12. dat de gedaagde het recht tot vertooning in haar theaters te
Amersfoort van den film „Fire over England" heeft verwor
ven van de „Loet C. Barnstijn's Film Distributie NV" te
™™ha9e Welke het recht tot vertooning der film voor
geheel Nederland heeft verworven van de United Artists te
London, welke dat recht voor Europa heeft verworven van den
maker van dien film, den producer;
13. dat het auteursrecht ter zake van die film moet worden be
oordeeld naar Nederlandsch recht;
H' l3Lde ,™uziek van die film door den componist Richard
Addmsell is vervaardigd in dienst van den producer van die
film (art. 7 der Auteurswet 19.12);
15. dat althans die geluidsfilm, t.w. het beeld, de handeling, het
gesproken woord de muziek, de mise- en- scène, de architec
tuur, de decors, enz., die tezamen één enkel 'kunstwerk uit
maken, in één geheel en onafscheidelijk, is tot stand gebracht
naar het ontwerp van den producer en onder diens leiding
en toezicht, althans onder de leiding en het toezicht van
daartoe door den producer aangestelden (art. 6 der Auteurs
wet 1912);
16. dat een geluidsfilm niet is een verzamelwerk in den zin van
art. 5 der Auteurswet 1912, maar, al ware zulks wel het ge
val, ingevolge dat artikel aan den producer het zelfstandiq
en eigen recht toekomt tot vertooning in het openbaar van den
geluidsfilm dus met inbegrip van het bij en door die ver
tooning gelijktijdig ten gehoore brengen van de muziek
zonder dat daarvoor de toestemming van den maker van eenig
deel van de film (de beelden, de gesproken woorden, de
muziek, de architectuur, de mise-en-scène, de decors, enz.)
noodig is, mits de producer, als maker van het verzamelwerk
op rechtmatige wijze dit verzamelwerk tot stand heeft ge
bracht, zonder daarbij inbreuk te hebben gemaakt op 'de
auteursrechten van de makers der afzonderlijke werken of
een of meer hunner rechtverkrijgenden;
17. dat van eenige onrechtmatigheid te dezen aanzien bij de tot
stand koming van de litigieuze geluidsfilm, voor wat betreft
den componist Richard Addinsell, geen sprake kan zijn, om
dat deze componist uit eigen vrijen wil heeft medegewerkt aan
het componeeren en inbrengen van de muziek in deze film
zonder dat daarbij eenige inbreuk is gemaakt door den pro
ducer op het auteursrecht van de muziek ervan, en ook niet
kon worden gemaakt, omdat naar Nederlandsch recht auteurs
recht eerst bestaat (en voor overdracht vatbaar is), nadat het
Kunstwerk is tot stand gekomen, dus wat de muziek be
treft nadat deze was gecomponeerd;
134