een opzet gekozen waarvan nadrukkelijk het bioscooppersoneel, dat immers
voor de verkoop moet zorgdragen, zou profiteren: Bioscopen die de meeste
bonnen verkochten, gerelateerd aan hun recette, konden voor het voltallige
personeel aantrekkelijke prijzen winnen. Om de competitie zo eerlijk mogelijk
te maken werden twee categorieën van bioscopen vastgesteld op basis van de
recette over de eerste zes maanden. In iedere categorie konden de twee beste
bioscopen een tweedaagse reis winnen naar Disney Land Parijs, de nummers
drie en vier een dagje MovieWorld Duitsland en de nummers vijf t/m acht
entreekaarten voor Walibi Flevo.
De hoofdprijzen werden uiteindelijk gewonnen door het Carolus Theater te
Nijmegen, 't Saentje Zaandam, De Nobelaer te Etten-Leur en De Meerpaal te
Dronten.
In 1996 is een substantieel bedrag vrijgemaakt voor promotionele activiteiten.
Er werd dit jaar voor het eerst gewerkt met 35171171 bioscoopcommercials, die
een aantal maanden in de bioscopen werden vertoond. Deze commercials
bestonden uit een dia met het logo van de Nationale Bioscoopbon, voorzien
van een promotionele (gesproken) tekst. Hiermee werden de
bioscoopbezoekers nog eens extra op de bon geattendeerd. De attentiewaarde
in de bioscopen werd ook vergroot door gedurende de zomermaanden voor
het bioscooppersoneel t-shirts ter beschikking te stellen.
In november werden radio-commercials ingezet, om rondom de feestdagen de
bon een extra impuls te geven. Hoewel de uiteindelijke meer-omzet in
november en december bescheiden bleef, kan zeker niet worden gesteld dat
deze campagne (die overigens plaatsvond in combinatie met een commercial
voor de BelBios) niet aan zijn doel heeft beantwoord: om te komen tot een
verdere groei is het van belang dat het publiek ook buiten de bioscoop om
met het fenomeen bioscoopbon wordt geconfronteerd.
In de aanloop naar de feestdagen werden ook speciale posters vervaardigd,
waarmee de bon als geschenkartikel werd gepositioneerd met de slogan:
"Hoezo donkere dagen... Ook de envelopjes van de bioscoopbon kregen
deze boodschap mee.