HOEWEL het Nederlandse film- en bio
scoopbedrijf een splitsing van exploitatie
rechten naar breedteformaten niet erkent,
aangezien het het filmauteursrecht on
deelbaar acht, wordt in dit bedrijf nogal
veel gesproken over de technische mogelijkheden,
die het gebruik van 16 mm. copieën naast films
van 35 mm. breedte zou bieden.
Het lijkt mij daarom nuttig de voor- en nadelen
van het gebruik van de 36 en 16 mm-film tegen
elkaar af te wegen om na te gaan welk formaat
voor het bioscoopbedrijf de voorkeur verdient.
Wie van ons heeft het grootste belang bij de
16 mm-film? De normale permanente bedrijven
voelen zich uitermate tevreden met het 35 mm
materiaal, hetwelk ten slotte zijn sporen heeft ver
diend en waarmede als het ons dan nog eens lukt
in Nederland feilloze copieën te drukken, iedereen
tevreden zal zijn.
Voor de reisbedrijven en voor degenen, die als
semi-permanente bioscoop ten plattelande opere
ren, ligt de zaak geheel anders. Hier zou men
met de 16 mm-film ten zeerste gebaat kunnen zijn,
tenminste als de 16 mm naast de vele voordelen
geen grote nadelen zou hebben.
Laten wij eerst even de voordelen bekijken. Die
zijn:
Ie.) De, door gebruikmaking van acetaat-mate
riaal als drager, niet-ontvlambaarheid van de
film;
2e.) De minder strenge brandweervoorschriften.
Hoewel in de zaal de stoelen moeten zijn
vastgezet, noodverlichting en nooduitgangen
aanwezig moeten zijn, mag het toestel tussen
het publiek worden opgesteld, natuurlijk met
dien verstande, dat hiervoor een vrije ruimte
wordt gemaakt;
3e.) Een programma met een speelduur van twee
uur is op drie spoelen van 600 meter 16 mm-
film gemakkelijk onder te brengen.
Vermeende voordelen zijn:
Ie.) Men gaat van de veronderstelling uit, dat men
met een lichtgewicht projectie-apparaat, in
twee of drie kleine koffers ondergebracht, op
reis kan gaan. Aanschaffingsprijs ca. 2000.
2e.) Men neemt aan, dat gezien het 2J^ maal ge
ringer filmmateriaal, ook de prijs van de co
pieën goedkoper is dan die van de 35 mm.
De nadelen van het 16 mm materiaal zijn de
volgende:
Ie.) Om voor de geluidsband ruimte te vinden heeft
men één zijde van de perforatie van.de dubbel
geperforeerde 16 mm stomme film laten ver
vallen en op die plaats een geluidsband aan
gebracht.
Het resultaat is nu, dat men een film heeft
verkregen, waarvan de voortbeweging afhangt
van de goede staat van één perforatiespoor,
terwijl de krachten, hierop uitgeoefend, meer
dan tweemaal zo groot zijn {door een tikje
scheef trekken) als bij de tweezijdig geperfo
reerde stomme 16 mm film. De levensduur
van een 16 mm geluidsfilm is dan ook door
perforatiebeschadigingen enz» veel korter
dan die vaa een 35 mm geluids- of een 16 mm
stomme film;
2e.) Inderdaad heeft de ,,safety"-film het voordeel
zonder gevaar buiten een brandvrije cabine te
kunnen worden gebruikt.
Dit ,,safety"-materiaal heeft echter grote na
delen, namelijk ten opzichte van de celluloid
(nitraat-film) grotere gevoeligheid voor vocht,
gemakkelijker bekrasbaarheid enz.
Deze nadelen zijn zelfs zo groot, dat de des
kundigen er niet aan denken hierop 35 mm
film af te drukken en voor dit formaat rustig
de grotere brandbaarheid op de koop toe
nemen, om hiermede een langere levensduur
en een stabiele geluidskwaliteit te waarbor
gen.
3e.) Het zogenaamd lichtgewicht-apparaat is ten
enen male ongeschikt voor het professionele
bedrijf. Deze toestellen zijn geconstrueerd voor
huiskamers, scholen en voor verenigingswerk.
Voor werk, zoals wij dit bedoelen, zijn even
eens toestellen op de markt, echter tegen prij
zen, variërende tussen de 5.000,en
7.000,De arbeid die deze machines moe
ten verrichten, verschilt namelijk zeer weinig
van die der 35 mm machines. Wil men een
behoorlijk resultaat bereiken, dan vervalt men
automatisch bij de constructie in dezelfde pro
blemen als bij de 35 mm toestellen en wordt
de prijs dienovereenkomstig hoog.
De 35 mm transportabele apparaten geven
VERSUS