0 7*t*:if;Jt$ pr JAARBERICHT 2009 NVB 09 nü Verslagen Algemene Ledenvergaderingen NVB 2009 In 2009 heeft de NVB twee keer een Algemene Ledenverga dering georganiseerd; op 9 juni 2009 in bioscoop Cineworld in Beverwijk en op 24 november van dat jaar in LUX in Nijmegen. Algemene Ledenvergadering op 9 juni in Beverwijk Tijdens deze vergadering werd Jan Willem Verhoef, direc teur en mede-eigenaar van Minerva Bioscopen, door het bestuur voorgedragen als NVB-bestuurslid. Met unanieme steun van de kant van de leden werd zijn benoeming offici eel bekrachtigd door de ALV Stichting Bio Op de ALV van 9 juni was Stichting Bio uitgenodigd voor een presentatie. Bio is bij veel mensen bekend vanwege de fondsenwerving met collectebussen in de bioscopen. Maar ten Elsenburg, directeur van de Stichting Bio, schetste de (historische) achtergrond van Bio beginnend in het oprich tingsjaar 1927. Al na vijfjaar kon het landgoed Rust en Duin worden aangekocht voor de opvang van met name 'de bleekneusjes' uit Amsterdam. In 1960 werd het landgoed in Arnhem aangekocht, in eerste instantie bedacht om kinde ren op te vangen, maar na de poliovaccinatie was dat niet meer nodig. Toen is bedacht om er een revalidatieoord van te maken. Begin jaren 80 is deze gefuseerd met Klimmen- daal. Sinds de jaren 90 is er weer sprake van een vakantie oord met de NCPG/paardenmanage in het Bio-bos en de Bio-research naar epilepsie. Tot 2002 geschiedde de fond senwerving via de bekende collectebussen in de bioscopen. Het topjaar leverde 400.000,- op. Er zat echter teveel or ganisatie aan vast voor de bioscopen. Maar, zo stelde Elsen burg, het is nu eenmaal wel zo dat organisaties als Stichting Bio (sponsor)gelden hard nodig hebben. Een ander punt van aandacht, zoals door Elsenburg naar voren gebracht, is de naamsbekendheid van Stichting Bio. Mensen jonger dan 35 jaar kennen Bio niet, die van boven de 35 jaar meestal wel. Ook aan die naamsbekendheid moet worden gewerkt. In feite, zo stelde Elsenburg tijdens de ALV, moet er wor den gewerkt aan een win-winsituatie. Ondernemers, zoals bioscoopexploitanten, kunnen met het ondersteunen van Stichting Bio 'maatschappelijk betrokken ondernemen' en naar buiten toe aangeven dat zij sponsor zijn van een goed doel. Stichting Bio kan zich, met die gelden en meer naams bekendheid, op haar beurt blijven inzetten voor de kinderen die het hard nodig hebben. Na deze woorden werd de nieu we commercial van Stichting Bio gedraaid. De conclusie die door de aanwezigen werd getrokken was dat het bestuur, in samenspraak met het NVB—bureau, zal nagaan in hoeverre ondersteuning vanuit de branche mogelijk is. Jaarrekening 2008 Na dit onderwerp was het tijd voor de jaarrekening 2008. in.-™ p JH

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2009 | | pagina 8