17
West Europese samenwerking op
dit gebied een belangrijke rol kunnen
spelen, zowel in economisch als cul
tureel opzicht. Ook in België heeft
men de vervaardiging van speelfilms
ter hand genomen en als wij de be
richten mogen geloven is men daar
vast besloten rde productie uit te
breiden. De vraag is echter t Waar
blijft Nederland Zal Nederland bin
nen eigen grenzen zijn stem kunnen
laten horen? Of misschien zelfs in
Europa?
Zoals men weet, was in Neder
land voor de oorlog reeds een film
industrie, welker groei door de
oorlogsgebeurtenissen werd afgesne
den. Tot nu toe werden er sinds
de Bevrijding in hoofdzaak korte
documentaire films vervaardigd* De
ze korte films demonstreren, ondanks hun tekortko
mingen, dat ook in Nederland technische]en creatieve
krachten aanwezig zijn, die, mits hun de gelegenheid
geboden wordt zich verder te bekwamen, in staat
zullen zijn overtuigende bewijzen van vakmanschap te
leveren. Men krijgt evenwel slechts de gelegenheid
zich in deze, aan de filmvervaardiging verbonden
werkzaamheden, te bekwamen, indien er sprake is
van een regelmatige productie en de economische
ruggegraat van zulk een productie is de speelfilm.
Het Nederlands filmbedrijf heeft zich van het
nationaal belang, dat met een eigen filmindustrie
samenhangt, terdege rekenschap gegeven. Niet
alleen dat de Nederlandse hoofdfilm een zeer aan
zienlijke besparing aan kostbare deviezen zou ople
veren, zij is ook een cultureel belang van de eerste
orde. Vandaar dat een algemene ledenvergadering
van de Bond zich op 21 April 1947 met een over
weldigende meerderheid van stemmen uitsprak over
de importantie van dit vraagstuk en het Hoofdbe
stuur machtigde al datgene te ondernemen wat
nodig is om te verzekeren, dat de exploitatie van
de enige in Nederland overgebleven studio, name
lijk die te Duivendrecht, zou geschieden door en
ten behoeve van het gehele Nederlandse film- en
bioscoopbedrijf. De niet geringe financiële bijdra
gen, welke daarvoor van de leden worden gevergd
en waarvan zij allen weten, dat deze gelden als a
fonds perdu gestort dienen te worden beschouwd,
hebben zij zonder aarzelen op zich genomen.
Na het overwinnen van eindeloze moeilijkheden
is men thans met het herstel en de inrichting van
de voormalige Cinetone-studio zover gevorderd,
dat binnenkort kan worden begonnen met de pro
ductie van buitenlandse hoofdfilms. Want hoewel
er naast een productie van buitenlandse films ook
een productie van Nederlandse films werd gepro-
Belangslellend publiek ..in de etalage. Uit de film:
ACHTER DE SCHERMEN VAN EEN WARENHUIS'
van R. Hornecker
jecteerd, zijn de kansen hiervoor sterk gedaald. De
financiële experts betwijfelen ten zeerste of het bij
de huidige sterk verhoogde vermakelijkheidsbelas-
ting mogelijk zal zijn een Nederlandse film te
amortiseren. Men moet daarbij voor ogen houden
dat een enkele zwaluw geen zomer maakt en dat
het slechts bij een regelmatige productie mogelijk
is het vakmanschap van alle bij de filmvervaardi
ging samenwerkende krachten op peil te brengen.
Wij twijfelen er niet aan, dat dit ook voor Neder
land bereikbaar had kunnen zijn en dat het zijn
bescheiden partij had kunnen spelen in het Euro
pees quintet. Men bedenke wel, dat reeds een en
kele behoorlijke Nederlandse film, welke in Bel
gische, Franse of Britse theaters zou kunnen roule
ren, zeer veel zou bijdragen tot kennis van onze
eigen zeden en tradities en tot ons nationale
prestige.
Mochten er in onze Volksvertegenwoordiging
leden zijn, die het belang inzien van een nationale
filmproductie en die zich af zouden vragen of on
der deze omstandigheden ons land niet voldoende
initiatief en verantwoordelijkheidsgevoel kan op
brengen om in filmtaal te getuigen van eigen kun
nen, dan kloppen zij voor de beantwoording van
deze vraag bij de Overheid aan.
Nederlands stem is door een kortzichtige fiscale
politiek gesmoord, nog voor zij zich kon laten
horen, tenzij
Hel doet er niet toe of de film een kunst is. Zij is
zichzelf. Dat is voldoende 1
S. M. EISENSTEIN