Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Opleiding Training In 2003 hebben bijna 2000 bioscoopmedewerkers een training ondergaan in het omgaan met publiek. Deze training is zowel gericht op het omgaan met klachten als op het omgaan met agressie. Bioscopen zijn hierdoor in staat hun serviceverlening aan de klant verder te verbeteren. Steeds meer ondernemingen zijn overtuigd van nut en noodzaak van ondersteuning van hun mede werkers in de omgang met klanten. Helaas moest ook in 2003 worden geconstateerd dat er desondanks sprake is van toenemende agressie onder bioscoop publiek. In het begin van het jaar konden de geheel herschre ven A-cursus en het nieuwe basishandboek voor de operateur worden gepresenteerd. Door de nieuwe lay-out zijn beide boeken zeer toegankelijk en duidelijk. Alle leden hebben één cursusboek A ter beschikking gekregen en enkele exemplaren van het basishandboek. Beide boeken dienen niet uitsluitend als cursusmateriaal, maar nadrukkelijk ook als handig naslagwerk. Ook voor technische informatie op de website kon uitvoering uit beide boeken worden geput. In 2004 zal ook de B-cursus voor gevorderde opera teurs in herschreven versie uitkomen. Evenals voorgaande jaren, mocht de operateur- opleidingzich verheugen in een grote belangstelling. In twee examenrondes werden er 91 examens afge nomen. 41 Kandidaten slaagden direct, 11 kregen een herexamen en 39 waren gezakt. Nieuw was de mogelijkheid om tussentijds een herexamen te doen, zodat niet tot de volgende examenronde hoefde te worden gewacht. In januari en in juni vonden er tussentijdse herexamens plaats, waarna 10 van de 11 kandidaten zich alsnog operateur-A mochten noemen. Nationale Bioscoopbon De enorme omzetstijging die in 2002 werd gereali seerd kon dit jaar niet worden geëvenaard. In tegen deel, voor het eerst in het bestaan van de moderne Nationale Bioscoopbon, bleef de omzet achter bij het voorgaande jaar: 10 miljoen in 2003 tegen 11 miljoen in 2002. Dit had voor een belangrijk deel te maken met de grote inkoop die had plaats gevonden in de eerste weken van 2002, toen de Euro-bon werd geïntroduceerd. Dit klinkt dramatischer dan het in werkelijkheid is, omdat in vergelijking met 2001 de omzetstijging 27% bedroeg en er dus een gemiddelde van 13,5% mag worden genoteerd. De externe handling kende een moeizame start, waarbij een aanzienlijke achterstand ontstond in de verwerking van de bioscoopbonnen. Na een inhaal operatie die enkele maanden in beslag nam konden de grote hoeveelheden bioscoopbonnen worden verwerkt in dezelfde week als waarin ze werden aangeboden. Het resultaat was dat de bioscopen binnen twee weken hun declaraties uitbetaald konden krijgen. De foutmarge in de verwerking was minimaal. Nu zowel de bestellingen als het verzilveren succesvol zijn uitbesteed kan worden nagedacht over een verbetering van de dienstverlening door bijvoorbeeld ook de verwerking bij de bioscopen te gaan automatiseren. Dit kan administratieve proce dures aanzienlijk vereenvoudigen waardoor exploi tanten nog sneller over hun geld kunnen beschikken. Hoewel er minder bonnen werden verkocht in november en december, bleek het filmblik als de geschenkverpakking een regelrechte hit. De verkoop ging zo snel dat de blikken in december uitverkocht raakten en er een partij speciaal moest worden inge vlogen om aan de enorme vraag te kunnen voldoen. Ook het madiwodo-kaartje bleef een gewild actie instrument voor bedrijven. Met name een actie van L'Oreal bij Kruidvat bleek bijzonder succesvol. Andere bedrijven (Unique, T-mobile) gaven een eerdere actie met de madiwodo-kaart een vervolg.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2003 | | pagina 9