03 Jaarverslag 2004
Muziekrechten Filmvertoning.
Digital Cinema
De toekomstige nieuwe digitale projectie-
technieken, komen met het voortschrijden
der techniek steeds dichter bij. Hoewel nog
met veel vragen over standaardnormen,
investeringen, logistiek en beheer omgeven,
zien exploitanten de ontwikkelingen met
groeiende belangstelling op zich afkomen.
Door de heer Jan van Dommelen die zowel
in NATO (National Association of Theatre
Owners) als in UNIC deelnam aan vele dis
cussies over dit onderwerp, werden op ver
zoek van de NVB presentaties gegeven van
de meest recente ontwikkelingen.
Omdat de grote besparingen van digitalise
ring met name door de studio's kunnen wor
den gerealiseerd, worden er vanuit deze
hoek de meeste initiatieven genomen om in
samenwerking mat hardware leveranciers te
werken aan een introductie van digitale pro
jectie. Zo werd er vanuit de studio's het
Digital Cinema Intitiative (DCI) opgezet en
vanuit Europa het European Digital Cinema
Forum (EDCF), van waaruit diverse werkgroe
pen werden gevormd om ontwikkelingen op
verschillende fronten te bespreken. Op uit
nodiging van de studio's namen UNIC en
NATO aan de gesprekken met DCI deel.
Centraal stond de ontwikkeling van techni
sche standaarden, waarbij de belangrijkste
doelstelling voor bioscoopexploitanten is om
met de digitalisering baas in eigen huis te
kunnen blijven ten aanzien van de vertoning
van trailers en films én om een hoogwaardi
ge kwaliteit gecombineerd met een uit
wisselbaarheid van systemen te verkrijgen.
Er bestaan nog veel onduidelijkheden over
het logistieke traject binnen de bioscopen
en de beveiliging van dataverkeer.
Knelpunten die door de studio's ook worden
onderkend.
Door DCI werd aangegeven dat de studio's
bereid zouden zijn een deel van de kosten
die gepaard gaan met digitalisering te beta
len, temeer omdat de meeste bedrijven niet
in structurele inkomsten vanuit alternatieve
content geloven, zodat vanuit deze invals
hoek extra baten vooralsnog geen impuls
zullen geven om tot aanschaf van digitale
apparatuur over te gaan.
Met steun van o.a. het Filmfonds is
inmiddels een digitaal netwerk (cinemanet)
ontwikkeld van 25 filmtheaters die zich met
name inzetten voor documentaire aanbod.
Deze filmtheaters werken met projectoren
met een kwaliteit die lager is dan 2K. De
wens vanuit het bioscoopbedrijf is om ieder
geval met projectoren te gaan werken die
minimaal 2K hebben, teneinde tot een opti
male projectiekwaliteit te kunnen komen.
Op Europees niveau wordt gestudeerd op
steunmaatregelen om Europees filmaanbod
digitaal te gaan vertonen.
Het streven is om de 'digitale roll-out' per
land en per regio te laten plaatsvinden en
zeker niet per bioscoopexploitant.
Naar verwachting zullen in het begin digita
le en analoge projectie naast elkaar blijven
lopen binnen één complex. De meeste
■tic tra
international
www.ticket-international.com
Your professional ticketing concession partner
26 NVB NVF