70
verkregen individuele cijfers te publiceren. Evenmin achtte het hel
op zijn weg te liggen de leden verlof te vragen de cijfers te mogen
publiceren, omdat het geen invloed wenste uit te oefenen op het
zakelijk beleid van de bioscoopondernemers voor wat betreft de
beschikbaarstelling van bezoekcijfers ten behoeve van de verkoop
van bioscoopreclame. Het gaf echter zijn bereidheid te kennen de
bezoekers-aantallen per rayon of van groepen bioscopen gezamen
lijk op te geven.
Na overleg tussen een commissie uit de Bond van Adverteerders
en enige vertegenwoordigers uit het Bestuur der Vereniging, stelde
het Bondsbureau op verzoek van de Vereeniging enige malen over
zichten van bezoekcijfers samen uit groepen van bioscopen. De
daaraan verbonden kosten werden door de Vereeniging betaald.
Aan de verstrekte cijfers hechtte de Bond van Adverteerders grote
waarde voor de beoordeling van de betekenis der bioscoopreclame.
Er waren in het afgelopen jaar weinig of geen klachten betref
fende de vertoningswijze der reclame.
Naar aanleiding van een kwestie over een journaalonderwerp
stelde het Bestuur der Vereeniging zich op het standpunt, dat re
clame in de journaals zoveel mogelijk moet worden vermeden, aan
gezien daardoor het debiet van de reclamefilm zou kunnen worden
aangetast. De filmfabrieken Polygoon/Profilti, die het Nederlands
Nieuws uitbrengen, hebben daaraan steeds medewerking verleend
en lieten het Bestuur van de Vereeniging weten, dat zij principieel
niets voelen voor het opnemen van reclame in de journaals.
Aan het Hoofdbestuur werd ter bestudering voorgelegd een
voorstel voor Algemene Voorwaarden voor het pachten en ver
pachten van bioscoopreclame, ontworpen door de Vereeniging van
Bioscoopreclame-Exploitanten. Tevens verzocht het Bestuur dezer
Vereeniging het Hoofdbestuur om voorstellen bij de Ledenraad in
te dienen om de algemene pachtvoorwaarden voor bioscooponder
nemers en reclame-exploitanten bindend vast te stellen. Het ontwerp
werd wel door het Hoofdbestuur in studie genomen, maar in het
verslagjaar niet afgehandeld.
Op 19 December werd door het Genootschap voor Reclame in
Amsterdam een derde filmstudiedag gehouden, waarin door reclame
deskundigen van grote ondernemingen beschouwingen zijn gehou
den over de waarde van reclamefilms. Daarbij is de betekenis van
de film als reclamemedium op indrukwekkende wijze naar voren
gekomen.
De samenwerking tussen de Bond en de Vereeniging was ook in
het afgelopen jaar weer uitstekend, hetgeen voor een groot deel is
te danken aan de Bondsgedelegeerde in het Vereenigingsbestuur,
de heer W. K. G. van Royen.