Huub Roelvink distribueert en programmeert
INTERVIEW
'We kijken
per titel
wat het
beste is'
Alle kanten van dezelfde medaille
Distributeurs distribueren en programmeurs program
meren. De een kan niet zonder de ander, maar wat zou
er gebeuren als beide disciplines zijn vertegenwoordigd
in een persoon? Huub Roelvink van Imagine Film en
Cherry Pickers Cinema is geen gespleten mens. 'We we
ten in alle bescheidenheid waar welke film thuishoort.'
Door Jan van Houten
Sinds begin dit jaar verzorgt Huub Roelvink onder de
naam Cherry Pickers Cinema de premièreprogram
mering in vijf bioscopen in en rond Amsterdam: Krite-
rion, Studio/K, De Uitkijk, Smart Cinema en Cinema
Amstelveen. Roelvink is geen onbekende in filmland.
Hij werkte als programmeur bij de Maatschappij
voor Cinegrafie onder leiding van Krijn Meerburg.
Vanaf 2003 vormde hij DocuZone om tot Cinema
Delicatessen, waarna hij in 2007 directeur werd van
LUX in Nijmegen. Begin 2011 vertrok Krijn Meerburg
naar Lantaren Ven ster in Rotterdam, Huub Roelvink
nam zijn taken in Amsterdam over en veranderde
de naam. Samen met Uli Haase vormt Roelvink nu
Cherry Pickers Cinema. 'Ik vind Cherry Pickers wel
een filmterm,' zegt hij, 'ik pik ook de mooie dingen
uit het totale aanbod aan films.'
Tijdens zijn tijd bij Cinema Delicatessen had Roelvink
goed contact met Christian Thomas van de Belgische
distributeur Imagine Film, verspreider van films als
Adam's Apples, The Wrestleren onlangs nog Mon
sieur Lazhar. 'Ik kwam Christian tegen in Toronto en
het bleek dat hij op zoek was naar een vaste part
ner in Nederland. Nu ben ik directeur voor Imagine
Film Nederland en samen doen we de acquisitie
voor de Benelux.'
Synergie
Huub Roelvink vindt de combinatie bijzonder, maar
denkt niet dat hij de eerste is die boekingen en
distributie in één hand heeft. 'Krijn Meerburg deed
dat met zijn Maatschappij voor Cinegrafie ook al,
met titels als The Idiots en Lola Rennt Ik dacht: dat
kan goed samen, maar ik moet toegeven dat het
toen wel iets kleinschaliger was. Ik zie een goede
synergie ontstaan. Ik vind eigenlijk dat de combi
natie van distributie en programmering vaker mag
voorkomen. Het vak is hetzelfde, namelijk films naar
een publiek toe brengen. Zo zie je alle kanten van
dezelfde medaille.'
'Uiteraard moetje oppassen datje de afzonderlijke
belangen niet uit het oog verliest', vervolgt Roelvink.
'Ik ben ooit begonnen bij Kriterion, dat toen werd
Huub Roelvink.
Foto llona van
Genderen Stort.
geprogrammeerd door één distributeur. Uit diverse
films werd het laatste druppeltje geperst. Dat is niet
in het belang van het theater.' De site van Cherry
Pickers Cinema meldt dat men niet is gebonden aan
specifieke distributeurs en daarom vrij kan kiezen
uit het volledige aanbod. Volgens Roelvink klopt dat
nog steeds. 'We proberen met onze films het maxi
male te bereiken, we weten in alle bescheidenheid
wel waar welke film thuishoort. Monsieur Lazhar
draait niet in Kriterion, hoewel ik wel eerlijk moet
zeggen: it crossed my mind... Maar daar zou hij niet
passen. We kijken per titel wat het beste is, onze
reputatie bij de theaters moet goed blijven. En Mon
sieur Lazhar doet het waanzinnig goed in Rialto.'
Actiethriller
Als nieuwe, onafhankelijke distributeur merkt Huub
Roelvink dat het druk is op de markt. 'Wat ik zie is
dat maar weinigen zich consistent toeleggen op de
arthousemarkt. Zo doen Paradiso en Entertainment
One steeds minder arthouse. Dat heeft te maken
met de opbouw van een bedrijf. Ze beginnen klein
en worden groter en gaan dan mainstream films
aanbieden. Als je consequent kwaliteit brengt, dan
is er altijd wel een markt voor. Een actiethriller zou ik
nooit doen, dat zit niet in mijn blikveld.'
Huub Roelvink zit met zijn Imagine Film meer in de
hoek van onafhankelijke distributeurs als Contact
Film, Lumière en Cinemien. 'Dan is het op festivals
toch met zijn allen rennen naar de sales agent. Wie
biedt het hoogst, wie
gelooft er het meest in
de film.' Maar snelheid
is volgens Roelvink niet
alles. 'Monsieur Lazhar is
in première gegaan op
het Locarno Film Festival.
Pas een maand later heb
ben wij hem aangekocht.
Ik vond het een goede
film en dacht dat er een
publiek voor was. Ik had
gelijk, al is het dan niet in
Kriterion.'
'Have another cherry. (Jack Nichoh
Horne in The Witches of Eastwick)