Huub Roelvink distribueert en programmeert INTERVIEW 'We kijken per titel wat het beste is' Alle kanten van dezelfde medaille Distributeurs distribueren en programmeurs program meren. De een kan niet zonder de ander, maar wat zou er gebeuren als beide disciplines zijn vertegenwoordigd in een persoon? Huub Roelvink van Imagine Film en Cherry Pickers Cinema is geen gespleten mens. 'We we ten in alle bescheidenheid waar welke film thuishoort.' Door Jan van Houten Sinds begin dit jaar verzorgt Huub Roelvink onder de naam Cherry Pickers Cinema de premièreprogram mering in vijf bioscopen in en rond Amsterdam: Krite- rion, Studio/K, De Uitkijk, Smart Cinema en Cinema Amstelveen. Roelvink is geen onbekende in filmland. Hij werkte als programmeur bij de Maatschappij voor Cinegrafie onder leiding van Krijn Meerburg. Vanaf 2003 vormde hij DocuZone om tot Cinema Delicatessen, waarna hij in 2007 directeur werd van LUX in Nijmegen. Begin 2011 vertrok Krijn Meerburg naar Lantaren Ven ster in Rotterdam, Huub Roelvink nam zijn taken in Amsterdam over en veranderde de naam. Samen met Uli Haase vormt Roelvink nu Cherry Pickers Cinema. 'Ik vind Cherry Pickers wel een filmterm,' zegt hij, 'ik pik ook de mooie dingen uit het totale aanbod aan films.' Tijdens zijn tijd bij Cinema Delicatessen had Roelvink goed contact met Christian Thomas van de Belgische distributeur Imagine Film, verspreider van films als Adam's Apples, The Wrestleren onlangs nog Mon sieur Lazhar. 'Ik kwam Christian tegen in Toronto en het bleek dat hij op zoek was naar een vaste part ner in Nederland. Nu ben ik directeur voor Imagine Film Nederland en samen doen we de acquisitie voor de Benelux.' Synergie Huub Roelvink vindt de combinatie bijzonder, maar denkt niet dat hij de eerste is die boekingen en distributie in één hand heeft. 'Krijn Meerburg deed dat met zijn Maatschappij voor Cinegrafie ook al, met titels als The Idiots en Lola Rennt Ik dacht: dat kan goed samen, maar ik moet toegeven dat het toen wel iets kleinschaliger was. Ik zie een goede synergie ontstaan. Ik vind eigenlijk dat de combi natie van distributie en programmering vaker mag voorkomen. Het vak is hetzelfde, namelijk films naar een publiek toe brengen. Zo zie je alle kanten van dezelfde medaille.' 'Uiteraard moetje oppassen datje de afzonderlijke belangen niet uit het oog verliest', vervolgt Roelvink. 'Ik ben ooit begonnen bij Kriterion, dat toen werd Huub Roelvink. Foto llona van Genderen Stort. geprogrammeerd door één distributeur. Uit diverse films werd het laatste druppeltje geperst. Dat is niet in het belang van het theater.' De site van Cherry Pickers Cinema meldt dat men niet is gebonden aan specifieke distributeurs en daarom vrij kan kiezen uit het volledige aanbod. Volgens Roelvink klopt dat nog steeds. 'We proberen met onze films het maxi male te bereiken, we weten in alle bescheidenheid wel waar welke film thuishoort. Monsieur Lazhar draait niet in Kriterion, hoewel ik wel eerlijk moet zeggen: it crossed my mind... Maar daar zou hij niet passen. We kijken per titel wat het beste is, onze reputatie bij de theaters moet goed blijven. En Mon sieur Lazhar doet het waanzinnig goed in Rialto.' Actiethriller Als nieuwe, onafhankelijke distributeur merkt Huub Roelvink dat het druk is op de markt. 'Wat ik zie is dat maar weinigen zich consistent toeleggen op de arthousemarkt. Zo doen Paradiso en Entertainment One steeds minder arthouse. Dat heeft te maken met de opbouw van een bedrijf. Ze beginnen klein en worden groter en gaan dan mainstream films aanbieden. Als je consequent kwaliteit brengt, dan is er altijd wel een markt voor. Een actiethriller zou ik nooit doen, dat zit niet in mijn blikveld.' Huub Roelvink zit met zijn Imagine Film meer in de hoek van onafhankelijke distributeurs als Contact Film, Lumière en Cinemien. 'Dan is het op festivals toch met zijn allen rennen naar de sales agent. Wie biedt het hoogst, wie gelooft er het meest in de film.' Maar snelheid is volgens Roelvink niet alles. 'Monsieur Lazhar is in première gegaan op het Locarno Film Festival. Pas een maand later heb ben wij hem aangekocht. Ik vond het een goede film en dacht dat er een publiek voor was. Ik had gelijk, al is het dan niet in Kriterion.' 'Have another cherry. (Jack Nichoh Horne in The Witches of Eastwick)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 31