Nederlandse speelfilmproductie tot ontwikke
ling te brengen. Het is te hopen, dat ook andere
gemeenten er zich op den duur rekenschap
van zullen geven, dat de oplossing van dit bij
uitstek nationale vraagstuk voor een zeer be
langrijk deel slechts gevonden kan worden in
de locale sfeer van de gemeentelijke auto
nomie.
In het verslagjaar werd door de leden-film-
producenten wederom aan tal van filmmani-
festaties deelgenomen, waar ze soms belang
rijke onderscheidingen wisten te verwerven.
Zo werd Bert Haanstra's „Glas" op het VUIe
Internationale Filmfestival van Berlijn be
kroond met de Zilveren Beer van Berlijn en
kreeg op het Festival der Wetenschappelijke
Film in Moskou een erediploma alsmede een
prijs, verleend door het Ministerie van Cul
tuur der Sovjet-Unie en het Verbond van
Sovjetfilmers. Ook de door Vittorio Speich
voor Marten Toonder geschreven en geregis
seerde filmische tekenfantasie „Metrographic"
werd op dit festival goed ontvangen. Tijdens
het te Montevideo (Uruguay) gehouden inter
nationale festival verwierf de film „Rem-
brandt, schilder van de mens" van Bert
Haanstra de Grote Prijs in de categorie Cul
turele Films. Later in het jaar werd dezelfde
film op het eerste Internationale Filmfestival
van San Francisco bekroond als de beste film
over kunst en op het eerste Internationale
Filmfestival van Vancouver (Brit. Columbia)
met een eervolle vermelding onderscheiden.
In Montevideo verwierven tevens de films „De
Morgenster" van Charles Huguenot van der
Linden en „Surgical correction of atrial septal
defects under hypothermia" van de Universi
taire Filmdienst eervolle vermeldingen. Max
de Haas' documentaire „Amsterdam, stad van
het water" werd op de VIHe Internationale
Week van de Toeristische en Folkloristische
Film te Brussel bekroond met de „Prix du
Reportage", beschikbaar gesteld door de
„Cercle du Cinéma". Aan het Nederlands
journaal van Polygoon-Profilti werd op het
He Internationale Festival van Journaalfilms
te Venetië een eervolle vermelding toegekend.
Een bijzondere onderscheiding namelijk de
„Robert J. Flaherty Special Award" die jaar
lijks in de Verenigde Staten wordt uitgereikt
voor de beste creatieve bijdrage op het terrein
van de documentaire film viel ten deel aan
de film „The earth is born", de door Joop
Geesink's „Dollywood" in Amerikaanse op
dracht vervaardigde film over het ontstaan der
aarde. Het was voor de tweede maal, dat deze
onderscheiding aan een Nederlandse film werd
toegekend; voor de eerste keer geschiedde dit
in 1952 aan de film „Maskerage" van Max de
Haas.
Dat de Nederlandse opdrachtfilm in het bui
tenland een zeer goede reputatie geniet, werd
onder meer bewezen op het in Merano (Italië)
gehouden He Festival Internationale del Film
a Passo Ridotto, waar de Nederlandse film
„Caribbean Carousel" in de categorie „Films
over toerisme" bekroond werd met de eerste
prijs. Deze door Carillon Films N.V. (Ger
Raucamp en Ted de Wit) vervaardigde film
behoorde ook tot de acht finalisten, welke op
het Internationale Festival van Vancouver uit
honderden inzendingen uit tal van landen ge
kozen werden en uit dezen hoofde een eervolle
vermelding ontving.
Ook de Nederlandse reclamefilm gaf acte
de présence. Zo werden Joop Geesink's
„Mackeson" filmpjes op het VHIe Internatio
nale Festival voor Reclamefilms, dat steeds in
het kader van de Fiera di Milano gehouden
wordt, onderscheiden met de prijs van de
„Federazione Italiana Publicita". Het Genoot
schap voor Reclame heeft op zijn negende re
clamefilmdag de drie (gelijkwaardige) jaar
prijzen toegekend aan de films „Asperin" van
de N.V. Cefima en de door de N.V. Starfilm
geproduceerde reclamefilms „Kun je nog
smullen, smul dan mee" en „Koffiebootsong".
Laatstgenoemde film verwierf tevens de prijs
van de Nederlandsche Vereeniffing; van Bio-
scoopreclame-Exploitanten.
Niet onvermeld mag blijven, dat het gehele
voorprogramma van de Koninklijke Galavoor
stelling, waarmede de viering van het veertig
jarig bestaan van de Nederlandsche Bioscoop-
Bond op Donderdag 2 October 1958 in het
City Theater te Amsterdam besloten werd, een
overtuigende demonstratie was van Neder
lands filmvakmanschap. Op de vertoning van
het reeds eerder genoemde speelse tekenfilm-
pje „Metrographic" van Marten Toonder,
volgde de wereldpremière van Joop Geesink's
„Story with a Beard", een „puppet feature",
die aan de toeschouwers een even hartelijke
lach als applaus ontlokte. Dit voorprogramma
werd besloten met Herman van der Horst's
nieuwste film „Prijs de zee", welke door het
publiek met ongekend enthousiasme werd be
groet.
13