DE NATIONALE BIOSCOOPBON 'De Nationale Bioscoopbon draagt niet alleen bij tot additioneel bezoek, ook herhaal- bezoek wordt erdoor gestimuleerd.' De Nationale Bioscoopbon is een sterk merk en een belangrijk marketinginstrument voor de hele film- branche. Daarom is besloten om alle marketingactivitei ten voor de Nationale Bioscoopbon niet langer door een extern bureau te laten verzorgen, maar de ontwikkeling en uitvoering door de NVB zelf te laten gebeuren. Door het aanstellen van een marketingmanager is de communica tielijn met de leden korter en directer geworden. Tevens is de NVB beter in staat om de marketing- en commerciële activiteiten op elkaar af te stemmen en te controleren. De omzet van de Nationale Bioscoopbon is de afgelopen jaren wederom gegroeid en levert een aanzienlijke bijdrage aan de groei van het bioscoopbezoek in Nederland. Dat de Nationale Bioscoopbon voor veel mensen nog steeds het leukste cadeau in het donker is, blijkt uit de eindcijfers van 2009. Ruim 1,1 miljoen bonnen leverden de branche meer dan 10,2 miljoen omzet op, een stijging van twee procent ten opzichte van vorig jaar. De Nationale Bioscoopbon wordt momenteel verkocht via bioscopen, filmtheaters, VW's, de vestigingen van Free Record Shop, AKO en TNT Postkantoren én sinds november 2009 ook via www.bioscoopbon.nl De intro ductie van de online shop is zeer succesvol verlopen en we verwachten dat de verkoop online in de toekomst een steeds groter marktaandeel gaat krijgen. Doelstelling 2010 De NVB ontwikkelt regelmatig commerciële activiteiten om de verkoop van de bon te bevorderen bij de retail- partners. De verkoop bij deze partners is het laatste jaar gestegen en tezamen zijn ze verantwoordelijk voor bijna de helft van de omzet. Deze verkooppunten zijn belang rijk en dragen bij tot een stabiele omzet, grote naamsbe kendheid en extra bioscoopbezoek. Echter, de belangrijk ste groei moet komend jaar worden gerealiseerd via onze eigen verkoopkanalen. Zowel online als in de bioscopen en filmtheaters kunnen we nog grotere successen behalen door de zichtbaarheid en verkrijgbaarheid van de bon te vergroten. Uit recent onderzoek (bioscoopmonitor 2010) blijkt dat 56% niet weet dat een Nationale Bioscoopbon in te leveren is bij een filmtheater. Hier ligt een grote kans voor de filmtheaters om extra bezoekers te genereren. Maar ook bij de bioscopen liggen kansen. Betere zicht baarheid in de foyer en bij de kassa zal ook daar direct leiden tot betere verkoopresultaten. De NVB wil haar leden daarom meer bewust maken van de meerwaarde die de bon heeft voor alle filmvertoners

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2009 | | pagina 27