I Delioerante senatuI
14
Het eerste Kamerlid:
Daarom hopen wij, dat de pogingen, die schij-
nen te worden ondernomen om te komen tot een
eigen Nederlandse filmproductie, een goed succes
mogen hebben
Het tweede Kamerlid:
Als het de Regering werkelijk ernst is met
I een nationale filmproductie, en daaraan twijfel ik na f
de mededeling van de Minister niet, is zij zonder 1
twijfel ook om deze reden genoodzaakt haar belasting-
politiek te herzien. Handhaving dezer tarieven en de
opbouw ener economisch verantwoorde nationale 1
filmproductie sluiten elkaar uit
Het derde Kamerlid:
Wat de film betreft, zou ik er bij de Minister 1
op willen aandringen, de Nederlandse film meer te f
steunen, dan nu het geval is
De Minister: I
De geachte afgevaardigde moge ik de ver-
zekering geven, dat ik de aangelegenheid verder zal f
onderzoeken. Het gaat hier om een eminent belang, f
want de bioscoop is in waarheid de grote avondschool 1
van het volk geworden
(Handelingen der St. Generaal - zitting 48-49-11) 1
Daar tengevolge van de abnormale belastingdruk en 1
de daardoor snel dalende rentabiliteit van het Neder- 1
landse film- en bioscoopbedrijf de amortisatie van een
regelmatige Nederlandse filmproductie onmogelijk is
geworden, is de Stichting „Nederlandse Filmstudio"
gedwongen haar poorten tegen einde April of begin 1
Mei te sluiten I
i
voor de filmspeler is een figuur in enkele ogenblik
ken te zijn en niet te spelen. De toneelspeler is
gewend zich in te spelen, de film laat dit niet toe.
Hitchcock, en ook Gréville, proberen het met lange
scènes om de spelers de kans te geven zich in te
spelen. De eerste maakte een scène van 10 minu
ten, Gréville een van 3l/2 minuut, waarbij de ca
mera bijna in doorlopende beweging is een
werkwijze, die van het technische personeel haast
het onmogelijke vergt. Of dit juist is betwijfel ik.
De modulatie der stemmen van de Engelsen in
vergelijking met die van de Hollanders is de ver
gelijking van de normale gesprektoon met de dia
loog die over het voetlicht heen moet komen. Het
zal nog heel wat geduld en oefening vergen om
Nederlandse filmacteurs op te kweken. Want met
alle goede wil, hun ontbreekt de routine, de mi
crofoontechniek en de bewustheid dat de camera
en de microfoon onbarmhartige instrumenten zijn,
die elke fout, elke overdreven geste, elke nadruk
kelijke intonatie, sterk vergroot weergeeft. Deze
onbarmhartigheid in close up ontdekt elke thea-
tralieteit, elke onechtheid. Een gelaatsuitdrukking,
die het op afstand zal doen, werkt belachelijk in
close up. De dialoog moet gesproken worden als
in de gewone omgangstaal, maar geladen zijn van
innerlijke spanning; deze spanning mag nooit uiter
lijk worden. Elke tekst, ieder woord moet uit een
innerlijke noodzaak voortkomen en dit kunnen de
Hollanders nog niet. Ik zeg niet dat ze het niet
kunnen leren. Daarom moeten we aan de ene kant
mild in ons oordeel zijn, terwijl we aan de andere
kant fel critisch moeten staan tegenover dezelfde
Hollander. Alleen met dit begrip is het mogelijk
iets te bereiken.
Ook dat valt er in Duivendrecht te leren. De
beweging, de plaats, de afstand en de houding is
van 't grootste belang. Het samenspel van deze
factoren maakt de filmspeler. Spanning zonder in
spanning. Voorwaarde is natuurlijk een dialoog
die daarop geschreven is, die ontstaan is uit het
zelfde begrip voor deze innerlijke spanning en dat
kan niet worden afgedaan met een huis-, tuin- of
keukenpraatje.
De zwakheden in de dialoog van deze Hol
landse film zie ik dan ook zeer wel, maar ook
daar is veel te vergeven, omdat dit ook geleerd
moet worden in 't bedrijf. Een filmdialoog is geen
litteratuur; een filmdialoog moet deze geladenheid
mogelijk maken, is aanvulling van 't beeld. Geen
herhaling van 't gebeurde en geen explicatie er
van, maar moet tot een dramaturgisch geheel wor
den gecomponeerd met het beeld. Een toneeldia
loog is ten enenmale ongeschikt voor de film,
omdat het toneelspel op de dialoog drijft; de film
drijft op het beeld.
Ik zou mijn collega's nog heel lang kunnen ver
velen met mijn ervaringen. Wat ik alleen maar
heb willen zeggen is; er valt voor ons nog veel
te leren.
SPREEKUUR VAN DE VOORZITTER
DER CENTRALE COMMISSIE
De Voorzitter van de Centrale Commissie voor
de Filmkeuring, de heer H. F. J. M. A. von
Frijtag Drabbe heeft medegedeeld, dat hij met
ingang van Zaterdag 5 Maart elke Zaterdag
van 1012 uur spreekuur zal houden in het
gebouw van de Centrale Commissie, Joan van
Hoornstraat no. 1 te 's-Gravenhage.
Ten einde te voorkomen dat het aantal be
zoekers te groot zou kunnen zijn met het oog
op de beschikbare tijdsruimte en rekening te
kunnen houden met het Zaterdagse Keurings
programma, dient het bezoek van te voren schrif
telijk of telefonisch te worden aangekondigd.
In dringende gevallen kan van het spreekuur
worden ofgeweken en kan in overleg met de
Voorzitter een ander tijdstip worden bepaald.
||lllllMIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||[|||||||||||||||||||||||||||||||||!umitt 111 lllllI I
EE
QIMIMIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIUMIIIIHI||||||||imit|[""l