*>e *'oSl CJP IN DE BIOSCOPEN EN FILMTHEATERS CQop 'De zalen die een speciaal programma voor scholen hadden, bleken het beter te doen.' »"V00IUimDMAAI10K2E FILMS G/UT In het schooljaar 2008-2009 is door CJP in op dracht van het ministerie van OCW de CJP Cultuurkaart geïntroduceerd. De Cultuurkaart is een culturele creditcard die bedoeld is voor alle middelbare scholieren. Aan de Cul tuurkaart is 15,- cultureel tegoed verbonden waarmee cul turele activiteiten kunnen worden betaald. De docent bepaalt of de leerling het Cultuurkaarttegoed zelf of met de klas mag besteden (een mengvorm is ook mogelijk). De Cultuurkaart is ook een CJP-pas waarmee je korting krijgt bij culturele instel lingen, zoals de bioscoop. De Cultuurkaart bleek na introductie een groot succes. In totaal deden 1.442 scholen mee. Er werden 926.049 Cul- tuurkaarten uitgedeeld. Dat was goed voor meer dan 13,5 miljoen. Voor de bioscopen en de filmhuizen was het in het begin even wennen aan de nieuwe kaart. Het omzetten van de pinterminals bleek wat langer te duren dan van tevoren gedacht. In totaal hebben 137 bioscopen en filmhuizen mee gedaan en zijn er 384 pinterminals geschikt gemaakt voor de Cultuurkaart. Het lukte de filmbranche om 943.275,42 aan Cultuur- kaarttegoeden binnen te halen. De verdeling tussen indivi duele bezoekers en groepsbezoeken was ongeveer 50/50. De bioscoopbranche haalde daarmee 8% van het totaal. In het oude systeem van de CKV-bonnen was dat nog 13%. Het blijkt dat bij de Cultuurkaart het meeste geld door de docent wordt beheerd en dat docenten minder vaak voor de bioscoop kiezen als het gaat om culturele activiteiten. De zalen die een speciaal programma voor scholen hadden, bleken het dan ook beter te doen. De top drie zalen met de Cultuurkaart, als het gaat om de bestedingen, waren in 2009: Pathé Schouwburgplein, Rotterdam Filmhuis Den Haag Pathé Eindhoven Naast de bestedingen van de tegoeden werd de CJP-pas en de Cultuurkaart massaal gebruikt als kortingskaart in de biosco pen. Speciale acties waren er ondermeer rondom Spion van Oranje en oktober als CJP-filmmaand. CJP organiseerde spe ciale acties rondom de grote festivals zoals het IFFR, IDFA, Holland Animation Film Festival, Movies that Matter en het Nederlands filmfestival. Daarnaast werden er in 2009 speci ale wedstrijden en voorpremières georganiseerd voor de bijna een miljoen pashouders. CJP werkt daarnaast op continu ba sis samen met het NIF (tegenwoordig onderdeel van EYE) rondom de activiteiten van MovieZone. Waker Groenen Directeur CJP Waker Groenen, Directeur CJP

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2009 | | pagina 34