(allcenter met oplossingsvermogen
TECHNIEK
'Soms
zien wij
problemen
eerder
dan de
bioscoop'.
Voor raad en daad aankloppen bij het Network Operations Center
Gedigitaliseerde bioscopen en filmtheaters kunnen voor
vragen en ondersteuning terecht bij het Network Ope
rations Center (NOC) van hun integrator. Zo kunnen de
theaters aangesloten bij Cinema Digitaal aankloppen bij
Arts Alliance Media. Vanuit Londen geven deze digitale
cinemaspecialisten technische ondersteuning.
Door Frank de Neeve
Een 'Fault Management System', zo zou NOC-manager
Katy Phanides van Arts Alliance Media (AAM) een
NOC willen omschrijven. Phanides ontvangt mij in de
goed uitgeruste maar ook wat anonieme kantoorruimte
in de Londense wijk Kensington. Eerder was het NOC
even verderop gevestigd in het hoofdkantoor van AAM,
een prachtig verbouwd voormalig kerkje, totdat dit door
toename van het personeel uit z'n voegen barstte.
Geen callcenter
Veel is er eigenlijk niet te zien bij het NOC, een
doorsnee kantoor met bureaus waaraan men achter
computerschermen zit te werken of druk zit te bellen.
Hier worden niet alleen Office-pakketten gebruikt, ik zie
ook hele lappen computercode over de schermen rol
len. In het NOC komen ook vragen uit ons land binnen,
begrijp ik als ik een flard Nederlands opvang.
Hoewel er veel telefonische ondersteuning wordt gege
ven, is het NOC zeker geen callcenter; men kan ook bij
een bioscoop inloggen om zelf problemen op te lossen.
Het NOC heeft eigenlijk twee functies, vertelt Katy Pha
nides: technische ondersteuning van bioscopen en het
zekerstellen van de vpf-betalingen door het verzamelen
van data over het gebruik van de apparatuur. Beide
functies zijn met elkaar verweven, want juist doordat
distributeurs in het vpf-model meebetalen aan digitale
cinema-apparatuur, moet gegarandeerd zijn dat die de
komende tien jaar goed functioneert.
Verplicht onderdeel van een vpf-financieringsdeal is
daarom een onderhoudscontract met zogenaamde
'third line support'. Er is echter meer ondersteuning
mogelijk: het NOC kan ook als eerste punt van contact
oftewel 'f irst line support' dienen en het bezoek van
een technicus op locatie coördineren. De projectoren en
servers kunnen echter ook op afstand worden gecontro
leerd, zoals met systemen die zelf fouten signaleren en
daar NOC-personeel op attenderen.
Speciale verzoeken
Op het NOC werken IT-specialisten en mensen met een
bioscoopachtergrond. Hoofdverantwoordelijke voor
de Nederlandstalige support is Roderick Groeneveld,
NOC in actie.
voorheen werkzaam als systeembeheerder. Volgens
Groeneveld, die de Cinema Digitaal-roll out vanuit AAM
coördineert, heeft hij vanuit Nederland vooral te maken
met speciale vragen voortvloeiend uit de installatie. 'Dat
kunnen verzoeken zijn om een specifieke inrichting van
het netwerk. Men heeft bijvoorbeeld bioscopen in twee
verschillende steden en wil in de TMS van de ene stad
ook de andere bioscoop kunnen zien.'
Thijs de Jong werkt sinds kort op het NOC; daarvoor
was hij operateur in bioscoop Royal in Heerlen. 'Ik heb
de jongens van de f irst line support toen best vaak ge
beld en daar veel van geleerd', vertelt hij. 'Ik kende op
een gegeven moment iedereen in het NOC; er werkten
toen ook maar zo'n vijf man.' Tegenwoordig werken er
veel meer mensen om de huidige 2.300 schermen in
verschillende landen in de gaten te houden. Er zijn ver
schillende nationaliteiten. Naast Britten en Nederlanders
zijn er bijvoorbeeld ook Italianen om bioscopen in dat
land in hun eigen taal ondersteuning te kunnen geven.
Hoewel De Jong nog maar kort bij Arts Alliance Media
werkt, heeft hij al heel wat uren training achter de rug.
'Er komt een hoop apparatuur bij kijken waar ik zelf nog
nooit mee had gewerkt. In Royal stond maar een merk
projector en server, dus ik moet die andere apparatuur
nu ook leren kennen. Als er nu iemand belt met een
vraag over Dolby-servers, dan neemt iemand anders
dat nog over. Maar dat zal snel afgelopen zijn.' Terwijl
Roderick Groeneveld vooral IT-vragen moet oplossen,
krijgt Thijs de Jong de echte gebruikersvragen. 'Laatst
hadden we een vraag over een Dolby 3D-installatie die
niet goed functioneerde en toen bleek dat het kleuren-
wiel was vastgelopen. Vandaag kreeg ik het verzoek
om een paar pauzemacro's aan te maken. De opera
teur kwam daar zelf niet uit.'
ne man check all the calls going in and out of here (Marlon Brando in The Godfather)