Nlft Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten zal de productie van Nederlandse films worden bemoeilijkt en dreigt terugkeer naar de periode dat Nederlandse films slechts incidenteel een groter publiek wisten te bereiken. Aan het einde van het jaar werd het initiatief genomen tot sectoroverleg, om vanuit de branche een ant woord te vinden op de Haagse beleidsvoornemens. De (financiële) toekomst van de NVB werd aan het einde van het jaar uitgewerkt in een omvangrijk 5-jarenplan waarin een voorzichtige benadering werd gekozen. Voorzichtig omdat extra financiële verplichtingen en onvoorziene kosten een gezond exploitatieresultaat onder druk zetten en de NVB de komende jaren zullen dwingen heldere keuzes te blijven maken. Keuzes die ook doorwerken in de uitwerking van de ambities van het LAgroup rapport, dat in 2002 ten grondslag lag aan de NVB nieuwe stijl. In afwijking van de wettelijke bepalingen werd afge sproken dat de werkgevers een proeftijd van twee maanden zouden mogen hanteren én dat voor tijde lijke werknemers vier opeenvolgende contracten afgesloten mochten worden meteen totaal duur van 60 maanden. Met deze verruiming van de flexwet konden werkgevers in de gelegenheid worden gesteld m.n. aan scholieren die een beperkt aantal jaren in de bioscoop werkzaam willen zijn, maximaal tegemoet te komen, waar beide partijen profijt van hebben. De kinderopvangregeling werd gecontinueerd. Deze proef loopt t/m 2004 en zal daarna worden geëvalu eerd. Duidelijk is in ieder geval dat er slechts zeer beperkte behoefte bestaat aan kinderopvang bij bioscoopmedewerkers. Ook werd besloten om de CAO-tekst opnieuw te redigeren om de leesbaarheid te verbeteren. Uit een evaluatie van dit rapport, waarin overigens een scala aan activiteiten stond opgesomd die de NVB ookvöör 2002 al uitvoerde, bleek dat een aantal nieuwe taken in het achterliggende jaar kon worden gerealiseerd, maar óók dat de ontwikkelingen in 2003 rond de NFC andere zaken hadden afgeremd of op z'n minst in een ander daglicht hadden geplaatst. Kijkwijzer De consument raakte steeds meer vertrouwd met Kijkwijzer, het classificatiesysteem voor audiovisuele media. Hoewel de NVB met enige regelmaat sturend moest optreden werd Kijkwijzer voor bioscopen een vertrouwd systeem, wat bleek uit het geringe aantal klachten dat het Nicam bereikte. Relatief veel klachten kwamen van ouders die met hun kinderen aan de kassa geweigerd werden bij films die voor 16 jaar zijn geclassificeerd. Ouders reageerden ongelovig en soms boos als duidelijk werd gemaakt dat hun kinderen óók niet met ouderlijke toestemming of onder ouderlijke begeleiding toegang konden krijgen tot een dergelijke film. Het wetboek van strafrecht verbiedt bioscopen nadrukkelijk kinderen jonger dan 16 toe te laten, bij 16+ films, hetgeen ook nauw gezet werd opgevolgd. Nauwgezet, maar niet van harte, omdat ook wij van mening zijn dat deze wetgeving onnodig betuttelt, door de verantwoordelijkheid bij ouders weg te halen en in de praktijk neer te leggen bij de caissière. CAO overleg CAO partijen kwamen bijeen om een nieuwe CAO voor het bioscoopbedrijf af te sluiten. Hoewel op diverse punten de meningen tussen werkgevers en werknemers ver uit elkaar lagen, kon toch in enkele korte sessies een akkoord worden bereikt. Kern punten waren een tweejarige CAO met een totale loonstijging van 5%. Daar bovenop kwam nog het vervallen van de 4% premiekorting vanuit het bedrijfspensioenfonds, die voor driekwart voor rekening zou komen van de werkgevers. De Commissie van Arbitrage, onder voorzitterschap van de directeur van de Vereniging van Schouwburg en Concertgebouwdirecteuren, de heer H.0. van de Berg, kwam in het verslagjaar één maal bijeen om een geschil tussen een werkgever en een werk nemer te beslechten. De commissie stelde de werk nemer grotendeels in het gelijk, omdat de werkgever had verzuimd de diverse afspraken schriftelijk vast te leggen. Huisvesting Als gevolg van de ontvlechting van de NFC, werd besloten de Jan Luijkenstraat te verlaten en op zoek te gaan naar nieuwe huisvesting. Deze werd uitein delijk gevonden aan de Laan van Kronenburg te Amstelveen. Hiermee werd ook de materiële scheiding binnen de NFC een feit én werd het passend om de vereniging een eigen uitstraling te geven door de ontwikkeling van een nieuw logo en huisstijl. In op dracht van de NVB werd door Luminus Communicatie een sterk 3D-logo ontwikkeld, met een bijna tastbare relatie met 'film' zonder dat werd vervallen in het zo voor de hand liggende geperforeerde filmbeeldje Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Het nieuwe logo van de NVB Aan het einde van het jaar bestond het NVB-team uit Wim Stolwerk, directeur, Frank van der Putte, manager verenigingszaken, Barbara Meijer, marke ting coördinator, Mary Silva, office manager, Frank lansen, hoofd administratie, Theo Kuipers en Jacco Groeneveld, administratief medewerkers.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2003 | | pagina 8