BRANCHECONTACTDAGEN Naast de Algemene Ledenvergaderingen van de NVB en de NVF (en de traditionele nieuwjaarsreceptie in Tuschinski) vinden de organisaties het van het grootste belang dat de leden elkaar ook op andere momenten kunnen treffen. Niet alleen om bij te praten, maar ook om de leden up-to-date te houden over relevante onderwerpen. Hiertoe werd in 2009 gestart met de zogenoemde branchecontactdagen. Branchecontactdag 7 april 2009 De eerste, nieuwe branchecontactdag vond plaats op 7 april in Bioscoop Het Ketelhuis in Amsterdam. Bij deze bijeenkomst werd ingezoomd op het meest recente cijfermateriaal van de Bioscoopmonitor nieuwe stijl. Naast de gangbare monitor zijn er ook enkele themaonderzoeken uitgevoerd. De thema- onderzoeken zijn het gevolg van een gezamenlijke inspanning van de NVB-marketingcommissie en NVF-marketingmen- sen. De Stichting Filmonderzoek heeft ze vertaald in onder zoek. Het eerste themaonderzoek dat aan de orde kwam betrof dat over de bezoekmotieven van bioscoopbezoekers. Het tweede onderzoek had als thema het mediagedrag van bioscoopbezoe kers. Uit dit deelonderzoek blijkt onder andere dat het voor de exploitant van het grootste belang is om goed vindbaar te zijn via het Internet. Verder komt naar voren dat distributeurs en exploitanten rekening moeten houden met de groei van het mobiele Internetgebruik. De groep oudere bioscoopbezoekers maakt, als het gaat om bioscoopnieuws, minder gebruik van het Internet: zij richten zich meer op de krant (filmladder). In de discussie tussen de aanwezigen werd vooral ingegaan op de nieuwste technieken (mobiel/Internet) en het belang van de filmrecensies voor het bezoek aan bioscopen en filmtheaters. Branchecontactdag 29 mei 2009 De tweede branchecontactdag vond plaats op 29 mei, speciaal voor de filmtheaters en filmhuizen in de Verkadefabriek in Den Bosch. Deze bijeenkomst werd georganiseerd in samen spraak met Ted Chiaradia, de consulent filmvertoning. De onderwerpen die aan de orde kwamen: uitleg over de ondersteuning van de consulent filmvertoning aan filmtheaters en filmhuizen; de (on)mogelijkheden van benchmarking voor filmtheaters en filmhuizen; de nieuwe Handreiking Filmtheaters en Cultuurbeleid en contacten met lokale en provinciale bestuurders; presentatie van actuele (kern)cijfers van filmtheaters film huizen; nut en noodzaak van MaccsBox voor de branche; de landelijke 2-voor-l-actie en het onderzoek ernaar; het nieuwe format van de Bioscoopmonitor en de daaraan gekoppelde themaonderzoeken; de laatste stand van zaken over digitalisering. Alle geledingen van de filmtheaters waren vertegenwoordigd en de dag werd op prettige wijze afgesloten met een borrel. Ron Sterk Directeur NVB Michael Lambrechtsen, Directeur NVF

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2009 | | pagina 14