Een Wereld Scenario Plan is een verdere ont
wikkeling van deze idee. Men zou film-, radio- en
persmenschen bijeen kunnen brengen om geza
menlijk programma's te creëeren uit te voeren
door de respectievelijke media over onderwer
pen, die de belangstelling van de geheele wereld
bevolking prikkelen en boeien.
Basil Wright besluit zijn uiteenzetting met de
opmerking, dat gebrek aan plaatsruimte hem belet
een meer uitvoerige beschrijving van de overige
filmplannen van de Unesco te geven. In het bij
zonder wil hij nog wijzen op haar voornemen
vooral het paedagogisch aspect van de film te ont
wikkelen. Zij stel zich voor dit te bereiken eener-
zijds door een Internationale Conventie te ontwer
pen met het doel voor opvoedkundige en cultureele
films vrijstelling van douanerechten en andere be
lemmeringen te verkrijgen, anderzijds door over
de geheele wereld de productie en verspreiding
van opvoedkundige en wetenschappelijke films
te coördineeren.
Het allerbelangrijkste echter acht de schrijver,
dat de Unesco ons allen onverschillig in wel
ken tak van het bedrijf wij ook werkzaam zijn
met r.adruk wijst op een waarlijk internationale
opvatting van de film, de opvatting, dat de
film in staat is, den menschen in alle landen
de juiste mogelijkheden van een beter en voller
leven te schenken.
Begrijpt de élite der intellectueele wereld
de film wel?
Deze vraag stelt André Ruszkowski in ,,La
Cinématographie Francaise", wanneer hij consta
teert, dat de leiding gevende personen in de
Unesco nog steeds een onjuiste opvatting over het
ware karakter van deze „Zevende der Kunsten'
schijnen voor te staan.
Dit frappeert den schrijver te meer, daar deze
nieuwe vorm van kunst, naar mate zr meer ver
spreid raakt, beter in staat blijkt een weten
schappelijke en cultureele zending te ver
vullen van land tot land. Of is zij voor
het overgroote deel van onze tijdgenooten
een kunst, die, naar mate zij meer ver
spreid wordt, meer vatbaar is voor de
vorming van volksontwikkeling, dat wil
zeggen, voor een niet-te-tellen menigte
nieuwe horizonten te ontsluiten en een
wereldgeweten te vormen?
Het feit, dat de film over de geheele wereld
verspreid is, zal wel niemand ontgaan. Het over-
heerscht zelfs dermate de opvattingen van de in
tellectueele élite, clat men de film in de interne
organisatie van de Unesco een plaats heeft aan
gewezen in de Mass Media Section, naast radio
en pers. Men behoeft slechts even bij deze ver
meende verwantschap stil te staan om zich reken
schap te geven van dit misverstand. Het is een
principieel verkeerde opvatting, waaruit toepassin
gen en gevolgtrekkingen voortvloeien, gevaarlijk
voor de toekomst van de filmkunst. Immers radio
en pers zijn in wezen slechts technische middelen,
om de massa in kennis te brengen met een werk,
een schepping, reeds op een ander plan ontstaan,
zooals muziek, literatuur, inlichtingen. Wanneer
men de film in dezelfde categorie plaatst, verloo
chent men stelselmatig haar oorspronkelijk en
scheppend karakter. Men schijnt de dwaling voort
te laten duren van de rechters, die voor de eerste
maal geroepen om de auteursrechten van de film
te bekrachtigen, in deze slechts een middel zagen
tot mechanische reproductie of tot uitgave van
een reeds te voren bestaand werk.
Ondanks de ver voortgeschreden ontwikkeling
van de film, ondanks de belangrijke wetenschap
pelijke arbeid door specialisten aan deze nieuwe
kunst gewijd, zijn de leiding gevende intellectu-
eelen nog niet van zienswijze veranderd. De film
blijft voor hen, zij het dan niet een kermisattractie,
toch hoogstens een techniek, weliswaar nuttig,
maar niet in staat zich te verheffen tot het niveau
van een oorspronkelijken vorm van vertolking der
menschelijke gedachten.
Tijdens een niet-officieele bijeenkomst van de
Afdeeling voor Kunsten en Letteren van het Se
cretariaat van de Unesco, heeft de schrijver ge
wezen op de wenschelijkheid, de vraagstukken
betreffende de filmkunst eveneens in het pro
gramma van deze Afdeeling onder te brengen,
krachtens het zelfde recht als die inzake de letter
kunde, de muziek, de dans enz.
Dr. JULIAN HUXLEY, voorzitter der Unesco.