mensen die het verhaal niet hebben geschreven. Maar dat lukte mij niet.' Het veelgeprezen, maar ook controversiële boek vertelt over de éénentwintigjarige David Samuels (Geza Weisz). Hij komt uit een intellectueel Joods gezin in het chi que Amsterdam Oud-Zuid. Vaak wordt hij door zijn uiterlijk voor Marokkaan aangezien. David heeft een opmerkelijke missie: het vinden van een zwarte vrouw met grote billen en borsten die een relatie met hem wil. Zijn zoektocht leidt onder meer tot een con frontatie met zijn ouders (Jeroen Krabbé en Annet Malherbe). Sensatielust Producent Frans van Gestel benaderde Vuijsje al begin 2008 voor een verfilming van de roman. 'Pas in maart 2009 kwam de hele hype op gang en is het boek onder de aandacht van het grote publiek gekomen', vertelt de schrijver. 'Ik vind het heel prettig dat de deal met de producenten toen al rond was. Hun motieven waren geen moment gebaseerd op sensatielust. En ik had van het begin af aan het gevoel dat ik Lodewijk kon vertrouwen. Lodewijk is regisseur en scenarist Lodewijk Crijns, die in het verleden films als Jezus is een Palestijn, Met grote blijdschap en Loverboy maakte. 'Ik was zelf bezig met een scenario over jongens die meisjes uit andere sociale milieus willen versieren', vertelt hij. Ik klopte aan bij de producenten Frans van Gestel en Jeroen Beker met mijn plan voor een eigen Dikke billen De zoektocht naar de perfecte vrouw sprak Crijns erg aan. 'Ik heb zelf geen fascinatie voor zwarte vrouwen of dikke billen,' stelt hij, 'maar die zoektocht is iets waar iedereen mee worstelt als hij of zij een jaar of twintig is. Alles lijkt nog open te staan, ook het begeren van iets dat totaal niet uitjouw milieu komt, waar door je tegen allemaal proble men aan loopt. Zo'n dilemma kan zich niet alleen voordoen bij Joodse jongens uit Amsterdam- Zuid, maar ook bij Brabanders zoals ik.' Wel hield Crijns tijdens het schrijven van het scenario intensief contact met de auteur. 'We konden het direct goed met elkaar vinden', herinnert Vuijsje zich. 'En ik heb vol fascinatie gekeken hoe Lodewijk uit een boek van 300 pagina's een filmscenario van anderhalf uur liet ontstaan.' Woody Allen Ook de casting ging filmverhaal. Hun dramaturg tipte mij toen over het boek van Robert Vuijsje. Na een paar bladzijden was ik al helemaal verkocht, ik heb nog nooit met zoveel plezier een boek gelezen. Samen met de dramaturg ben ik toen naar Vuijsje's uitgever gestapt en heb ben we afspraken kunnen maken.' <boyen> David (Geza Weisz) valt als een blok voor Rowanda (Imanuelle Grives). <rechts> Regis seur Lodewijk Crijns geeft instructies op de set. 'Mrs. Robinson, if you don't mind my saying so, this conversation is getting a little strange.' (Dustin Hoffman als Ben in The Graduale)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 22