Tragikomedie start nieuw filmseizoen
m
IN PRODUQIE
Lodewijk
Crijns: 'Ik
heb nog
nooit met
zoveel
plezier een
boek gele
zen/
In gesprek met de makers van Alleen maar nette mensen
Een van de belangrijke Nederlandse producties die komend najaar haar
première beleeft, is de verfilming van het geruchtmakende boek Af/een
maar nette mensen van schrijver Robert Vuijsje. De tragikomedie over een
Joodse jongen die zich afzet tegen zijn vader moet 'de meest gebalan
ceerde film worden' die regisseur Lodewijk Grijns naar eigen zeggen ooit
maakte.
Door Robbert Blokland
Het is begin maart. Het beeld van
Alleen maar nette mensen zit op
slot. Regisseur Crijns is druk bezig
met de nabewerking. Een van de
weinigen die tot nu toe een voorlo
pige ruwe montage heeft mogen
zien, is schrijver Robert Vuijsje.
'Het was een van de meest surre
alistische momenten uit mijn leven',
bekent hij. 'Het boek had toch erg
veel autobiografische elementen
in zich. Dus het voelde net alsof
ik naar een film over mijzelf zat
te kijken. Ik probeerde steeds te
bedenken hoe andere mensen de
film zouden zien, mensen die het
verhaal niet hebben geschreven.
Maar dat lukte mij niet.'
Het veelgeprezen, maar ook
controversiële boek vertelt over de
éénentwintigjarige David Samuels
(Geza Weisz). Hij komt uit een
intellectueel Joods gezin in het chi
que Amsterdam Oud-Zuid. Vaak
wordt hij door zijn uiterlijk voor
Marokkaan aangezien. David
heeft een opmerkelijke missie: het
vinden van een zwarte vrouw met
grote billen en borsten die een
relatie met hem wil. Zijn zoektocht
leidt onder meer tot een con
frontatie met zijn ouders (Jeroen
Krabbé en Annet Malherbe).
Sensatielust
Producent Frans van Gestel
benaderde Vuijsje al begin
2008 voor een verfilming van de
roman. 'Pas in maart 2009 kwam
de hele hype op gang en is het
boek onder de aandacht van het
grote publiek gekomen', vertelt de
schrijver. 'Ik vind het heel prettig
dat de deal met de producenten
toen al rond was. Hun motieven
waren geen moment gebaseerd
op sensatielust. En ik had van het
begin af aan het gevoel dat ik
Lodewijk kon vertrouwen.
Lodewijk is regisseur en scenarist
Lodewijk Crijns, die in het verleden
films als Jezus is een Palestijn,
Met grote blijdschap en Loverboy
maakte. 'Ik was zelf bezig met
een scenario over jongens die
meisjes uit andere sociale milieus
willen versieren', vertelt hij. Ik
klopte aan bij de producenten
Frans van Gestel en Jeroen Beker
met mijn plan voor een eigen
Dikke billen
De zoektocht naar de perfecte
vrouw sprak Crijns erg aan. 'Ik
heb zelf geen fascinatie voor
zwarte vrouwen of dikke billen,'
stelt hij, 'maar die zoektocht is
iets waar iedereen mee worstelt
als hij of zij een jaar of twintig is.
Alles lijkt nog open te staan, ook
het begeren van iets dat totaal
niet uitjouw milieu komt, waar
door je tegen allemaal proble
men aan loopt. Zo'n dilemma
kan zich niet alleen voordoen bij
Joodse jongens uit Amsterdam-
Zuid, maar ook bij Brabanders
zoals ik.' Wel hield Crijns tijdens
het schrijven van het scenario
intensief contact met de auteur.
'We konden het direct goed met
elkaar vinden', herinnert Vuijsje
zich. 'En ik heb vol fascinatie
gekeken hoe Lodewijk uit een
boek van 300 pagina's een
filmscenario van anderhalf uur liet
ontstaan.'
Woody Allen
Ook de casting ging
filmverhaal. Hun dramaturg tipte
mij toen over het boek van Robert
Vuijsje. Na een paar bladzijden
was ik al helemaal verkocht, ik
heb nog nooit met zoveel plezier
een boek gelezen. Samen met
de dramaturg ben ik toen naar
Vuijsje's uitgever gestapt en heb
ben we afspraken kunnen maken.'
<boyen> David
(Geza Weisz)
valt als een blok
voor Rowanda
(Imanuelle
Grives).
<rechts> Regis
seur Lodewijk
Crijns geeft
instructies op de
set.
'Mrs. Robinson, if you don't mind my saying so, this conversation is getting a little strange.' (Dustin Hoffman als Ben in The Graduale)