Ré 10 schilderij omdat het een aantal schutters weer geeft, die uit een poortje naar buiten stromen, maar wel omdat de wijze waarop deze actie is vastgelegd in groepering en opstelling, in licht en donker, in kleurcontrast en evenwicht, ons aanleiding geeft tot diepe verheugenis en aesthe- tische tevredenheid, die verstandelijk onberede- neerbaar, toch tot de zeer wezenlijke zaken van ons leven behoren. Kunst vraagt in eerste instantie aestnetiscne waardering en pas op het tweede plan ver standelijke interpretatie De film als kunst lijdt ook onder de neiging tot verstandelijke interpretatie, waarop ik zo even reeds kort de aandacht mocht vestigen. Evenals men de schoonheid van een schilderij niet a priori verstandelijk beredeneert maar moet ondergaan, dient men ook een film, als kunstwerk bedoeld, aan te voelen, in zijn geheel door zich heen te laten gaan. Achteraf moge men dan gaan denken over de methoden, die schilder of cineast hebben gebruikt om tot dit speciale effect te geraken en begrip van de techniek kan onze verstandelijke bewondering doen stijgen, maar de aesthetische waardering ligt op een ander plan. Toch kan deze verstandelijke interpretatie, mits zij van juist be grip getuigt en van wil tot inzicht en begrijpen, ons kunstgenot aanzienlijk verhogen. Die neiging tot begrijpen, tot het op de voor grond stellen van de verstandelijke interpretatie, valt direct op zowel in het schilderijenmuseum als in de bioscoop. Bij een bezoek aan de Weense tentoonstelling in het Rijksmuseum te Amsterdam trof het mij, hoe voortdurend een grote drom men sen zich verdrong om een schilderij van Dürer, genaamd ,.De marteling van tienduizend Christe nen" waarop op zeer realistische wijze enkele der wreedheden, destijds op bevel van koning Sapor van Perzië bedreven, zijn afgebeeld. Dit is een schilderij met een zeer gemakkelijk interpreteer bare, uiterst realistische voorstelling, die spreekt tot het gemengde nieuws en ongevallen minnende grote publiek. Een schilderij als dit is steeds zeker een succes, niet wegens de wijze waarop het weer- qeeft maar om wat het weergeeft, om den inhoud. Zo is het tevens gesteld met de beeldende kunst van de film. Het niet direct interpreteerbare wordt geschuwt en het aesthetisch gevoelsele ment volkomen ondergeschikt gemaakt aan het verstandelijke. Maar evenals er een zekere op voedbaarheid bestaat tot de aanvoeling en de waardering van schilderkunst door verstandelijke redenatie en kennis en door bewuste onderge- schiktmaking van een zekere banale realiteitszin, die de natuurlijke zin voor aesthetiek kunnen wak ker roepen en verlevendigen, zie ik ook op film- gebied de toekomst ten deze niet somber in. Inte gendeel, ik meen, dat er reeds veel gewonnen is en dat men gevoeliger is geworden voor de speci fieke schoonheid van het filmbeeld dan vroeger. Het spreekt door dit alles wel vanzelve, dat de filmkunst waarvan men de exponent wel eens absolute filmkunst noemde, dat is filmkunst in de meest zuivere vorm, vaak zonder verhaal, ge bonden is aan sterke individuele waardering even als iedere andere vorm van kunstuiting. Als zo danig zal zij ook van de drie genoemde filmcate- gorieën het minst tot de grote massa spreken. Toch heeft de amusementsfilm zeer veel te dan ken aan de filmkunstige en filmkundige experi menten, die het gevolg waren van het zoeken van eigen wegen, van eigen uitdrukkingsmogelijkhe den op dit gebied. Als zodanig is de film als kunst werk van grote culturele waarde, ook in ruimeren kring. De filmproductie wordt echter in hoge mate beheerst door economische problemen waarbij het probleem van de afzet wel het grootste is. Daarom zal de kunstfilm, als zuiver aesthetisch object niet of nauwelijks vervaardigd worden door de grote concerns, die de wereldmarkt geheel beheersen, daar hij volgens zijn aard slechts voor weinigen is bestemd, althans door weinigen gewaardeerd zal kunnen worden. De nationale filmmaatschap pijen van kleinere landen zullen nog minder aan productie van dit soort film kunnen denken waar het financiële risico zo groot is. Slechts langzaam zal de film als kunstwerk veld kunnen winnen doordat zij zich in dienst stelt van documentaire en amusementsfilm onder de leiding van regis seurs, die tevens filmkunstenaar zijn. esnme Overzien wij thans nog eenmaal de drie cate gorieën: documentaire, amusementsfilm en kunst film, dan zien wij, dat zij elk een geheel eigen plaats innemen. De documentaire met zijn primair informatief karakter, kan overgaan in een film met didactisch-paedagogische inslag en kennis verbreiden, Wanneer een propagandistische nei ging sterk op de voorgrond treedt zal die kennis een bepaalde gevoelstoon bezitten. Voorbeelden ziin het journaal, de leerfilm, de reclamefilm en de politieke propagandafilm met documentaire gege vens. Meerdere kennis en vergeliikinorsmateriaal zijn in staat een breder en hoger geestelijk niveau te verschaffen waardoor een intensivere en criti- srher inaestelde levensverhouding moaelijk wordt. Het is vooral de sociale waarde, die bij de docu mentaire sterk op de voorqrond kan staan naast de culturele waarde, voor zover zii de toeschouwer confronteert met noo niet geweten feiten en waar heen waardoor zü biidraaat tot meer bearip. De amusementsfilm in de goede zin van het woord kan verheffend werken doordat aloemeen menselijke problemen op een dergelijke wijze be-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1947 | | pagina 12