in staat de filminhoud te objectiveren. Daaraan is het misschien ook te wijten, dat het zo moeilijk valt de film als kunst te beleven, zelfs de kunst film. Behalve het gemakkelijk invoelbare van het ge bodene is, dunkt ons, nog een andere factor van belang voor het grote succes van de amusements- film in het algemeen. Ieder mens bezit naast een leven in de realiteit een leven in de gedachte, in de droom, in de wensdroom, waarin hr het leven van de realiteit vergeten kan ev zichzeive ziet als degene, die hij had willen zijn volgens zijn eigen persoonlijke geidealiseerde beeH. De amusements- film nu komt in hoge mate tegemoet aan deze irreële wensdroomwereld. De huismoeder met ze ven kinderen en geen huishoudelijk hulp geniet Deze zeer geslaagde affiche, waarmede de Afdeling Het Noorden haar filmfeest aankondigde, is ontworpen door de heer H. Stekman, die hiermede de eerste prijs verwierf iu een daartoe uitgeschreven prijsvraag, waarop 57 in zendingen werden ontvangen. van de situatie wanneer een dame op de film, lezend in een boek en liggend op een divan een kopje thee geserveerd krijgt door een keurig dienstmeisje, bij het zien van een vurige minnaar gaat voor korten tijd iets van deze vurigheid over in de schuchtere en schutterige jongeling, die toe schouwt of beter gezegd het tegendeel van zijn zijn in de realiteit resoneert op de onvervaardheid van de minnaar op het doek. De middelmatige pianolerares met te veel leerlingen beleeft de glo rie van een groot filmpianiste voor een ogenblik omdat de iiimsituatie aigestemd is op het beeld, dat zij zich in haar jeugd van zich zelve had ge maakt in haar droom- en wenswereld. Het herkennen van onbewuste of onderdrukte verlangens, een ongestilde behoefte aan ontheffing aan de grauwe alledaagsheid is wel een zeer be langrijke tweede reden voor de grote populariteit waarin de amusementsfilm zich mag verheugen. Van de film dreigen minder gevaren, dan men wel eens geneigd is zonder nader onder zoek aan te nemen Deze ontheffing aan de realiteit, die dit soort film kan geven, kan op geheel verschillende ma nieren op de persoonlijkheid van de toeschouwer inwerken. Zij kan werkelijk verheffend werken of een gevaarlijk narcoticum vormen. Het gevaar, dat zij een narcoticum gaat vormen is vooral niet denkbeeldig bij overdosering van in werkelijk heid toch irreële situaties, althans irreëel ten op zichte van het persoonlijk leven van de toeschou wer. Oefent het narcoticum verder zijn invloed uit, dan bestaat het gevaar, dat een stuk van de werkelijke levensrealiteit niet meer gedragen kan worden of niet meer gedragen wil zijn. Een grote ontevredenheid kan dan optreden met de omstan digheden waarin men leeft, welke men niet meer aan kan en niet meer in staat is door eigen kracht te verbeteren. Het gemakkelijke, het vlotte, het vanzelfsprekende van de filmsituatie ontbreekt immers bijna geheel in het reële leven. Men krijgt een verwrongen beeld van zich-zelve, gaat geheel in zijn wensdromen op, die niet anders dan dromen zijn en als zodanig niet in overeenstemming met de realiteit. De zin voor de werkelijkheid van het eigen Ik en voor de buitenwereld gaat verloren en het zal van de persoonlijkheidsstructuur van de betrokkene afhangen, voor een groot deel van zijn realiteitszin, hoe de uitwerking en de gevolgen zullen zijn. Het aantal oplichters en andere ont spoorden dat zijn ideeën aan de filmsituatie ont leende is misschien niet gering te achten. Deze ongunstige gevolgen dreigen natuurlijk meer bij voor indrukken zeer ontvankelijke, phantasierijke persoonlijkheden met geringe realiteitszin, dus vooral ook bij de jeugd, die zo vaak nog in staat is de werkelijkheid als een droom te zien en de droom als werkelijkheid te beleven. Intussen is het

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1947 | | pagina 8