mogelijkheden, die een dergelijke campagne biedt, de instelling van
een commissie, die het Hoofdbestuur over deze aangelegenheid
zou voorlichten, noodzakelijk. Dientengevolge werd zulk een com
missie in het leven geroepen in de vergadering van 22 Februari.
Tot Voorzitter werd benoemd de heer C. S. Roem, directeur van
de N.V. Filmfabriek Profilti, tot leden de heeren H. Ehrlich, direc
teur van de N.V. Tubem, Mr. H. Scholten publicity manager van
de N.V. Metro-Goldwyn-Mayer Film Mij., A. C. Slop, publicity
manager van de ondernemingen van den heer L. C. Barnstijn,
J. Smit, directeur van de N.V. Reclamebureau Remaco, terwijl aan
de Commissie als Secretaris werd toegevoegd de heer H. W.
Hagenberg Jr., assistent van den Bondsdirecteuf.
Op Maandag, 7 Maart is deze Commissie wegens afwezigheid
van den Bondsvoorzitter, den heer D. Hamburger, die op dat
oogenblik in het buitenland vertoefde, geïnstalleerd door den
Bondsdirecteur, den heer A. de Hoop. Reeds op 31 October heeft
de Commissie aan voorloopig plan voor een collectieve reclame
campagne aan het Hoofdbestuur voorgelegd. Dit plan bevatte
eenige algemeene richtlijnen, alsmede den opzet van de campagne,
een aantal ideeën betreffende den aard der te voeren propaganda.
een kostenraming van de campagne, en eenige voorstellen aan
gaande de opstelling van een definitief plan. Ten einde deze plan
nen te kunnen uitwerken, vroeg de Commissie aan het Hoofdbe
stuur een crediet van 2000.daarbij toezeggend, dat zij zich
gaarne wilde beijveren om binnen den kortst mogelijken tijd gede
tailleerde plannen ter goedkeuring aan het Hoofdbestuur voor te
leggen.
Het Hoofdbestuur heeft in verband met de overlegging van dit
plan een conferentie gehad met de voltallige Commissie en bij deze
gelegenheid zijn groote waardeering uitgesproken voor het verdien
stelijk werk, dat de Commissie in zoo korten tijd had verricht. Het
resultaat van een en ander was, dat aan de Ledenvergadering van
12 December een voorstel van Hoofdbestuurswege werd gedaan,
om aan de Commissie in zake een Collectieve Reclamecampagne
een crediet van ten hoogste 2000.beschikbaar te stellen, hetwelk
zou worden aangewend voor het uitwerken van gedetailleerde
plannen dezer Commissie, in samenwerking met daarvoor aan te
wijzen experts, met dien verstande, dat voor de dekking van deze
uitgaven te zijner tijd door het Hoofdbestuur een voorstel zou wor
den aanhangig gemaakt. In deze vergadering bleek echter, dat van
verschillende zijden tegen het voorgestelde plan bezwaren waren
95