Nederlandse speelfilmproductie tot ontwikke ling te brengen. Het is te hopen, dat ook andere gemeenten er zich op den duur rekenschap van zullen geven, dat de oplossing van dit bij uitstek nationale vraagstuk voor een zeer be langrijk deel slechts gevonden kan worden in de locale sfeer van de gemeentelijke auto nomie. In het verslagjaar werd door de leden-film- producenten wederom aan tal van filmmani- festaties deelgenomen, waar ze soms belang rijke onderscheidingen wisten te verwerven. Zo werd Bert Haanstra's „Glas" op het VUIe Internationale Filmfestival van Berlijn be kroond met de Zilveren Beer van Berlijn en kreeg op het Festival der Wetenschappelijke Film in Moskou een erediploma alsmede een prijs, verleend door het Ministerie van Cul tuur der Sovjet-Unie en het Verbond van Sovjetfilmers. Ook de door Vittorio Speich voor Marten Toonder geschreven en geregis seerde filmische tekenfantasie „Metrographic" werd op dit festival goed ontvangen. Tijdens het te Montevideo (Uruguay) gehouden inter nationale festival verwierf de film „Rem- brandt, schilder van de mens" van Bert Haanstra de Grote Prijs in de categorie Cul turele Films. Later in het jaar werd dezelfde film op het eerste Internationale Filmfestival van San Francisco bekroond als de beste film over kunst en op het eerste Internationale Filmfestival van Vancouver (Brit. Columbia) met een eervolle vermelding onderscheiden. In Montevideo verwierven tevens de films „De Morgenster" van Charles Huguenot van der Linden en „Surgical correction of atrial septal defects under hypothermia" van de Universi taire Filmdienst eervolle vermeldingen. Max de Haas' documentaire „Amsterdam, stad van het water" werd op de VIHe Internationale Week van de Toeristische en Folkloristische Film te Brussel bekroond met de „Prix du Reportage", beschikbaar gesteld door de „Cercle du Cinéma". Aan het Nederlands journaal van Polygoon-Profilti werd op het He Internationale Festival van Journaalfilms te Venetië een eervolle vermelding toegekend. Een bijzondere onderscheiding namelijk de „Robert J. Flaherty Special Award" die jaar lijks in de Verenigde Staten wordt uitgereikt voor de beste creatieve bijdrage op het terrein van de documentaire film viel ten deel aan de film „The earth is born", de door Joop Geesink's „Dollywood" in Amerikaanse op dracht vervaardigde film over het ontstaan der aarde. Het was voor de tweede maal, dat deze onderscheiding aan een Nederlandse film werd toegekend; voor de eerste keer geschiedde dit in 1952 aan de film „Maskerage" van Max de Haas. Dat de Nederlandse opdrachtfilm in het bui tenland een zeer goede reputatie geniet, werd onder meer bewezen op het in Merano (Italië) gehouden He Festival Internationale del Film a Passo Ridotto, waar de Nederlandse film „Caribbean Carousel" in de categorie „Films over toerisme" bekroond werd met de eerste prijs. Deze door Carillon Films N.V. (Ger Raucamp en Ted de Wit) vervaardigde film behoorde ook tot de acht finalisten, welke op het Internationale Festival van Vancouver uit honderden inzendingen uit tal van landen ge kozen werden en uit dezen hoofde een eervolle vermelding ontving. Ook de Nederlandse reclamefilm gaf acte de présence. Zo werden Joop Geesink's „Mackeson" filmpjes op het VHIe Internatio nale Festival voor Reclamefilms, dat steeds in het kader van de Fiera di Milano gehouden wordt, onderscheiden met de prijs van de „Federazione Italiana Publicita". Het Genoot schap voor Reclame heeft op zijn negende re clamefilmdag de drie (gelijkwaardige) jaar prijzen toegekend aan de films „Asperin" van de N.V. Cefima en de door de N.V. Starfilm geproduceerde reclamefilms „Kun je nog smullen, smul dan mee" en „Koffiebootsong". Laatstgenoemde film verwierf tevens de prijs van de Nederlandsche Vereeniffing; van Bio- scoopreclame-Exploitanten. Niet onvermeld mag blijven, dat het gehele voorprogramma van de Koninklijke Galavoor stelling, waarmede de viering van het veertig jarig bestaan van de Nederlandsche Bioscoop- Bond op Donderdag 2 October 1958 in het City Theater te Amsterdam besloten werd, een overtuigende demonstratie was van Neder lands filmvakmanschap. Op de vertoning van het reeds eerder genoemde speelse tekenfilm- pje „Metrographic" van Marten Toonder, volgde de wereldpremière van Joop Geesink's „Story with a Beard", een „puppet feature", die aan de toeschouwers een even hartelijke lach als applaus ontlokte. Dit voorprogramma werd besloten met Herman van der Horst's nieuwste film „Prijs de zee", welke door het publiek met ongekend enthousiasme werd be groet. 13

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1958 | | pagina 14