De Nederlandse film (en zo) COLUMN Max van Praag Het gaat goed met de Neder landse film. Cor rectie: het gaat goed met som mige Ne derlandse films. Of ik een stuk wilde schrijven als gastcolumnist, vroeg de uitgever van HFN, 'want de vaste krachten zijn deze keer verhinderd. Je weet vast wel een onderwerp. Met die grote mond van je heb je altijd wel een mening over van alles en nog wat. Je hoeft het alleen maar op te schrijven.' Ik dacht er even over na (want in de voetspo ren treden van Dirk de Lille is geen klein bier) en kwam op de Nederlandse film als lijdend voorwerp. Daar zijn er immers tegenwoordig nogal wat van. Na het fenomeen Nova Zembla (volgens de stress-test van Ate de Jong goed voor 437.000 bezoekers!) en in mindere mate New Kids Nitro moet er nog meer succes te behalen zijn, dachten de distributeurs. Dus werd de bioscoopmarkt in korte tijd overspoeld met films van ei gen bodem. Gesterkt door het nieuws begin dit jaar dat het aandeel van de Nederlandse film in 2011 meer dan 22% was, leek het eerste kwartaal een goede periode om nog een graantje mee te pikken van al die positieve aandacht. Van januari tot en met maart stonden er achttien Nederlandse films geprogrammeerd, waarvan alleen in februari al tien stuks, op 1 maart direct gevolgd door Plan Cen IZOHz (die al in september jongstleden te zien was tijdens het Nederlands Film Festival). Toegegeven, (goede) jeugdfilms als Tony 10, Achfste-groepers huilen niet en Sprookjesboom, de film zijn aangewezen op een release in de vakantie, maar al die andere films niet. Afgezien van een chronisch doekentekort waren er in die periode ook de voor een Oscar genomineerde films. Die eisen met dure marketingcampagnes doorgaans de aandacht van het publiek al op. De mensen achter Nederlandse films hebben dat budget echter niet of nauwelijks. Nadat de aangrijpende film Süskindmidden januari ten onrechte als de volgende Nederlandse blockbuster (op 114 doeken!) werd uitgebracht, werden de andere Nederlandse films iets bescheidener aangepakt. Toch leek het begin dit jaar echt even op Hollywood aan de Amstel. Wat die aardige jongens van Rabat vorig jaar zo goed konden (met bescheiden middelen een leuke en goede film maken die nog redelijk wat bezoekers trok), moet ons ook lukken, moet een aantal regisseurs en producenten gedacht hebben. Dus waren daar in een tijdsbestek van slechts enkele weken Blackout, Als je verliefd wordt, Lena, Nick, Zombibi, De goede dood, Taped, Plan Cen IZOHz. Het kon niet op. Ook de f ilmpers juichte in een aantal gevallen. Blackout werd de hemel ingeschreven (onder andere door Ab Zagt die in het AD even de weg kwijt was, want hij zag een 'Tarantino als in z'n beste dagen' - zeker nog nooit een Tarantino gezien, denk je dan). Ook Plan C(een Max van Praag. Foto Tanja van Rooden. Amerikaanse remake is aanstaande als we de berichten moeten geloven) werd alom bejubeld. Toch was de film, net als Blackout en Zombibi (matige tot slechte kritie ken), in mum van tijd verdwenen. Over Als je verliefd wordtv/erd niet slecht en niet goed geschreven, want de pers kreeg de film vooraf niet te zien. Van producent Rob Houwer moesten die lui van de pers maar een kaartje kopen, in de hoop dat er in ieder geval nog wat bezoekers zouden komen. Moetje net de dames en heren van de pers hebben: die kopen geen kaartjes. Bovendien, waar was die film te zien dan? Niet in Amsterdam of de nabije omgeving. Bij navraag bleken er toch nog eenentwintig bioscopen de film te hebben gedraaid. Dat duurde precies een week. Het totaal aan tal bezoekers bedroeg 1.442. Dat is een gemiddelde van 68 bezoekers per zaal voor de hele week! Het gaat goed met de Nederlandse film. Correctie: het gaat goed met sommige Nederlandse films. En er is langzamerhand zo'n productie-uitstoot dat het erop lijkt dat we een echt filmland zijn geworden. Grote succes sen als Gooische vrouwen, Nova Zembla, New Kids Nitro, Sonny Boy, Loft en De Heineken ontvoering geven hoop voor de toekomst. Hemelen Kauwboy maken indruk in Berlijn en Brammetje Baas is een erg leuke kinderfilm voor de kleintjes waar de ouders ook plezier aan kunnen beleven. En dan hebben we nog Quiz, de ongewone, maar zinderende nieuwe film van Dick Maas (met Pierre Bokma in een glasrol), die uit is als u dit leest. De Filmkrant maakte er al gehakt van in een kwaadaardig artikel van Jos van den Burg. Die had ken nelijk nog een appeltje te schillen met Maas, anders kan ik het niet begrijpen. Maar als ook de perscollega's van andere kranten de messen slijpen komt het goed en is er een publiekssucces in aantocht. Gewoon lijk komt het publiek in grote aantallen naar de bioscoop als de kritieken slecht zijn. Wat dat betreft mogen we hopen dat men in kringen van de filmpers ook niet zo enthousiast is over Jackie, De verbou wing, Alleen maar nette mensen, Alles is familie en Koning van Katoren. Want dan wordt het toch nog een goed jaar voor de Nederlandse film. 'Je had liever gezien dat ik een potje was gaan janken of zo? (Barry Afsma als Leo in Quiz)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 25