Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten
met de Amerikaanse zusterorganisatie, National
Association of Theatre Owners (NATO). Overleg heeft
plaatsgevonden tijdens ShowEast en ShoWest in de
V.S., Cinema Expo in Amsterdam en een speciale
vergaderingvan UNIC en NATO in Parijs. Als uitvloei
sel hiervan zal er overleg plaatsvinden tussen NATO,
UNIC en DCI (Digital Cinema Initiatives), als werk
organisatie van de 7 grote Amerikaanse Studio's, ten
aanzien van de verdere voortgang en financiering
van de omschakeling naar digitale projectie.
Verdere belangrijke gesprekspunten zijn de strijd
tegen de piraterij alsmede veiligheid in de bioscopen.
Eveneens is er overleg geweest met de Europese
Commissie, in het bijzonder met de Commissaris
van Cultuur, Viviane Reding. Gesprekspunten waren
onder andere: de sleutelpositie van bioscoopver
toning voor andere gebruikers van het medium film
zoals DVD, Pay per view en televisie, de chronologie
van de media, met als belangrijkste punt de exclusi
viteit van eerste vertoning in de bioscoop, de nood
zaak van steun aan Europese films ten behoeve van
vertoning in de commerciële bioscoop, filmkeuring
en belastingmaatregelen. Verder gaat UNIC iedere
drie maanden de bezoekersaantallen publiceren van
de aangesloten landen.
Media Salles, waarvan de NVB lid en medeoprichter
is, heeft in januari 2002 stappen moeten onder
nemen tegen het onwelwillend lijkende formalisme
waarmee declaraties door de administratie van het
MEDIA Programma werden behandeld. Deze hadden
geleid tot een situatie waarin de lonen van de werk
nemers in Milaan gedurende enige tijd niet konden
worden uitbetaald (hetgeen in Nederland terecht
tot ingrijpen van instanties zou hebben geleid).
Démarches werden gedaan bij de leiding van het
MEDIA Programma en de diplomatieke vertegen
woordigingen bij de Europese Unie van Italië en
Nederland. In 2002 is voortgegaan met de in
2001 gestarte nieuwe activiteit van Media Salles,
namelijk training van bioscoopexploitanten (in
Ebeltoft, Denemarken). Het European Cinema
Yearbook werd verder uitgebreid en verbeterd. Een
ontstaan financieel probleem is echter het weg
vallen van de EU-subsidie. Dit is veroorzaakt door
een besluit van de Europese Commissie, subsidies
voor statistiek nog alleen te geven aan Eurostat en
het Europese Audiovisuele Observatorium in
Straatsburg. Dr. J.Ph. Wolff fungeerde als één van de
vice-presidenten van Media Salles, en was tevens
wetenschappelijk adviseur van het Yearbook.
De Nationale Bioscoopbon
De Nationale Bioscoopbon is van groot belang voor
de vereniging. Dit gold natuurlijk ook in voorgaande
jaren, maar omdat de Nationale Bioscoopbon toen
nog vanuit een stichting werd uitgegeven, waren de
positieve consequenties voor de NVB minder duidelijk.
2002 Was in vele opzichten een nieuw begin voor de
Nationale Bioscoopbon. Uiteraard kreeg de bon per
1 januari een waarde in euro's en werd het uiterlijk
ook enigszins opgefrist, waarbij met name de
nieuwe kopieerbeveiliging opvallend was. De
verkrijgbaarheid nam fors toe en ook de marketing-
investeringen waren groter dan voorheen. Deze
combinatie zorgde voor een ongekende omzet
stijging van 7,9 miljoen in 2001 naar 11 miljoen
in 2002, een stijging van bijna 39%.
Het verkoopaandeel van de bioscopen en film
theaters steeg met 24,6%. De investeringen in
promotiemateriaal, 35 mm commercials en media,
alsmede het toegenomen commitment van de
exploitanten lagen hieraan ten grondslag. Bioscopen
en filmtheaters waren samen goed voor de helft van
de totale verkoop. De inname bij de bioscopen was
echter bijna twee keer zo hoog dan vorig jaar. De
waarde van de bioscoopbon voor de branche werd
hiermee in 2002 nog eens benadrukt.
Een belangrijke nieuwe ontwikkeling was de uit
breidingvan de distributiekanalen met Free Record
Shop (180) en de grotere Postkantoren (400). Free
Record Shop begon in april met de verkoop van
bonnen van 7,50 en de Postkantoren in mei met de
verkoop van 7,50 en 12,50. Helaas stond hier
tegenover het verlies van de Shell stations als ver
kooppunten. Nieuw Europese beleid van Shell voor
de verkoop van producten in de Shell Shops, maakte
een einde aan de samenwerking.
Uiteraard was het van groot belang om de verkrijg
baarheid bij Free Record Shop en de Postkantoren
bekend te maken bij de consument. Naast point of
sale-materiaal, werd de verkrijgbaarheid ook door
middel van radiocampagnes en acties onder de
aandacht gebracht. Het resultaat was dat deze twee
nieuwe verkooppunten aan het einde van het jaar
12% van de omzet vertegenwoordigden. Zowel
Free Record Shop als de Postkantoren waren zeer
enthousiast over de verkoop van de bioscoopbon.
Ook de VVV-kantoren bewezen in 2002 hun
toegevoegde waarde als verkooppunten van de bon.
Mede doordat de VVV's ook mee werden genomen in
de verschillende radiocampagnes steeg de verkoop
hier met 35%.