37 STICHTING BIO KI ND ER REVALIDATIE 'Bio heeft een nauwe band met de film-en bioscoopwereld, die haar met allerlei acties en projecten ondersteunt. Stichting Bio (officiële naam: Stichting Bio- Kinderrevalidatie) zet zich in om de beperkingen van gehandicapte jongeren zo onbelangrijk mogelijk te maken in de maatschappij, waardoor de persoonlijkheidsontwik- keling van het individu zo groot mogelijke kansen krijgt. De stichting is een initiatief van de Nederlandse bio scoopwereld. Zij werd in 1927 opgericht om kinderen te helpen met een achterstand, op wat voor terrein dan ook. Dat leidde tot de oprichting van het beroemde Bio-Vakantieoord in Bergen aan Zee, waar kinderen uit gezinnen die zich geen vakantie konden permitteren, kon den bijkomen. Sinds de jaren 60 is de stichting gevestigd in Arnhem op een groot landgoed. Bio heeft een nauwe band met de film- en bioscoopwereld, die haar met al lerlei acties en projecten ondersteunt. Stichting Bio-Kinderrevalidatie anno 2009 'Wij zijn er trots op dat de vele kinderen, die een ont spannen vakantie bij Bio hebben genoten, niets hebben hoeven merken van de economisch moeilijkere tijden. 2009 was een jaar waarin vooral voor het plezier van die kinderen vele verbeteringen en vernieuwingen konden worden uitgevoerd. Ruim 700 gezinnen en groepen heb ben wij in 2009 mogen verwelkomen. Dankzij de steun van u, onze trouwe supporters!' (Maarten Elsenburg, directeur) In de loop van 2009 werd er een nieuwe huisstijl voor de Stichting Bio ontwikkeld. Uit een publieksonderzoek bleek dat de naamsbekendheid vooral bij jongeren was teruggelopen, een gevolg van het niet meer vertonen van collectefilms in de Nederlandse bioscopen. Het reclame bureau LOWE heeft ideeën ontwikkeld voor modernise ring van de huisstijl en daarnaast een nieuw Bio-filmpje voor in de bioscoop voorgesteld. Het filmpje is voornamelijk gericht op het versterken van de naamsbekendheid van Bio. Er wordt minder de nadruk gelegd op directe fondsenwerving, zoals in het verleden met de collectefilms. De contacten met de bioscoopexploitanten werden in 2009 geïntensiveerd, zowel rechtstreeks als via de NVB, met als resultaat dat in samenspraak met Jean Mineur Mediavision een campagne met het filmpje in de bioscoop werd opgezet. Dit filmpje is sinds 2010 zichtbaar op de Nederlandse filmdoeken. Daarnaast ging in november 2009 de site www.bio- scoopbon.nl online. Bij elke bestelling van een Nationale Bioscoopbon door de consument werd er een euro aan de Stichting Bio geschonken. Het Bio-jaar 2009 werd afgesloten met het Bio-gala, het tweejaarlijkse grootse fondsenwervingsevenement. In Studio 21 in Hilversum verzamelden zich zon 540 gasten die ervoor hebben gezorgd dat de veiling en loterij veel geld hebben opgeleverd, geld dat hard nodig is om aan de positieve doel stelling van de stichting te kunnen blijven voldoen. De bioscopen en filmdistributeurs steunen Stichting Bio van harte. Doet u ook mee? Kijk voor mogelijkheden op www.stichtingbio.nl. Stichting Bio is een door het CBF gecertificeerd goed doel. STichtin Het bestuur was eind 2009 als volgt samengesteld: Dhr. jhr. drs. D. Laman Trip, voorzitter Mevr. drs. E. Danker, vice-voorzitter, secretaris Dhr. M.E.W.M. Canisius MBA, penningmeester Mevr. J. van Zadelhoff-Hortulanus Dhr. R.G.M. Metselaars Dhr. A.J. Weststrate Directeur van de stichting is dhr. drs. M.A.M. Elsenburg Wetenschappelijk directeur is dhr. prof. dr. O. van Nieu- wenhuizen JAARVERSLAG 2009 NVB/NVF

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2009 | | pagina 36