(allcenter met oplossingsvermogen TECHNIEK 'Soms zien wij problemen eerder dan de bioscoop'. Voor raad en daad aankloppen bij het Network Operations Center Gedigitaliseerde bioscopen en filmtheaters kunnen voor vragen en ondersteuning terecht bij het Network Ope rations Center (NOC) van hun integrator. Zo kunnen de theaters aangesloten bij Cinema Digitaal aankloppen bij Arts Alliance Media. Vanuit Londen geven deze digitale cinemaspecialisten technische ondersteuning. Door Frank de Neeve Een 'Fault Management System', zo zou NOC-manager Katy Phanides van Arts Alliance Media (AAM) een NOC willen omschrijven. Phanides ontvangt mij in de goed uitgeruste maar ook wat anonieme kantoorruimte in de Londense wijk Kensington. Eerder was het NOC even verderop gevestigd in het hoofdkantoor van AAM, een prachtig verbouwd voormalig kerkje, totdat dit door toename van het personeel uit z'n voegen barstte. Geen callcenter Veel is er eigenlijk niet te zien bij het NOC, een doorsnee kantoor met bureaus waaraan men achter computerschermen zit te werken of druk zit te bellen. Hier worden niet alleen Office-pakketten gebruikt, ik zie ook hele lappen computercode over de schermen rol len. In het NOC komen ook vragen uit ons land binnen, begrijp ik als ik een flard Nederlands opvang. Hoewel er veel telefonische ondersteuning wordt gege ven, is het NOC zeker geen callcenter; men kan ook bij een bioscoop inloggen om zelf problemen op te lossen. Het NOC heeft eigenlijk twee functies, vertelt Katy Pha nides: technische ondersteuning van bioscopen en het zekerstellen van de vpf-betalingen door het verzamelen van data over het gebruik van de apparatuur. Beide functies zijn met elkaar verweven, want juist doordat distributeurs in het vpf-model meebetalen aan digitale cinema-apparatuur, moet gegarandeerd zijn dat die de komende tien jaar goed functioneert. Verplicht onderdeel van een vpf-financieringsdeal is daarom een onderhoudscontract met zogenaamde 'third line support'. Er is echter meer ondersteuning mogelijk: het NOC kan ook als eerste punt van contact oftewel 'f irst line support' dienen en het bezoek van een technicus op locatie coördineren. De projectoren en servers kunnen echter ook op afstand worden gecontro leerd, zoals met systemen die zelf fouten signaleren en daar NOC-personeel op attenderen. Speciale verzoeken Op het NOC werken IT-specialisten en mensen met een bioscoopachtergrond. Hoofdverantwoordelijke voor de Nederlandstalige support is Roderick Groeneveld, NOC in actie. voorheen werkzaam als systeembeheerder. Volgens Groeneveld, die de Cinema Digitaal-roll out vanuit AAM coördineert, heeft hij vanuit Nederland vooral te maken met speciale vragen voortvloeiend uit de installatie. 'Dat kunnen verzoeken zijn om een specifieke inrichting van het netwerk. Men heeft bijvoorbeeld bioscopen in twee verschillende steden en wil in de TMS van de ene stad ook de andere bioscoop kunnen zien.' Thijs de Jong werkt sinds kort op het NOC; daarvoor was hij operateur in bioscoop Royal in Heerlen. 'Ik heb de jongens van de f irst line support toen best vaak ge beld en daar veel van geleerd', vertelt hij. 'Ik kende op een gegeven moment iedereen in het NOC; er werkten toen ook maar zo'n vijf man.' Tegenwoordig werken er veel meer mensen om de huidige 2.300 schermen in verschillende landen in de gaten te houden. Er zijn ver schillende nationaliteiten. Naast Britten en Nederlanders zijn er bijvoorbeeld ook Italianen om bioscopen in dat land in hun eigen taal ondersteuning te kunnen geven. Hoewel De Jong nog maar kort bij Arts Alliance Media werkt, heeft hij al heel wat uren training achter de rug. 'Er komt een hoop apparatuur bij kijken waar ik zelf nog nooit mee had gewerkt. In Royal stond maar een merk projector en server, dus ik moet die andere apparatuur nu ook leren kennen. Als er nu iemand belt met een vraag over Dolby-servers, dan neemt iemand anders dat nog over. Maar dat zal snel afgelopen zijn.' Terwijl Roderick Groeneveld vooral IT-vragen moet oplossen, krijgt Thijs de Jong de echte gebruikersvragen. 'Laatst hadden we een vraag over een Dolby 3D-installatie die niet goed functioneerde en toen bleek dat het kleuren- wiel was vastgelopen. Vandaag kreeg ik het verzoek om een paar pauzemacro's aan te maken. De opera teur kwam daar zelf niet uit.' ne man check all the calls going in and out of here (Marlon Brando in The Godfather)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 28