Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Associatie van Nederlandse Filmtheaters In 2003 hebben reorganisaties en herschikkingen van taken binnen de branche een belangrijk deel van de aandacht en energie opgeëist. Het effect van de nieuwe koers in veel filmtheaters door een combinatie te zoeken van arthouse en cinema- theek/filmhuis-aanbod, begint zijn vruchten inmid dels af te werpen. Zowel het publieksbereik als het rendement op het bijzondere (subsidiabele) film- aanbod in de ANF-filmtheaters lijken nadrukkelijk mee te profiteren van de nieuwe koers. Maar ook de samenwerking met het bioscoopbedrijf wordt zowel lokaal, regionaal als landelijk steeds beter en vooral professioneler. De modernisering en reorganisatie van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploi tanten tot professioneel branche-instituut voor bioscopen, arthouses en filmtheaters draagt hier wezenlijk aan bij. ANF-filmtheaters stemmen hun (landelijk) beleid in toenemende mate af op dat van hun NVB-collega's en de NVB trekt een lijn in haar service naar de filmtheaters die als volwaardige leden worden benaderd. Steeds meer (vooral kleinere) filmtheater-initiatieven vinden daarnaast gastvrij onthaal in (regionale) bioscopen en (multifunctionele) accommodaties van culturele instellingen, waar ze optimaal kunnen profiteren van professionele vertoningscondities. Na het succes in Groningen met het eerste publiek/private filmtheater-initiatief (Images) staan vergelijkbare nieuwe projecten in samenwerking met het bioscoopbedrijf, particuliere investeerders en woningbouwverenigingen op stapel. De ANF stemde medio 2003 in met het overbrengen van haar secretariaatsfunctie t.b.v. de OCW-regeling filmfestivals en filmtheaters en ook de regeling zelf naar het Nederlands Fonds voor de Film. ANF- bestuur en bureau zagen zich vervolgens gedwongen tot herbezinning op de eigen positie. Eind 2003 gingen de ANF-leden akkoord met het verder uitwerken van een voorstel van het ANF-bestuur tot herschikking van de ANF-taken. De voorkeur gaat daarbij voorals nog uit, naar het onderbrengen van de ANF-taak als belangenbehartiger en branche-organisatie bij de geheel gereorganiseerde NVB en de ANF-consulent- taak bij het Nederlands Fonds voor de Film. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid eind 2004 leiden tot het opheffen van de vereniging ANF. De ANF zal dan ook met gepaste bescheidenheid stil staan bij haar 20-jarig bestaan op 21 juni 2004. Niettemin kijkt de ANF terug op een ook voor de filmtheaters bijzonder succesvol jaar. De Nederlandse filmhuizen georganiseerd in de ANF hebben in 2003 alle records gebroken. Meer comfor tabele en nieuwe zalen, een topjaar qua filmtitels en meer bezoek. Het jaar 2003 is historisch te noemen terwijl voorjaar 2004 nieuwe en vernieuwde ANF- filmtheaters en initiatieven zijn aangekondigd voor o.a. Lelystad, Maastricht (6 zalen)Den Bosch (3 zalen) Zaandam (2 zalen) Eindhoven (6 zalen) Arnhem (5 zalen), Utrecht (8 zalen), Alkmaar (2 zalen), Middelburg (2 zalen) en Almere (4 zalen). Een groot aantal vernieuwde en uitgebreide filmtheaters gaat opnieuw met steun van rijk, provincies en gemeenten in 2004 van start. De 100 ANF-filmtheaters hebben aan de vooravond van de 33e editie van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) de resultaten van 2003 bekend gemaakt. In de 16 grootste filmtheaters steeg het bezoek in 2003 met ca. 25%, naar ruim 1,2 miljoen. De 84 middelgrote en kleinere filmtheaters reali seerden gezamenlijk een geschatte 500.000 bezoe ken. Daarmee komt het totaal aantal bezoeken aan ANF-filmtheaters in 2003 met 1.7 miljoen bezoeken over 2003 dicht in de buurt van de magische grens van 2 miljoen bezoeken per jaar. De grens van één miljoen bezoeken werd in 1998 voor het eerst over schreden en de ANF-filmtheaters worden mede door hun publieksbereik (7% van de markt) als serieuze partners benaderd Een laagdrempelige, informele bedrijfscultuur en de inzet van (veelal grote groepen) vrijwilligers blijven in de ANF-filmtheaters daarnaast de toon zetten. De groei in 2003 is te verklaren uit drie factoren: 2003 kende een bijzonder goed filmaanbod, er kwamen opnieuw betere en grotere accommodaties en het publiek groeide mede dankzij nieuwe bezoe kers voor de ANF-filmtheaters. Bioscopen en mutti- plexen hadden aan 2003 een mooi jaar, maar het aanbod in de cinema blijft extra veelzijdig en van hoge kwaliteit dankzij de filmtheaters. Filmtitels die 2003 memorabel maakten door hun kwaliteit en enthousiaste ontvangst waren o.a. Etre et Avoir, Goodbye Lenin, Bowling for Columbine, Swimming Pool, Russian Ark, Cloaca, About Schmidt, Rabbit- Proof Fence, The Pianist, Frida, The Hours, Punche- drunk love, Dogville. Daarnaast scoorden de ANF-filmtheaters ook in 2003 weer sterk met specials, regionale festivals, cursussen, documentaires (digi taal) en klassiekers waarmee ook oud, jong en nieuw publiek de weg naar de filmhuizen wist te vinden. De ANF-filmtheaters hebben ookt.a.v. 2004 bijzonder hoge verwachtingen. Het filmaanbod is getuige de programmering van het IFFR weer veel belovend, er komen weer nieuwe filmtheaters bij en het publiek lijkt de filmtheaters definitief te hebben gevonden. De filmtheaters verwachten de extra inkomsten vooral te kunnen benutten voor extra activiteiten en om o.a. bezuinigingen op l/D-banen op te vangen. Conclusie bleef echter dat steun vanuit de overheid noodzakelijk blijft om de filmhuizen die nog steeds met veel vrijwilligers moeten werken ook de komende jaren overeind te houden.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2003 | | pagina 11