Op locatie
IN THE PICTURE/OP LOCATIE
Ik vind het
verschrik
kelijk als
produc
ties die
iedereen
de hemel
in prijst
nauwelijks
bezoekers
trekken/
HFN
doet 't Hoogt er echter alles aan om publiek te vinden
voor bepaalde lastiger titels. 'Wij hebben als kleinere
theaters in de jaren tachtig de Chinese film in Neder
land geïntroduceerd', noemt hij als voorbeeld. 'Het
publiek heeft er lang moeite mee gehad om die films
te vinden. En dat is begrijpelijk, omdat we hier totaal
niet gewend waren aan die taal en die beeldtaal. Maar
uiteindelijke heeft bijvoorbeeld Raise the Red Lantern
het met 150.000 bezoekers heel goed gedaan.'
Stad van compromissen
Dit succes staat helaas in schril contrast met de huidige
bioscoopsituatie in Utrecht. In de Domstad vond, als
enige van de vier grote steden, de afgelopen decennia
nauwelijks enige bioscoopinnovatie plaats. Camping
zucht en valt echt even stil als hem naar de reden wordt
gevraagd. 'We zijn een lastige stad', probeert hij uit te
leggen. 'We zijn de kleinste van de groten, de grootste
van de kleintjes. We durven geen plannen te maken,
niet verder vooruit te denken.' En dat terwijl juist Utrecht
staat te springen om moderne, nieuwe zalen. 'Geen
enkele bioscoop in de stad zit in een gebouw dat
oorspronkelijk voor het vertonen van films was bedoeld.
Het zijn allemaal compromissen, dichtgetimmerde bal
kons, inbouwzaaltjes.'
De nieuwbouwplannen van 't Hoogt werden de afgelo
pen jaren onder meer gefrustreerd door Jos Stelling, die
ondertussen wel zijn Louis Hartlooper Complex opende.
'Ik wil niet allemaal oude koeien uit de sloot halen, daar
is genoeg over gezegd', vindt Camping oprecht. 'Maar
ook het LHC is een verbouwd politiebureau. Niet de
innovatieve bioscoop waar het publiek anno 2012 om
schreeuwt. Utrecht was vroeger de vierde f ilmstad van
Nederland: we zijn ingehaald door Eindhoven, Den
Bosch, Groningen en Tilburg. Omdat daar prachtige,
goed geoutilleerde multiplexen zijn gebouwd. In deze
branche bepaalt het aanbod de vraag.'
Bioscoopdier
De bijna gepensioneerde Utrechtse filmpaus maakt de
opening van het nieuwe 't Hoogt in 2018 vast nog wel
mee, maar niet meer als directeur. Op 1 januari 2013
neemt hij ook afscheid van zijn theater als program
meur. Zijn bestuursfunctie bij Europa Cinemas, waar
hij in de jaren tachtig medeoprichter van was, houdt
Camping voorlopig nog aan. 'Ik blijf een bioscoopdier
en heb mij altijd wel thuis gevoeld in die politieke hoek
van de cultuursector', zegt hij. 'De ontwikkelingen gaan
zo snel. Wat betekent de digitalisering bijvoorbeeld
voor de uitbreng van Europese films in de bioscoop?
Moet bioscoop überhaupt het eerste window van een
release blijven? Met welke verdienmodellen kan de
branche toch overleven? Ik denk dat ik met mijn veertig
jaar ervaring nog best iets zinvols aan die discussies zal
bijdragen.'
JT Vlaardingen dreunt er op los
Als Bilbo Baggins in The Hobbit: An Unexpected Jour-
ney wordt overvallen door de regen, dan krijgen be
zoekers van JT in Vlaardingen de neiging om een pa
raplu te openen. De nieuwe film van Peter Jackson is
een van de eerste die is geoptimaliseerd voor Dolby At-
mos, het nieuwe paradepaardje van geluidsreus Dolby.
De Nederlandse primeur van Dolby Atmos is voor de
nieuwe vestiging van Jogchem's Theaters die op 19 de
cember wordt geopend in het voormalige V&D-pand
aan het Veerplein in Vlaardingen. Dolby Atmos is de
volgende stap in de strijd om de consument de bios
coop in te krijgen. Het geluid wordt in 128 verschillende
audiokanalen weergegeven via 64 speakers. Die zijn
Henk Camping.
Foto llona van
Gene/eren Stort.
door de hele zaal geinsTaiieer
Daardoor is het geluid van regen,
overvliegende helikopter zeer nauwkeurig te plaatsen.
In het nieuwe JT Vlaardingen is Dolby Atmos aanwezig
in de grootste zaal die is voorzien van ruim driehonderd
stoelen waaronder de beweegbare D-BOX-stoelen en
een megascherm van drieëntwintig meter breed. In de
cabine staan twee projectoren die samen voor een per
fect (3D-)beeld moeten zorgen. JT noemt het de XD
Experience en spreekt van 'de meest ultieme filmbele-
ving in Europa'.
Lelystad huilt, Lelystad lacht
Utopolis heeft de huur opgezegd van het pand in Lely
stad. Men wilde wel investeren in de vernieuwing van
zalen, maar wilde dan wel een huurkorting van de ge
meente. Die weigerde, dus komt het pand in de Du
kaatpassage per februari leeg te staan. Onafhankelijk
van deze ontwikkeling is theater- en congrescentrum
Agora in Lelystad van plan om ook films te gaan ver
tonen. Directeur Jan Gras van het Agora theater ziet
film als een manier om de drempel naar het theater
te verlagen. Hij hoopt mensen te trekken die normaal
nooit zouden langskomen. Agora gaat zo'n vijf films
per week vertonen, verdeeld over drie zalen. De ge
meente verstrekt een lening van 220.000 euro voor de
aanschaf van apparatuur.
'Als je een rijke man trouwt, zul je alleen maar zijn concubine zijn.' (Weimin- Ding als moeder in Raise the Red Lantern)