03 Jaarverslag 2005 NVB t ic[ E De Organisatie Het kon niet uitblijven dat de terugloop in bezoek en recette, die al in 2004 was ingezet en zich in 2005 versterkt doorzette, ook voor de NVB consequenties zou krijgen. In de Exploitantenraad, de algemene ledenvergade ring van de vereniging, werden uitvoerige discussies gevoerd over de organisatiekosten versus het nut voor de leden van de werk zaamheden die door de NVB worden uitge voerd. Er was de afgelopen jaren al een strak financieel beleid gevoerd, o.a. noodzakelijk door de reorganisatiekosten die de feitelijke opheffing van de NFC had meegebracht, in combinatie met de toezegging aan de leden dat dit niet tot een verhoging van de contri butie zou leiden. Desondanks beloofde het bestuur zeer kritisch naar de verenigings kosten te blijven kijken én werd toegezegd de taken van de vereniging opnieuw tegen het licht te houden. Deze en' de coeur vanuit de Exploitantenraad bracht enkele plannen van het bestuur in een stroomversnelling. Dit betrof bijvoorbeeld het opstellen van een beleidsplan én de benoeming van een kleine en deskundige werkgroep marketing. Het doel van deze plannen was om te bezien op welke wijze de vereniging een verdere bijdrage kan gaan leveren aan het herstel van het bioscoopbezoek. Beleidsplan Met de tegenvallende resultaten voor ogen werd op verzoek van de Exploitantenraad binnen het bestuur gewerkt aan een beleids plan, dat in het laatste kwartaal kon worden gepresenteerd. In het plan werd geconstateerd dat de actuele marktontwikkelingen vragen om een herziene visie met betrekking tot de positie van bioscopen, arthouses en film theaters, en de rol die de NVB daarin zou kunnen spelen. Zo werd benadrukt dat de NVB in haar taakuitvoering wil voortbouwen op de ingezette modernisering en professionalisering van haar branchetaken, vanuit een visie op de toekomst. Als topprioriteiten werden gedefinieerd: Win dows, marktstimulering, piraterijbestrijding, digitalisering en relatie met overheden. Op het terrein van generieke marketing werd naast de imagocampagne ook gedacht aan een nationale actie, specifiek gericht op bezoekverhoging. Dit voornemen leidde tot de aanzet van een imagocampagne met de slogan "Beleef het groots in de bioscoop". De noodzaak tot bezuiniging maakte het echter onmogelijk om buiten de eigen kanalen om (zoals promotie van de slogan in de bioscopen) een serieuze publiekscampagne op te starten. Dit blijft een eeuwig dilemma: een bezoekstimulans kan alleen uitgaan van een campagne die breed wordt opgezet en voldoende bereik heeft, maar zo'n campagne vergt een grote investering waarvoor op de leden een extra financieel beroep moet worden gedaan, terwijl extra middelen juist door de tegenvallende omzetten niet beschikbaar zijn. Ten aanzien van piraterij werd vastgesteld dat de ontwikkeling van downloaden via inter net dermate stormachtig is, dat bestrijding daarvan steeds meer lijkt op dweilen met de kraan open. Inspanningen zullen zich in eerste instantie moeten richten op wetgeving en creatie van legale download platforms met behoud van windows. Met name dit laatste wordt gezien als de enige manier om een zeer grote groep illegale downloaders terug te krijgen in het legale circuit en met name in de bioscoop. srnationai www.ticket-international.com Your professional ticketing concession partner I NVB NVF

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2006 | | pagina 23