Mijntje wipt over naar het witte doek
HFN
NL in aantocht
IN PRODUCTIE
IN PRODUCTIE NL IN AANTOCHT
Perk:
'Natuurlijk
richt het
verhaal
zich pri
mair op de
allerklein
sten... Er
is in de
bioscoop
eigenlijk
helemaal
niets voor
deze doel
groep.'
Ej
The making of Nijntje de film
Bijna zestig jaar en 85 miljoen verkochte boekjes na de eerste Nijntje-
tekening maakt het beroemde Hollandse konijntje begin volgend jaar
de overstap naar het witte doek. Aan het roer staat de Nederlandse
regisseur Hans Perk, die de afgelopen decennia in Denemarken een
animatie-imperium opbouwde. 'Ik raak altijd wat geïrriteerd als mensen
het neerbuigend hebben over "dat konijn".'
Door Robbert Blokland
Niet iedereen zal direct enthousiast
opveren bij het horen van de naam
Hans Perk. Maar toch is de 50-ja-
rige animatieregisseur een van de
meest succesvolle Nederlandse
filmmakers in het buitenland. Begin
jaren tachtig werkte hij onder meer
mee aan Als je begrijpt wat ik
bedoel- de eerste en tot nu toe
enige avondvullende Nederlandse
tekenfilm - en Anna Bella, het
korte filmpje dat ons land in 1985
de tweede Oscar voor beste korte
animatie opleverde.
Maar het was een kleine en
eigenlijk ook wat vervelende
branche, bekent Perk een kwart
eeuw later. 'Er waren in die tijd
hooguit 100 mensen in Nederland
die met animatiefilm bezig waren
en maar een handvol verdiende
er zijn brood mee', vertelt hij.
'Samenwerken leek een goed
idee. Maar daar voelde niemand
voor: iedereen deed eigenlijk maar
wat op zijn eigen eilandje.' De
Deense regisseur Borge Ring, die
in Nederland Anna Bella had
gemaakt, nodigde twintiger Perk
uit om eens in Denemarken rond
te komen snuffelen. 'Binnen twee
dagen had ik een baan en was ik
ervan overtuigd dat ik het daar wel
een tijdje uit zou kunnen houden.'
Weinig ervaring
In 1988 was Perk een van de op
richters van A. Film. Deze Deense
studio produceerde de afgelopen
decennia zestien avondvullende
films (zoals Jungle Jack en Asterix
en de Vikingen), werkte mee
aan achtentwintig internationale
producties (zoals FernGully, Thum-
belina en All Dogs go to Heaven
2) en maakte honderden com
mercials en televisiefilmpjes. Toch
maakt hij pas met Nijntje de film,
waar hij de afgelopen jaren aan
heeft gewerkt, zijn speelfilmde
buut als regisseur.
Producent Telescreen vroeg juist
hem omdat hij als producent van
A. Film als een van de weinige
Nederlanders ervaring heeft met
stop-motion-animatie.
Bovendien zou Nijn
tje, met een budget
van ruim vier miljoen
euro, sowieso een
Europese coproductie
moeten worden. Het
derde land dat een
belangrijke bijdrage
aan de film heeft
geleverd is Letland.
Bij AB-Studija werden
de sets gebouwd
en de animatie zelf
gedaan. 'De poppen
voor de film zijn
wel in Nederland
gemaakt', legt Perk
uit. 'Maar poppenanimatoren zijn
er gewoon niet zoveel. Daarom
moesten ze voor het project
sowieso uitwijken naar het buiten
land.' Het digitale werk, van de
art-direction en de bouw van de
sets, voordat ze in het echt wer
den gebouwd, tot de compositie
van de uiteindelijke beeldjes, deed
Perk met zijn team in Denemarken.
Bruna-bijbel
Studio Pedri Animation in Anke
veen werd gevraagd de poppen
voor de speelfilm te creëren.
Eerder verzorgde het bedrijf ook
al de figuurtjes voor de Nijntje-
serie. 'De grootste uitdaging was
om de poppen van 2D naar 3D te
transformeren', legt Paul Mathot
van Pedri Animation uit. Bovendien
komen er in de film veel meer ex
tra figuren voor, die we allemaal
from scratch moesten ontwerpen
naar een driedimensionale vorm.'
De tekeningen van Dick Bruna
golden in deze als bijbel. 'Elke
vorm of kleur in zijn wereld luistert
ontzettend nauw', vertelt Mathot.
'Mensen realiseren zich niet hoe
hard hij daar over heeft nage
dacht. Zijn tekeningen bestaan
veelal uit symmetrische vormen.
Maar doordat hij alles
uit de hand tekent
zijn deze vormen niet
perfect symmetrisch. Dat
zie je nauwelijks, maar
je voelt het wel. Dit
gevoel moeten wij ook
De familie Pluis
moest voor de
Film een lange
weg afleggen.
in onze driedimensionale objecten,
nu dus de poppen, brengen.' De
studio moest bijvoorbeeld voor de
film een tijger maken. 'Dick Bruna
tekent zijn figuren enkel tweedi
mensionaal, gezien van de zijkant
of van de voorkant. Dus moesten
we gaan nadenken hoe dat ka
rakter zich verhoudingsgewijs zou
ontwikkelen als we hem driedimen
sionaal neerzetten. Een model van
klei die vanuit alle kijkrichtingen
dezelfde tijger moet zijn die Dick
Bruna heeft getekend.'
Duurzaam model
Van dit kleimodel werden vervol
gens flexibele siliconen modellen
gemaakt die beeld voor beeld in
iedere houding gezet kunnen wor
den en waarmee dus geanimeerd
kan worden. 'Het maken van een
stop-motion-film is een prachtig
proces, maar wel een waar je heel
veel geduld voor moet hebben',
legt Mathot uit. 'Animatie bestaat
uit een reeks stilstaande plaat
jes die snel achter elkaar wordt
vertoond met een snelheid van
vierentwintig beelden per seconde.
Voor elk plaatje wordt een pop in
een andere houding gezet.' Het
gaat dan dus om vierentwintig
beeldjes per seconde, maal 60
seconden per minuut, maal 70 mi
nuten: in totaal 108.000 shots. 'Dit
houdt direct in dat de poppen van
de hoofdkarakters erg duurzaam
moeten zijn. Zeker Nijntje, Nina en
Knorretje hebben ze enorm vaak
moeten buigen.' Pedri Animation
had met een ploeg van tien man,
negen maanden werk aan dit
project.
Paul Mathot denkt toch dat deze
animatievorm, stop-motion, de
enige juiste keuze is geweest
voor Nijntje de film. 'Zeker jonge
kinderen zijn er heel gevoelig
voor dat de beelden wel op een
bepaalde manier écht voelen, dat
de personages tastbaar zijn. Dat
gevoel bereik je zeker bij Nijntje op
deze manier het beste.'
Vriendelijke emoties
Aan het verhaal van de film heeft
de regisseur met zijn team sinds
2004 gesleuteld. Nijntje gaat met
haar vrienden Nina, Knorretje en
Snuffie naar de dierentuin, waar
ze op zoek gaan naar een schat.
'Ze komen terecht in een aantal
situaties die emoties bij ze opwek
ken die voor jonge kinderen heel
herkenbaar zijn', legt Hans Perk
uit. 'De angst voor het donker, of
het gevoel datje soms hebt als je
alleen bent. Ze komen allemaal op
een heel vriendelijke manier aan
bod.'
Het maken van de film werd
sowieso all the way nauwlettend in
de gaten gehouden door Mercis,
het bedrijf dat sinds 1971 alle
auteursrechten van geestelijk vader
Dick Bruna beheert en beschermt.
'Ik heb hem zelf helaas nog niet
ontmoet', zegt Perk. 'Maar we
weten wel dat hij van elke stap op
de hoogte wordt gehouden.' Maar
de regisseur springt ook direct op
de barricaden als mensen neer
buigend doen over Nijntje. 'Ik raak
altijd wat geïrriteerd als mensen
het hebben over "dat konijn". We
behandelen haar en haar vriendin
nen gewoon als drie meisjes: het is
maar bijzaak dat ze er toevallig als
dieren uit zien.'
f} 10-01 Lilet Never Happened,
distributeur Amstelfilm
30-01 Nijntje de film, distributeur
Warner Bros.
31 -01 Verliefd op Ibiza, distributeur
A-Film Distribution
13-02 Bobby en de geestenjagers,
distributeur Paradiso
14-02
Ushi Must Marry, distributeur
Dutch FilmWorks
21-02
App, distributeur Just Film
feb.
De ontmaagding van Eva
van End, distributeur Benelux
Film Distributors
07-03
Boven is het stil, distributeur
Cinéart
21-03
&ME, distributeur Cinéart
21-03
Valentino, distributeur A-Film
Distribution
11-04
Daglicht, distributeur Benelux
Film Distributors
16-05
Leve boerenliefde,
distributeur Dutch FilmWorks
27-06
Spijt!, distributeur Just Film
27-06
De groeten van de chemo.
distributeur Benelux Film
Distributors
05-09
Chez nous, distributeur
Benelux Film Distributors
12-09
Smoorverliefd, distributeur
Dutch FilmWorks
12-09
Wolf, distributeur Lumière
19-09
De verwondering.
distributeur Just Film
10-10
Borgman, distributeur
Cinéart
24-10
Het diner, distributeur
Benelux Film Distributors
28-11
Mannenharten, distributeur
Dutch FilmWorks
28-11
Soof, distributeur
Independent Films
'I can see! It's a miracle!' (Robin Williams als Batty Koda in FernGully: The Last Rainforesf)
'Als je begrijpt, wat ik bedoel.' (Fred Benavente als Ollie B. Bommel in Als je begrijpt, wat ik bedoel)