RAYMOND WALRAVENS 'Ik denk dat er altijd behoefte zal zijn aan het gezamenlijk beleven van een film op het grote doek.' 2009 was het meest succesvolle jaar sinds jaren voor zowel de bioscopen en filmtheaters als de filmdistri buteurs. Wie had dat vooraf kunnen bedenken? Het ging immers slecht met film op het grote doek; dvd- en televisie verkoop, daar werd het grote geld mee opgehaald. Natuurlijk, een belangrijk deel van de omzetstijging werd veroorzaakt door doekuitbreiding, maar ook in de steden waar geen extra zalen waren gebouwd, kon een flinke stij ging worden geconstateerd. En, leuk voor de filmtheaters, daar was de stijging gemiddeld met 21% nog hoger dan in de bioscoop. Ik ben eerlijk gezegd nooit somber geweest over de toekomst van film op het grote doek. Natuurlijk ben ik een rasopti- mist. Voor mij is niet alleen het glas, maar ook de filmzaal altijd minimaal halfvol. Ik denk namelijk dat er altijd be hoefte zal zijn aan het gezamenlijk beleven van een film op het grote doek, in plaats van thuis achter de pc, de gewone televisie of de 'echte' thuisbioscoop. De spanning van samen in de rij staan om een kaartje te kopen voor de film naar keuze (als die maar niet uitverkocht is..)en het tijdens en na de film kunnen delen van je emoties en favoriete filmscènes, dat blijft een onvervangbare ervaring. Natuurlijk weet ik ook dat een economische crisis goed is voor bioscoop- en kerk- of moskeebezoek en als deze te lang blijft duren, we daar als branche ook last van kunnen krijgen. Maar daar is voorlopig nog weinig van te merken. 2009 was ook om andere reden een bijzonder jaar voor beide brancheverenigingen. Zo was er het goede en unaniem ge nomen besluit om samen op te trekken in het gevoelige dos sier digitalisering in de richting van de ministeries van EZ en OCW en een collectieve roll out na te streven. Een belangrijk besluit omdat hiermee het signaal werd afgegeven door de grote marktpartijen dat zij zich mede verantwoordelijk voe len voor de onafhankelijke bioscopen, filmtheaters en kleinere distributiemaatschappijen. Digitalisering is geen instrument waarmee moet worden geconcurreerd, maar dient mogelijk heden te bieden voor versterking van de gehele sector. Met de komst van de nieuwe NVB-voorzitter Gerrit Ybema in 2007 en de nieuwe NVB-directeur Ron Sterk begin 2009, is de aandacht voor de positie van de filmtheaters en arthou- ses nadrukkelijk verbeterd. Dat is een goede zaak want het collectieve belang is ermee gediend dat alle geledingen (van groot tot klein; van commercieel tot niet-commercieel) zich binnen de vereniging vertegenwoordigd voelen. Raymond Walravens Directeur filmtheater Rialto Bestuurslid NVB

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2009 | | pagina 32