JAARBERICHT 2009 NVB Taken van de NVB De Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) is de brancheorganisatie van bioscoop- en filmthe aterexploitanten in Nederland. De vereniging heeft tot doel collectieve belangenbehartiging, promotie, professionalise ring en communicatie in de breedste zin van het woord. Alle bioscopen en alle filmtheaters/filmhuizen in Nederland zijn aangesloten bij de NVB. De NVB verzorgt de volgende taken: 1belangenbehartiging en helpdeskfunctie voor leden; 2. ledenvoordelen Buma en SENA; 3. collectieve promotieactiviteiten; UD 4. Nationale Bioscoopbon; 5. statistiek en onderzoek; 6. inning contributie; 7. aanbieden opleidingen. 1. Belangenbehartiging en helpdeskfunctie voor leden Belangenbehartiging vindt onder andere plaats door het ma ken van collectieve afspraken en het afsluiten van contracten met de werknemersorganisaties, leveranciers en andere voor de exploitatie en bedrijfsvoering van bioscopen en filmthea ters belangrijke partijen. Daarnaast is de NVB de gespreks partner met overheden, (internationale) organisaties en net werken op het gebied van de exploitatie van bioscopen en filmtheaters. Iedere activiteit van de NVB is erop gericht om de belangen van de leden te dienen, soms duidelijk zicht baar, soms meer op de achtergrond. De NVB heeft een online informatiecentrum: www.nv- binfocentrum.nl. Het informatiecentrum heeft tot doel de branche te ondersteunen en alle informatie waarover de NVB beschikt direct en overzichtelijk toegankelijk te maken voor haar leden. Leden hebben toegang tot het besloten deel van de website. Ze kunnen zich aanmelden via www.nvbin- focentrum.nl/aanmelden. Daarnaast kunnen de leden via de (eerstelijns) helpdeskfunctie vragen stellen aan de medewer kers van het NVB-bureau. De NVB verzamelt, analyseert en verspreidt actuele informatie over: cao, arbeidsrecht/rechtspositie en (sociale/diverse) wet- en regelgeving; contracten en raamovereenkomsten; de Nationale Bioscoopbon; opleidingen voor medewerkers van bioscopen en filmtheaters; technische ontwikkelingen; ontwikkelingen op het gebied van de bedrijfsvoering en huisvesting van bioscopen en filmtheaters; de inhoud van (inter)nationaal beleid en de consequen ties ervan voor de bedrijfsvoering en exploitatie van bioscopen en filmtheaters. 2. Ledenvoordeel Buma en SENA De NVB heeft een overeenkomst met de Buma en de SENA, waardoor leden tegen een gereduceerd tarief auteursrechten kunnen voldoen. Het Buma-nettotarief na korting bedraagt 1,41% over de recette (excl. btw) en wordt door de NVB per periode aan de leden gefactureerd. Voor de SENA wordt jaarlijks een bedrag van circa 0,53 per stoel (2010) aan de leden doorberekend. 3. Collectieve promotieactiviteiten Collectieve promotieactiviteiten worden ontwikkeld ter stimulering van het bioscoopbezoek. Promotieactiviteiten richten zich op de toename van het bioscoopbezoek. Naast een eigen promotiebeleid wordt er ook samengewerkt met de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVE). Hierbij valt te denken aan de landelijke 2-voor-1 -actie en ondersteuning van filmeducatie via het Nederlands Instituut voor Filmeducatie (NIF), dat is opgegaan in EYE Film In stituut Nederland. 4. Nationale Bioscoopbon De Nationale Bioscoopbon wordt verkocht in de volgende coupures: 2,50, 5,-, 7,50, 10,-, 12,50, 15,- en 25,-. De bonnen, de gratis enveloppen en de filmblikken 1,- per stuk, excl. btw) zijn door NVB-leden online te bestellen via de website www.nvbinfocentrum.nl. Na inlog gen kunnen leden via de buttons 'Nationale Bioscoopbon' en 'Online bestellen' een bestelling plaatsen. Bijbehorend promotiemateriaal en blikdisplays kunnen besteld worden bij brenda@nvbbureau.nl. JAARVERSLAG 2009 NVB/NVF

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2009 | | pagina 5