en 't onderwerp kan van zeer verschillende zijden worden beschouwd. Van een streven naar volle digheid zal dan ook geen sprake kunnen zijn en het moet dan ook bij enkele gedachten blijven, die ik U wilde voorleggen. Het zou zeker onjuist zijn verder de uitdrukking ,,de film" als generalisatie voor alle producten van het procédé der snelheidsphotographie te gebrui ken, hetgeen nog te veel geschiedt door tegen standers van de film als vermaak. Zeker dient kort te worden nagegaan wat niet alles tot dit, tot begrip geworden woord, gerekend kan wor den. Wij kunnen dan, schematisch, komen tot de volgende categorieën: 1. de documentaire film, 2. de amusementsfilm en 3. de film als zuivere kunst uiting. Dit voornamelijk een onderverdeling op grond van de opzet, het doel, dat met het maken van de film beoogd werd. De documentaire film Het spreekt immers vanzelve, dat ware film kunst zowel in de documentaire als in de amuse mentsfilm geboden kan worden en dat, om maar een enkel voorbeeld te noemen, documentaire ge gevens in een amusementsfilm verwerkt kunnen zijn. Het is echter de opzet, die hier de scheiding voltrekt. De documentaire bezit vaak de trekken van het didactische of van de propaganda. Zij wil wat laten doordringen, wat leren aan de toe schouwer. Zo kan de documentaire voor propa gandistische doeleinden worden gebruikt op poli tiek of economisch terrein. Zelden is het de sim pele mededeling van feiten zonder meer, die de opzet vormt voor de productie van deze filmcate- gorie. En inderdaad zal de documentaire van grote didactische waarde kunnen zijn bij het lager en middelbaar onderwijs b.v., waarbij deze leer methode tot nu toe nog te veel verwaarloosd is. Aardrijkskunde bijvoorbeeld, waarin de te leren stof geïllustreerd wordt door het filmbeeld moet, daar immers een groot deel der leerlingen meer visueel dan auditief is ingesteld, van groten in vloed zijn op het goede begrip van de medege deelde feiten en vooral ook op het voor langeren tijd memoreren van de leerstof. Ik meen, dat voor de schoolfilm, mits goed opgezet en door de leraar juist gebruikt, een grote toekomst kan zijn weg gelegd. Ook bij het Hoger Onderwijs trouwens zal de film van veel nut kunnen zijn. Het filmen van chirurgische en experimenteel embryologische operaties met hun gevolgen, het vastleggen door middel van de film van de groei in weefselcultures buiten het lichaam, de verlangzaamde filmopname en het versnelde beeld, dit alles zal in hoge mate nuttig kunnen zijn voor het onderwijs, maar ook voor het wetenschappelijk onderzoek. Vooral meen ik, dat in dit verband ook groot nut ver wacht mag worden van de tekenfilm, die op essen tiële en desnoods schematische wijze bewegingen van organen tijdens de ontwikkeling, groeipro cessen e.d. kan uiteen zetten zonder dat het oog wordt afgeleid door bijkomstigheden. Ook het technisch onderzoek, het gedrag van materialen b.v., is gebaat bij de blote vastlegging van de fei ten in een film. De documentaire geeft dus in principe objectieve feiten maar wanneer deze ge zien en vooral aaneengereid en verbonden zijn door het subjectieve inzicht van de regisseur is hij daardoor geneigd een instrument te worden van propagandistische of didactische waarde. De amnsementsfilm De amusementsfilm vormt quantitatief de be langrijkste categorie van de drie genoemde. Bij de vervaardiging hiervan staat het doel voorop het publiek ontspanning te brengen op winstge vende basis, waarbij niet het geven van ontspan ning maar het maken van winst voorop staat, zonder enig culturele interesse. Hier wordt ont spanning verkocht. Dit includeert, dat de produ cer rekening zal hebben te houden met de algemene smaak van het publiek. Im mers wanneer hij daar al te ver buiten zou vallen, trekt de film niet en de exploitatie wordt een financieel debacle. En de film moet door vele, zeer vele bezoekers van bio scooptheaters worden gezien wanneer slechts alleen reeds de kosten van de vervaardiging ge- Het Hoofdbestuur te gast bij de feest vierende Afdeling Hel Noorden

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1947 | | pagina 6