INTERVIEW
Ie kunt van
een sector
niet vragen
flink te be
talen en als
overheid
dan niets
doen/
aarzelend tegenover te staan. Er
zijn partijen die pleiten voor vol
ledige vrijheid op het internet. Ik
ben daar niet voor, want er zijn toch
echt dingen die je niet wilt hebben,
zoals kinderporno. Daarnaast is er
nu een verdrag voor Europa (Anti-
Counterfeiting Trade Agreement,
kortweg ACTA; redactie) waarvan
niet zeker is of het niet in strijd is met
de grondrechten. Dat is nu voorge
legd voor advies aan het Europese
Hof van Justitie. Maar ook Neder
land worstelt om die reden met de
vraag of men het verdrag wil. Het is
ook geen zwart-wit-vraagstuk. Het is
een balans. Je hebt de rechten van
de makers en de vrijheid van het
internet.'
De tegenstanders van een down
loadverbod zeggen dat de industrie
innovatief moet zijn en alle films
gemakkelijk en goed moet aanbie
den. Dan gaan mensen wel betalen.
iTunes wordt vaak als het voorbeeld
genoemd.
'Ik vraag mij dat af, want dan moet
de prijs ook goed voor ze zijn. Ik
hoor mensen nog altijd zeggen
dat ze dvd's en video on demand
duur vinden. Vijf euro vinden ze
duur. Voor een euro willen ze wel.
Maar is dat een redelijk bedrag? Ik
weet dat niet. Ik hoor ook wel om
mij heen dat naarmate men ouder
wordt men zich ook bewust wordt
dat je het eigenlijk niet kunt maken
om het gratis te pakken. Het heeft
ook te maken met een waardering
van een prestatie van een ander.
Van acteurs, scenarioschrijvers en
dergelijke. Ze leveren een artistieke
prestatie die wat waard is.'
De populaire blogger Niels Aalberts
- voormalig manager van Kyteman -
discussieert daar veel over. Hij zegt
ook dat de artiest een vergoeding
verdient voor zijn prestatie, maar
tegelijkertijd zegt hij dat het in de dis
cussie niet meer gaat om de arties
ten maar om de zichzelf verrijkende
industrie. Wat vindt u daarvan?
'De discussie over het auteursrecht
in het algemeen gaat onder meer
Winnie Sorgdra-
ger. Foto llona
van Genderen
Stort.
over het feit dat de kring van
rechthebbenden inderdaad wel
heel groot is geworden. Zo groot,
dat het gevaar aanwezig is dat het
systeem zichzelf de das om doet.
Het gaat niet meer alleen om de
makers. Bij een boek is dat gemak
kelijker. Daar heb je een auteur en
een uitgever. Daarmee houdt het
eigenlijk op. Maar bij een film gaat
het om een heel conglomeraat
van mensen en organisaties. Het
is een terechte vraag die wordt
gesteld, maar er is geen eenduidig
antwoord op te geven.'
De filmindustrie heeft natuurlijk ook
te maken met een imago dat er
veel geld wordt verdiend. Filmster
ren uit Hollywood zijn belangrijk
voor de aantrekkingskracht van
een film, maar met hun salarissen
bewijzen ze de industrie toch geen
dienst?
'Dat is bijna dezelfde discussie als
met banken of voetballers. Ja, het
is waar, het zijn exorbitante bedra
gen, maar je ziet het ook in andere
sectoren. Dirigenten van symfonie
orkesten verdienen onvoorstelbaar
veel geld, terwijl er wel bezuinigd
moet worden en de musici in het
orkest een bescheiden salaris heb
ben. Het grote publiek weet dat
niet. Is dat acceptabel? Maar het
is een wereldwijd probleem. Als je
je ertegen verzet en niet betaalt,
krijg je ze niet. Het is wat de markt
ervoor geeft. Daar kun je geen
regels voor bedenken.'
Maar als ik alles zo beluister gaat
het nog wel even duren met dat
downloadverbod in deze digitale
revolutie.
'We staan nog aan het begin van
de technologische ontwikkelingen.
Je kunt zeggen dat het wel al een
paar jaar speelt, maar
er gaat veel meer
gebeuren. We weten
nu niet hoe dingen nog
gaan schuiven. Je kunt
wel zeggen dat een
downloadverbod een
achterhaalde zaak is,
maar de vraag is wat
voor maatregelen je
neemt voor handhaving.
Laten we ook helder
zijn, zelfs als je het ver
biedt, dan nog gebeurt
het. Dat is nu eenmaal
altijd zo bij wetgeving
waarbij iets wordt ver
boden. We zeggen ook
datje maar 120 mag
rijden, maar je moet de
overtreders maar eens
de kost geven... Toch
mag datje als wetgever
niet tegenhouden. Er
gaat bovendien ook
een signaal van uit: je
moet het niet doen.'
'This is politics at its finest.' (Dustin Hoffman als Stanley Motss'in Wag the Dog)