Ifc «^p Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten 2002 16% 9% 24% 2003 13% 15% 49% bioscopen b-to-b overige outlets vw' s bioscopen b-to-b overige outlets vw' s Aandelen verkoop verdeeld naar verkooppunt VVV's. Kopers van de bon maakten kans op het bijwonen van de officiële première van Pietje Bell 2: De Jacht Op De Tsarenkroon. De verkopen van bioscoopbonnen in combinatie met het filmblik, bij Free Record Shop, overtroffen aile verwachtingen. De verkoop van bonnen is in de eerste negen weken dat het blik verkocht werd ruim 50% meer geweest dan in de negen weken er voor! Het effect op de verkoop van de bonnen kan ook worden toegeschreven aan de display, waardoor de bon (met blik) beter zichtbaar is geworden in de Free Record Shop winkels. Vöör de Kerst werd door een speciale actie met Lord of the Rings, de bioscoopbon zelfs het meest verkochte product bij Free Record Shop! In de business-to-business markt ging het uitstekend met de bon. De omzet steeg ondanks de verslech terde markt voor relatiegeschenken en premiums met 5,5%. Dit jaar werd gekozen voor een PR-offensief op radio. Het zal niet veel mensen ontgaan zijn want de spots waren te horen op Sky Radio, Radio 538, Noordzee FM, Yorin FM en RTL FM. Op de radio werd o.a. gebruik gemaakt van het succesvolle concept van de zgn. 'twin spots' op televisie, vertaald naar radio spots. Hierbij werd de Nationale Bioscoopbon gekoppeld aan een filmcommercial. Daarnaast hebben er diverse acties plaatsgevonden in samenwerking met de verschillende verkooppun ten. Een actie bij Postkantoren eind augustus was zeer succesvol. De verkopen lagen gedurende drie weken 100% hoger dan in de weken ervoor. Naast radiocommercials, was de zichtbaarheid van de bon op de toonbank verantwoordelijk voor het succes. In november is voor het eerst een actie gedaan bij de Helaas moest ook worden geconstateerd dat, in tegenstelling tot de externe verkooppunten, veel bioscopen en filmtheaters achterbleven in het zicht baar maken en promoten van de bon. Dit vertaalde zich direct in mindere verkopen. Waren de afgelopen jaren de inspanningen voor een belangrijk deel gericht op nieuwe verkoopkanalen, de NVB zal haar vizier opnieuw nadrukkelijk moeten gaan richten op de eigen achterban. ratio bon recette 1996 t/m 2002 min. 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 ratio in verkoop/recette ratio verkoop

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2003 | | pagina 10