MACCS Algemene informatie NVB partner met overheden, (internationale) orga nisaties en netwerken op het gebied van de exploitatie van bioscopen en filmtheaters, ledere activiteit van de NVB is er op gericht om de belangen van de leden te dienen, soms duidelijk zichtbaar, soms meer op de achtergrond. De NVB heeft een online informatiecentrum: www.nvbinfocentrum.nl. Het informatiecen trum heeft tot doel de branche te onder steunen en alle informatie waarover de NVB beschikt direct en overzichtelijk toegankelijk te maken voor haar leden. De NVB verzamelt, analyseert en verspreidt actuele informatie over: cao en sociale wet- en regelgeving; contracten en raamovereenkomsten; de Nationale Bioscoopbon; opleidingen voor medewerkers van bios copen en filmtheaters; •technische ontwikkelingen; ontwikkelingen op het gebied van de bedrijfsvoering en huisvesting van bios copen en filmtheaters; de inhoud van (inter)nationaal beleid en de consequenties ervan voor de bedrijfs voering en exploitatie van de bioscopen en filmtheaters. Leden hebben toegang tot het besloten deel van de website. Ze kunnen zich aanmelden viawww.nvbinfocentrum.nl/aanmelden. 2. ledenvoordeel Buma en SENA De NVB heeft een overeenkomst met Buma en SENA, waardoor leden tegen een geredu ceerd tarief auteursrechten kunnen voldoen. Het netto Buma-tarief na korting bedraagt 1,41% over de recette (excl. btw) en wordt door de NVB per periode aan de leden ge factureerd. Voor de SENA wordt jaarlijks een bedrag van circa 0,52 per stoel (2009) aan de leden doorberekend. 3. collectieve promotieactiviteiten Collectieve promotieactiviteiten worden ontwikkeld ter stimulering van het bioscoop bezoek. Promotieactiviteiten richten zich op de toename van het bioscoopbezoek. Naast een eigen promotiebeleid wordt er ook sa mengewerkt met de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF). Hierbij valt te denken aan de landelijke 2-voor-1-actie en ondersteuning van filmeducatie via het Nederlands Instituut voor Filmeducatie (NIF). 4. Nationale Bioscoopbon De Nationale Bioscoopbon is een belang rijk marketinginstrument van de NVB. De omzet van de Nationale Bioscoopbon is de afgelopen jaren gegroeid en levert een aanzienlijke bijdrage aan de groei van het bioscoopbezoek in Nederland. Uit markton derzoek is gebleken dat de bon maar liefst enkele honderdduizenden extra bezoekers genereert. De NVB ontwikkelt commerciële activiteiten om de verkoop van de bon te bevorderen, maar probeert daarnaast ook de bioscoopexploitanten en filmtheaters bewust te maken van de meerwaarde die de bon heeft voor alle filmvertoners in Nederland. De Nationale Bioscoopbon wordt verkocht in de volgende waarden: 2,50, 5,-, 7,50, €10,-, €12,50, €15,-en €25,-. De Nationale Bioscoopbon, de gratis enve loppen en de filmblikken die 1,- (excl. btw) per stuk kosten, kunnen door NVB-leden op twee manieren worden besteld: NVB NVF MOVIE ACCOUNTING SYSTEMS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2009 | | pagina 3