INTERVIEW Ie kunt van een sector niet vragen flink te be talen en als overheid dan niets doen/ aarzelend tegenover te staan. Er zijn partijen die pleiten voor vol ledige vrijheid op het internet. Ik ben daar niet voor, want er zijn toch echt dingen die je niet wilt hebben, zoals kinderporno. Daarnaast is er nu een verdrag voor Europa (Anti- Counterfeiting Trade Agreement, kortweg ACTA; redactie) waarvan niet zeker is of het niet in strijd is met de grondrechten. Dat is nu voorge legd voor advies aan het Europese Hof van Justitie. Maar ook Neder land worstelt om die reden met de vraag of men het verdrag wil. Het is ook geen zwart-wit-vraagstuk. Het is een balans. Je hebt de rechten van de makers en de vrijheid van het internet.' De tegenstanders van een down loadverbod zeggen dat de industrie innovatief moet zijn en alle films gemakkelijk en goed moet aanbie den. Dan gaan mensen wel betalen. iTunes wordt vaak als het voorbeeld genoemd. 'Ik vraag mij dat af, want dan moet de prijs ook goed voor ze zijn. Ik hoor mensen nog altijd zeggen dat ze dvd's en video on demand duur vinden. Vijf euro vinden ze duur. Voor een euro willen ze wel. Maar is dat een redelijk bedrag? Ik weet dat niet. Ik hoor ook wel om mij heen dat naarmate men ouder wordt men zich ook bewust wordt dat je het eigenlijk niet kunt maken om het gratis te pakken. Het heeft ook te maken met een waardering van een prestatie van een ander. Van acteurs, scenarioschrijvers en dergelijke. Ze leveren een artistieke prestatie die wat waard is.' De populaire blogger Niels Aalberts - voormalig manager van Kyteman - discussieert daar veel over. Hij zegt ook dat de artiest een vergoeding verdient voor zijn prestatie, maar tegelijkertijd zegt hij dat het in de dis cussie niet meer gaat om de arties ten maar om de zichzelf verrijkende industrie. Wat vindt u daarvan? 'De discussie over het auteursrecht in het algemeen gaat onder meer Winnie Sorgdra- ger. Foto llona van Genderen Stort. over het feit dat de kring van rechthebbenden inderdaad wel heel groot is geworden. Zo groot, dat het gevaar aanwezig is dat het systeem zichzelf de das om doet. Het gaat niet meer alleen om de makers. Bij een boek is dat gemak kelijker. Daar heb je een auteur en een uitgever. Daarmee houdt het eigenlijk op. Maar bij een film gaat het om een heel conglomeraat van mensen en organisaties. Het is een terechte vraag die wordt gesteld, maar er is geen eenduidig antwoord op te geven.' De filmindustrie heeft natuurlijk ook te maken met een imago dat er veel geld wordt verdiend. Filmster ren uit Hollywood zijn belangrijk voor de aantrekkingskracht van een film, maar met hun salarissen bewijzen ze de industrie toch geen dienst? 'Dat is bijna dezelfde discussie als met banken of voetballers. Ja, het is waar, het zijn exorbitante bedra gen, maar je ziet het ook in andere sectoren. Dirigenten van symfonie orkesten verdienen onvoorstelbaar veel geld, terwijl er wel bezuinigd moet worden en de musici in het orkest een bescheiden salaris heb ben. Het grote publiek weet dat niet. Is dat acceptabel? Maar het is een wereldwijd probleem. Als je je ertegen verzet en niet betaalt, krijg je ze niet. Het is wat de markt ervoor geeft. Daar kun je geen regels voor bedenken.' Maar als ik alles zo beluister gaat het nog wel even duren met dat downloadverbod in deze digitale revolutie. 'We staan nog aan het begin van de technologische ontwikkelingen. Je kunt zeggen dat het wel al een paar jaar speelt, maar er gaat veel meer gebeuren. We weten nu niet hoe dingen nog gaan schuiven. Je kunt wel zeggen dat een downloadverbod een achterhaalde zaak is, maar de vraag is wat voor maatregelen je neemt voor handhaving. Laten we ook helder zijn, zelfs als je het ver biedt, dan nog gebeurt het. Dat is nu eenmaal altijd zo bij wetgeving waarbij iets wordt ver boden. We zeggen ook datje maar 120 mag rijden, maar je moet de overtreders maar eens de kost geven... Toch mag datje als wetgever niet tegenhouden. Er gaat bovendien ook een signaal van uit: je moet het niet doen.' 'This is politics at its finest.' (Dustin Hoffman als Stanley Motss'in Wag the Dog)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 9