VOORWOORD NVB 1 erugkijkend op 2009 kunnen we met elkaar vaststellen dat het jaar 2009 het beste film-en bioscoopjaar is sinds 1978. Zowel het aantal bezoekers als de omzet aan de kassa's zijn enorm gestegen: van 23,5 miljoen naar 27,3 miljoen bioscoopbezoekers. Zoals u wellicht hebt opgemerkt ziet dit jaarverslag er an ders uit dan wat u van ons gewend bent. Wij willen onze leden en externe relaties een verslag aanbieden dat er mooi en verzorgd uitziet, maar ook inhoudelijk aangeeft waar onze film- en bioscoopbranche voor staat, namelijk een zichzelf steeds weer vernieuwende, professionele branche waar rond de 3.000 mensen in werkzaam zijn. Vernieuwing zit 'm vanzelfsprekend in een goed aanbod van nieuwe (Nederlandse) filmtitels. Het is mede tegen deze achtergrond dat de NVB in 2009, in gezamenlijk heid met de NVF, het Abraham Tuschinski Fonds heeft opgericht. Met dit Fonds wordt er geldelijke steun gege ven aan het produceren van Nederlandse bioscoopfilms en documentaires. Naast de culturele impuls én impact heeft het Fonds ook tot doel om meer en meer mensen te ver leiden een bezoekje te brengen aan onze mooie bioscopen en filmtheaters. En daarmee snijdt het mes aan twee kan ten: het Nederlandse cultuurgoed wordt gestimuleerd en er wordt gewerkt aan een financieel gezond, Nederlands bioscoop-en filmklimaat. Met alleen Nederlandse en buitenlandse films zijn wij er nog niet. De consument wordt steeds kritischer en wil 'waar voor zijn geld'. Het antwoord van de branche, en zoals ook blijkt uit onderzoek: meer en betere dienstverle ning in de bioscopen en theaters, comfortabele bioscoop zalen die voldoen aan de nieuwste (digitale) technieken en, last but not least: het gevoel dat een avondje bioscoop een échte filmbeleving is, een beleving die alleen kan worden ervaren met anderen én met het grote bioscoopscherm. Voor het jaar 2010 en volgend is het zaak om de huidige generatie van jonge bezoekers aan onze bioscopen en film theaters te blijven binden met alle middelen die ons daarbij behulpzaam kunnen zijn. Gesteund door cijfermateriaal blijkt dat de groep jongeren van meer dan grote betekenis is voor onze branche. Maar, uit ander onderzoek blijkt ook dat de 'oudere' generatie meer en meer een doelgroep in opkomst is. Hoe het ook zij... de uitdaging voor 2010 bestaat eruit om alle doelgroepen geïnteresseerd te krijgen en te houden voor het bioscoop-en filmtheaterbezoek. En wat zou het mooi zijn als volgend jaar dit verslag kan worden geopend met de zinsnede: 'terugkijkend op 2010 kunnen we met elkaar vaststellen dat 2010 het beste film-en bioscoopjaar is sinds het jaar 2009'! Ik wens u veel leesplezier toe en hoop u allen aan te tref fen in één van onze mooie bioscopen en filmtheaters die Nederland rijk is. Drs. Gerrit Ybema Voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2009 | | pagina 3