NFC Marketing In 2003 werd de verzelfstandiging van de NVB en NVF nog verder vormgegeven en deze ontwikkeling was mede van invloed op de activiteiten binnen NFC Marketing. De beschikbaar gestelde middelen voor collectieve marketing werden net als in het jaar 2002 met name aangewend voor de uitvoering van een aantal kernactiviteiten. Hierdoor bleef NFC Marketing in staat om de projecten waar iedereen waarde aan hecht, te continueren. Kernactiviteiten Reeds in 2002 werd unaniem een besluit genomen over de kernactiviteiten van NFC Marketing. De werk zaamheden werden toegespitst op de landelijke 2-voor-i actie, de Air Miles Filmlijn, de CJP-korting, Filmeducatie en de Bioscoopmonitor. In het jaar 2003 veranderde er qua samenstelling van deze projecten niet al te veel. Zoals gepland, kwam er een nieuw contract met het Nederlands Instituut voor Filmeducatie (NIF) en werden de werkzaamheden op dit gebied volledig overgenomen door het NIF. Ook de Bioscoopmonitor werd ineen nieuw jasje gestoken: NFC Marketing beëindigde de samenwerking met het NIPO en ging een contract aan met het bureau Market Response. Verder organiseerde NFC Marketing twee speciale bijeenkomsten: de nieuwjaarsreceptie in Pathé Tuschinski en een speciale themadag op 30 september in samenwerking met en ten tijde van het Nederlands Film Festival. 2-voor-i Ook deze zomer is de jaarlijkse twee-voor-één actie in samenwerking met Procter Gamble en Albert Heijn naar tevredenheid afgesloten. De AH Filmweken kwamen vanwege het extreem warme weer iets later op gang dan gebruikelijk, maar trokken uiteindelijk, net als in 2002, bijna 1 miljoen actiebezoeken (49%). Daarnaast boekte de actie succes in de jaar lijkse metingen van Trendbox (een meting naar de 100 meest succesvolle Sales Promotions): De AH Filmweken stegen van de derde naar de eerste plaats! Een sterke verbetering ten opzichte van eerdere jaren was de communicatie rondom de twee-voor-één actie. Er kwam een nieuw actielogo en fris campagne beeld, het filmboekje werd meegeniet in de Aller hande (2,1 miljoen exemplaren), Albert Heijn zorgde voor een intensieve winkelcommunicatie en uitein delijk besloot Procter Gamble om de actie niet alleen via radio, maar ook met televisiecommercials te ondersteunen. Dit werd met name door de bedrijfsleiders van zowel bioscopen als filmtheaters positief gewaardeerd. Zij waren grotendeels enthou siast over de actie: ruim 90% denkt door de lande lijke filmweken meer kaarten te verkopen. Procter Gamble en Albert Heijn hebben de wens uitgesproken om de samenwerking met de filmbran- che ook voor de komende drie tot vijf jaren vast te leggen. Echter, het vaststellen van een gezamenlijke actieperiode in juni /juli 2004 blijkt inmiddels voor zowel de brancheverenigingen NVB en NVF als Albert Heijn een onoverkomelijk probleem. De twee voor-één actie zal daarom in de zomer van 2004 met een nieuwe, maar geen onbekende derde partner plaatsvinden: Drogisterijketen Etos. Reeds in 1996 werkte NFC Marketing succesvol samen met Etos. Inmiddels is de drogisterijketen aanzienlijk gegroeid en heeft met 470 filialen een landelijke spreiding die de spreiding van Albert Heijn evenaart. Air Miles Filmlijn en CJP De Air Miles Filmlijn, een dienst waarbij Air Miles Spaarders voor 750 Air Miles bioscoopkaarten kunnen bestellen voor voorstellingen op doordeweekse dagen, werd ook in 2003 voortgezet. In totaal werden bijna 100.000 kaartjes via de Air Miles Filmlijn ver kocht, bijna een verdubbeling van het aantal kaarten dat tussen maart en december in 2002 werd verkocht. Toch leverden de ingezette communicatie middelen van Loyalty Management Netherlands niet het verwachte resultaat van 120.000 kaarten op. Desondanks wordt de samenwerking met de partijen (Loyalty Management Netherlands, Belbios en Indoor Media) ook in 2004 voortgezet, zodat op termijn bepaald kan worden of de Air Miles Filmlijn ook voor langere periode doorgezet wordt. Dit geldt eveneens voor de collectieve afspraken met CJP. In 2003 blijkt de CJP korting van 1 euro landelijk geïmplementeerd bij de meeste bioscopen en film theaters. Daarnaast heeft CJP de communicatie over film en bioscoop, mede op verzoek van hun enthou siaste leden, behoorlijk uitgebreid (o.a. via het magazine Unzip, advertenties in de Volkskrant en de

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2003 | | pagina 21